• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var inne och kikade i en klockbutik...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
och såg en Seiko Monster i montern, jag reagerade verkligen på priset... 4995:- va? tänkte jag.. Dom hittas ju lätt för runt 1000 lappen på nätet.. Varför så mycket dyrare inom Sverige?
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Häftigt att den dyker upp över huvud taget tycker jag! Sen tycker jag också att de är märkligt prissatt? Kanske har de köpt in den för fullpris och hoppas kunna sälja den pga exklusivitet?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tuff skrev:
Häftigt att den dyker upp över huvud taget tycker jag! Sen tycker jag också att de är märkligt prissatt? Kanske har de köpt in den för fullpris och hoppas kunna sälja den pga exklusivitet?

Exklusivitet som att de är de enda som säljer över disk eller som fin klocka? :lol:
 

max

Dancing Queen
Trodde att du skulle säga att du sett att det finns andra klockor än seiko... men där bedrog jag mig stenhårt ;) ;)
Monstern ligger väll snarare 2-3k ny med länk på nätet (fulimport och utomlands) och då rimligen lite mer med svensk moms och butik så man kan prova den? 5 är ju lite väl att ta i men 3-4 hade jag nog gissat på.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tuff skrev:
Häftigt att den dyker upp över huvud taget tycker jag! Sen tycker jag också att de är märkligt prissatt? Kanske har de köpt in den för fullpris och hoppas kunna sälja den pga exklusivitet?
Dom hade också Citizen Aqualand (den som Masterkiller har) och den var snarlikt prissatt. Fast i Sverige är ju saker och ting väldigt dyra om man jämför med andra länder.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
max skrev:
Trodde att du skulle säga att du sett att det finns andra klockor än seiko... men där bedrog jag mig stenhårt ;) ;)
Monstern ligger väll snarare 2-3k ny med länk på nätet (fulimport och utomlands) och då rimligen lite mer med svensk moms och butik så man kan prova den? 5 är ju lite väl att ta i men 3-4 hade jag nog gissat på.
Haha jag vet, jag är insnöad på Seiko!!! Haha men tro det eller ej, ringde Rob Engströms idag och bad dem skicka en Rolexkatalog med prislista till mig via posten, fast Rolex vet ni nog att jag också erhåller som favorit tillsammans med Seiko :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
80talisten skrev:
max skrev:
Trodde att du skulle säga att du sett att det finns andra klockor än seiko... men där bedrog jag mig stenhårt ;) ;)
Monstern ligger väll snarare 2-3k ny med länk på nätet (fulimport och utomlands) och då rimligen lite mer med svensk moms och butik så man kan prova den? 5 är ju lite väl att ta i men 3-4 hade jag nog gissat på.
Haha jag vet jagär insnöad på Seiko!!! Haha men tro det eller ej, ringde Rob Engströms idag och bad dem skicka en Rolexkatalog med prislista, fast Rolexvet ni nog att jag också erhåller som favorit tillsammans med Seiko :)
Vilken affär var det som sålde Monstret f ö?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
daviden skrev:
80talisten skrev:
max skrev:
Trodde att du skulle säga att du sett att det finns andra klockor än seiko... men där bedrog jag mig stenhårt ;) ;)
Monstern ligger väll snarare 2-3k ny med länk på nätet (fulimport och utomlands) och då rimligen lite mer med svensk moms och butik så man kan prova den? 5 är ju lite väl att ta i men 3-4 hade jag nog gissat på.
Haha jag vet jagär insnöad på Seiko!!! Haha men tro det eller ej, ringde Rob Engströms idag och bad dem skicka en Rolexkatalog med prislista, fast Rolexvet ni nog att jag också erhåller som favorit tillsammans med Seiko :)
Vilken affär var det som sålde Monstret f ö?
Den heter Clock Center.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Moms
Tull
Skatt
Skräck
EU
Index
Glesbyggd
SAS
VPK
affärsmarginal
Budget
KSMB
osv
etc
mm


Kan vara några av orsakerna till den blygsamma prissättningen?
 

max

Dancing Queen
Davvan skrev:
Moms
Tull
Skatt
Skräck
EU
Index
Glesbyggd
SAS
VPK
affärsmarginal
Budget
KSMB
osv
etc
mm


Kan vara några av orsakerna till den blygsamma prissättningen?

Du glömde hybris

Daviden för att klargöra min något luddiga inställning så håller jag med om att den var dyr i butiken men att 1000kr nog var lite väl lågt räknat för annat än beggat.
Vore intressant att veta om det var nya eller gamla för om det är den gamla så är de ju verkligen uppe i det blå medans jag nästan kan förstå priset om det är den nya.
 

freddan

Breitling
Med risk för att låta dum men är det någon som har beställt Seiko från ovannämnda sida. Hur funkar det, får man betala tull och skatt osv? Har aldrig beställt klockor över nät så jag är lite novis.

MVH Fredrik
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
freddan skrev:
Med risk för att låta dum men är det någon som har beställt Seiko från ovannämnda sida. Hur funkar det, får man betala tull och skatt osv? Har aldrig beställt klockor över nät så jag är lite novis.

MVH Fredrik

Har beställt. Klockan dök upp med UPS på jobbet några dagar senare. Jag slapp tull och moms. Frakten ingick i priset.
 

calzone

Vacheron
DW6900MS skrev:
freddan skrev:
Med risk för att låta dum men är det någon som har beställt Seiko från ovannämnda sida. Hur funkar det, får man betala tull och skatt osv? Har aldrig beställt klockor över nät så jag är lite novis.

MVH Fredrik

Har beställt. Klockan dök upp med UPS på jobbet några dagar senare. Jag slapp tull och moms. Frakten ingick i priset.


Det kanske är lättare att komma undan tull och moms om man beställer till jobbet "ett företag" ? :roll:
 

KMS

Rolex
Om man bortser från moral/etik å dyl, så tror jag inte det är speciellt vanligt att tullen stoppar speciellt mycket oavsett om man skickar till företag eller hemmet.

Oftast kryssar säljarna i rutan för gift (gift på engelska då såklart, annars tar tullen det! : ) (GBG...) eller skriver nåt otydligt. Tycker oftare att det är lugnt när paket kommer från Asien. Paket från USA känns vanligare att det stoppas, kan vara slumpen.

Angående priset tycker jag alltid det är så att det är bra mycket billigare på nätet. Köpte min Nighthawk på nätet för 1200 (ebay), på tradera går den väl för typ 1500- 2000 å om den finns i någon butik i Sverige förvånar det inte mig om det drar upp priset 3-4000 kr. Nighthawk har väl ungefär samma prisbild som Monstret.
Är då Nighthawken/Monster en 1000 kronors klocka eller 4000 kronors klocka? :D
Lokalhyra behöver ju inte bakas in i priset.

Tänk bara på Alla Armani, Gant, CK dom pumpar ut för 3-5000 kronor där kan man snacka om höga priser.

Sen får man ju självklart ta i beaktning att det kan finnas lite risker när man köper på nätet, Saker blir lite jobbigare med returer o dyl. Men för en tusing kanske inte det är prio 1.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tycker absolut det är en klocka som är värd mer än 1000 kr.
Med tanke på på vad för skit du får på ur & penn för 1000 kr så är det ju världen kap.

Tror nog många skulle kunna köpa den för 4000 och fortfarande vara nöjda över kvalitet samt utseende.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Självklart en klocka som är värd långt mer än 1000 kr och den är säkert värd över 4000:- också. Men jag kan tycka Seiko har en märklig policity
med sina priser, exempelvis Seiko Astron listas på 27 000 kr i Sverige medans den listas på 199 000 yen i Japan, jag ser ingen logik i det.. Men det är ju många faktorer iofs som Davvan skrev ner.
 

carlanton

Audemars
Jag köpte min med länk för typ 1300 kronor på Tradera. Den skickades från Hong Kong men säljaren (företag) pratade flytande svenska. Nu verkar han inte ha några annonser ute, men är någon intresserad av att försöka få tag på en kan jag PM:a hans mailaddress. Generellt verkar SKX007 kosta runt 1100, monstern 1300-1500 och den SRP043 (med "Sinn"-tavlan) runt 1600, alla på länk. Den enda jag sett i butik är sporken, det var i England och jag tror att RRP:n där var runt 300 pund.

Av alla tre måste jag säga att Monstern är överlägsen vad gäller kvalitet och finish, SKX och SRP känns rätt plastiga på grund av den polerade metallen. En moddad SRP i borstat stål, det vore däremot något!


EDIT:

Jag betalade tydligen 1449 kr för min Monster och 1190 kr för min SKX!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har beställt två klockor från creationwatches - har bara gott att säga om dem.
Åkte på tull, men det betalade jag med glädje. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har beställt minst 5 klockor från creation utan några som helst problem.

Nu till ämnet. Lyssna på farbror yonsson här va;
Klockimport och andra SVENSKA företag som har helt vansinniga priser och indirekt motiverar detta med att de är "riktiga" återförsäljare och att priset är högt för att de själva är importörer ljuger.

De är INTE återförsäljare utan tillhör den gråa marknaden. Priset tar de utifrån att de får sålt klockorna för det priset.

Jag fick en liknande chock, när jag var inne på antikhallarna i GBG. De ville ha 2800kr för en begagnad monster. FULLSTÄNDIGT vansinnigt och orimligt.

Den gråa marknaden eliminerar endast frakten till Sverige. Det är allt! De erbjuder ingenting som inte exempelvis creation erbjuder om du handlar driekt därifrån. Stöd inte denna bluffverksamhet på den gråa marknaden, utan handla själv via Asien, eller från en riktig återförsäljare i Sverige.

Solklart?
 
Topp