• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var köper jag reservdelar till Omega seamaster 600 cal 601?

EPR

Basic
Hej!

Ny på forumet och inte helt insatt i klockvärlden. Har en Omega Seamaster 600 med kalibern 601 från 1966, köpt på Tradera för ett gäng år sedan.

Något år efter köp gick kronan sönder, så jag gick till en urmakare i Stockholm (Farfars klocka) som bytte ut den till en icke-original.

Nu vill jag återställa klockan och köpa en originalkrona, men tydligen kan inte den trevlige mannen på Farfars beställa hem detta pga saknar avtal med Omega, så han hänvisade mig till Werner Koch på Hornsgatan.

WK ville dock inte byta kronan eftersom han menade att det fanns risk för att urverket gick sönder, utan endast göra detta i samband med en service för 6900. Då ingår även ett originalglas och ny packning till boetten.

Tycker dock att det känns lite dyrt med tanke på att jag köpte klockan för 6000 kr 2019 och dessutom har lagt ca 3000 på service/reparation hos Farfars. Vill komma undan billigare och funderar därför på om det går att runda WK, köpa originaldelar någon annanstans, gå med dem till Farfars och be honom byta ut dem. Tänkte börja med kronan, glaset känns inte lika prio.

Har ni några tips/råd?

Obs bilden är från tradera-annonsen, dvs med originalkronan som därefter byttes ut.

Bilagor

• IMG_8365.jpeg
    IMG_8365.jpeg
    30 KB · Visningar: 11
Om du tar reda på boettreferensen (står i locket) så kan jag/vi kolla vad originalkronan har för referens. Finns säkert att hitta på ebay osv.

Om du tar reda på boettreferensen (står i locket) så kan jag/vi kolla vad originalkronan har för referens. Finns säkert att hitta på ebay osv.
Hej,
Kan du rekommendera kronans referens till min seamaster? Förlåt om jag kapade tråden.... Jag får loss kronan och "pinnen" men hur lossar jag kronan från "pinnen"?

Bilagor

• seamaster1.jpg
    seamaster1.jpg
    90.5 KB · Visningar: 10
Hej,
Kan du rekommendera kronans referens till min seamaster? Förlåt om jag kapade tråden.... Jag får loss kronan och "pinnen" men hur lossar jag kronan från "pinnen"?
069SX42056. Axeln är gängad i kronan men kan ha starkt gänglås som gör att den måste värmas för att kunna lossna riskfritt. Kan även vara så att det behövs ny axel i samband med byte av kronan om den befintliga blir för kort.

069SX42056. Axeln är gängad i kronan men kan ha starkt gänglås som gör att den måste värmas för att kunna lossna riskfritt. Kan även vara så att det behövs ny axel i samband med byte av kronan om den befintliga blir för kort.
Jag har både mailat och ringt urdelar.se utan något svar. Vet du om dom finns kvar?

Om du får kontakt så säg att du vill ha en krona till omega ref 135.011 (om din Seamaster 600 har diam 34-35mm).

En klassiker att han slutar svara på mail så jag köper inte därifrån längre.

Köp från tex Gleaves UK. Du får nog bättre pris därifrån trots tull.
Stämmer definitivt när det gäller pris, men dessvärre mycket osannolikt att Gleaves skulle ha någon originalkrona kvar till t ex 135.011 enligt min erfarenhet. För 25 år sedan hade de det inte i alla fall :).

Hej, ber om ursäkt till alla som engagerade sig och försökte hjälpa då jag har varit sämst på att svara.

Det löste sig till slut med en ny krona genom Göta Ur (vid Slussen i Stockholm) som tog 1000 kr för reservdelen och jobbet. Blev jättenöjd!

Tillbaka
Topp