• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var köper man rehaut-ringar?

_jonte

Patek
Ja var sjutton kan man köpa nya rehaut-ringar? Cousinsuk.com verkar inte ha och har googlas som tusan ett tag nu, hittar inget.
 

plattfot

Rolex
Helt generiska i standardstorlekar, 30,5mm i detta fall. Ska sitta i en Certina som en distans under glas & glaspackning.

Vill minnas att @NiklasArvid lät svarva en ring till ett moddprojekt i tidernas begynnelse...
Annars skulle jag kolla bland de siter som säljer moddelar (motorcitywatchworks, yobokies mfl.) samt ebay. Sök på Chapter ring isf. rehaut så får du fler träffar.
Här är en med ytterdia 30.5
http://www.ebay.co.uk/itm/Seiko-SKX...094?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item43de26616e
 

_jonte

Patek
Går det inte att köra med en vanlig hård, platt O-ring/packning?
Ska ersätta en udda kombinerad rehaut/glaspackning i plast som satt i den Certina DS2 ph200h som jag frågade dig om igår. Oklart om detta var originallösningen från fabrik på dessa? Den måste vara tillräckligt bred för att hålla emot tavlan från andra hållet. Denna är ca 1,7-1,8 mm bred.
Skulle kunna slipa ned den till enbart rehaut och då få plats med en ny vanlig glaspackning ovan, men tycker den är så pass ful att jag skulle vilja ha en ny i stål/krom.

20150623_124225 (2).jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Vill minnas att @NiklasArvid lät svarva en ring till ett moddprojekt i tidernas begynnelse...
Annars skulle jag kolla bland de siter som säljer moddelar (motorcitywatchworks, yobokies mfl.) samt ebay. Sök på Chapter ring isf. rehaut så får du fler träffar.
Här är en med ytterdia 30.5
http://www.ebay.co.uk/itm/Seiko-SKX...094?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item43de26616e

jo, det blev rätt dyrt om jag inte minns fel, 1500:-/st? MKII tavlan var för liten för hålet i original O&W så Ernst Streit fixade ett par nya som fyllde ut

före:


efter


 

_jonte

Patek
Vill minnas att @NiklasArvid lät svarva en ring till ett moddprojekt i tidernas begynnelse...
Annars skulle jag kolla bland de siter som säljer moddelar (motorcitywatchworks, yobokies mfl.) samt ebay. Sök på Chapter ring isf. rehaut så får du fler träffar.
Här är en med ytterdia 30.5
http://www.ebay.co.uk/itm/Seiko-SKX...094?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item43de26616e
Tack! Ska kolla om det kan funka med en sån som backup plan. Troligtvis är den för kraftig. Skulle också behöva slipa och polera den.
 

McGyver

Rolex
Ska ersätta en udda kombinerad rehaut/glaspackning i plast som satt i den Certina DS2 ph200h som jag frågade dig om igår. Oklart om detta var originallösningen från fabrik på dessa? Den måste vara tillräckligt bred för att hålla emot tavlan från andra hållet. Denna är ca 1,7-1,8 mm bred.
Skulle kunna slipa ned den till enbart rehaut och då få plats med en ny vanlig glaspackning ovan, men tycker den är så pass ful att jag skulle vilja ha en ny i stål/krom.

20150623_124225 (2).jpg

Ok - den där är ju lite värre, trodde du kunde lägga en distans bakom tavlan!

Det är bara att krypa till korset och svarva till en ny! ;)
 

_jonte

Patek
Ok - den där är ju lite värre, trodde du kunde lägga en distans bakom tavlan!

Det är bara att krypa till korset och svarva till en ny! ;)
Hmmm, kanske slutar så. Önskar jag kände nån med svarv... :) ;)
Men funderar på att slipa ned den till endast rehaut-form, och måla den med hobbyfärg eller spray i silver. Kan det bli snyggt tro?
 
Topp