• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var kan jag serva min Seiko 6139-6000 från 1970...

SpeedyPåg

Breitling
Hej på er,

Har sökt i forumet på detta, men de flesta trådar i ämnet är gamla nu.

Jag har nyligen köpt mig en Seiko 6139-6000 JDM (Japanese Domestic Market). Japanska/engelska veckodagar. Speedtimer/5-logga.
Det är 6139B-urverk, 21 juveler (inte 17). Klockan är från februari 1970. Typ en "Pogue", fast den japanska versionen.

Allting fungerar på klockan, men den saktar sig, och när jag sätter den i min enkla Weishi-timegrapher så är den all over the place. Googlade fram att klockan har en lift-angle på 54,5 grader. Där visar klockan, beroende på orientering, ett beat error på 7-9 ms, låg amplitud (138-164 grader) och så saktar klockan sig mellan -350 och -750 sekunder/dygn.
Knapparna fungerar, men byta veckodag (djup-tryck på kronan) halvmissar ibland. Byta datum funkar bra.
Inuti ser man lite repor och en del skruvskallar ser lite misshandlade ut. Så klockan har nog ful-meckats vid något tillfälle.
Men klockans alla funktioner fungerar.

Jag har PMat två entusiaster här på forumet (väntar på svar), men om det är någon som kan rekommendera var jag kan få klockan servad så är jag mycket tacksam.
Ska tillägga att Seiko i England svarat mig följande: "Unfortunately, we are no longer able to service this watch as all parts have now been discontinued due to the age of the watch."

/Richard
20200207_124244.jpg 20200207_124424.jpg
 
Senast ändrad:
Topp