• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var man kan göra en vit PVD coat?

Jolly

Cartier
Min fästmö är intresserad av att göra en vit PVD coat på sin AP RO.
Hon gjorde en prisförfrågan hos ett bolag i Schweiz som ville ha 4500 CHF, vilket kändes lite väl mycket.
Vänder mig därför till ks för att se ifall någon utav er vet var man kan få detta gjort till en billigare peng.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror det är olagligt och om inte så borde det vara det. :D

Mitt bästa tips är nog att nörda in dig på coating av vapen, vet att det finns en ganska fräsig ny metod för PVD som även kan användas på klockor. Det borde gå att hitta ett företag relativt enkelt den vägen.

Edit: Hittade detta snabbt
http://tribologix.com/services/hard-coating-services/

Watch works gör säkert även också sådant.
 

Jolly

Cartier
Håller med om att det förstör klockan men hon är bestämd :D

Tack för tipsen ska kolla upp detta!
 

Rojalisten

Panerai
Gör hon det är det ju och likställa med en kriminell handling! :nailbiting:
image.jpeg
 

plattfot

Rolex
Kul grepp och friskt vågat.... Coatingen går ju alltid att ta bort :)
Kolla med Ionbond eller Micromy, jag har kört antracit, svart och mässing hos dem med gott resultat. Tror de kommer ha svårt att få fram en helt vit yta, men kolla med dem.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Prova att kontakta micrymy i Täby.
http://www.hitta.se/micromy+ab/täby/yVdWlw4vnO
Var i kontakt med dem när jag hade funderingar på att DLC'a min IWC 3717.
Men vit har jag ingen aning om de grejjar, vet inte om jag sett en klocka som är PVD/DLC vit?
De är ju inget klockföretag så de tar inte emot en hel klocka utan du måste lämna den i delar till dem så fixar de själva ytskiktet på delarna.
Så hitta även en kompetent urmakare som kan skruva isär/ihop klockan.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Vet att vissa företag pulverlackar fälgar och dylikt. Kanske du kan kontakta någon som sysslar med det. Vette fan om det funkar lika bra på 316L om RO nu har detta material. Även behöver en urmakare plocka isär klocka och en montera den....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Prova att kontakta micrymy i Täby.
http://www.hitta.se/micromy+ab/täby/yVdWlw4vnO
Var i kontakt med dem när jag hade funderingar på att DLC'a min IWC 3717.
Men vit har jag ingen aning om de grejjar, vet inte om jag sett en klocka som är PVD/DLC vit?
De är ju inget klockföretag så de tar inte emot en hel klocka utan du måste lämna den i delar till dem så fixar de själva ytskiktet på delarna.
Så hitta även en kompetent urmakare som kan skruva isär/ihop klockan.
Vet att man kan behandla grejer vitt, kommer bara inte ihåg vad det heter.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Mycket pengar för ev få ett bra resultat och sen om man vill flippa den så kan det bli lite svårare också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja.. DLC är väl snarare en typ av PVD..
Eller rättare sagt:
DLC appliceras med PVD teknik. PVD är "penseln" och DLC är "färgen". Typ.
Med vänlig hälsning,
Besserwisser ;)
OK, tackar.

Jag tror det är olagligt och om inte så borde det vara det. :D

Mitt bästa tips är nog att nörda in dig på coating av vapen, vet att det finns en ganska fräsig ny metod för PVD som även kan användas på klockor. Det borde gå att hitta ett företag relativt enkelt den vägen.

Edit: Hittade detta snabbt
http://tribologix.com/services/hard-coating-services/

Watch works gör säkert även också sådant.
image.png

http://www.cerakoteguncoatings.com
 

ulli

Omega
2-Faktor
PVD är en typ av DLC (diamond like coating).
Och knappast OT för detta ämnet. :)

Om vi ska besserwissrar lite till så är DLC Diamond Like Carbon... :)
Just att det är kol gör det lite svårare att få till andra färger än svart. Men jag har bara hållt på med teknisk beläggning där färgen är underordnad så jag har egentligen inte en aning vad man kan åstadkomma med kosmetisk beläggning. :)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Bamford har gjort några vita modeller med vad de kallar GPC. Här saxat från deras hemsida.

"We have carefully modified the dials and hands to create bright and powerful colour schemes possessing both intensity and superb taste in equal measure. The dial text, hands and minute markers provide contrast and total clarity for easy reading, and following the success of our unique Graphite Particle Coating (GPC) technology on the Commando Editions, the pure white makeover on these watches is achieved using the same coating, ensuring a scratch-resistant watch that will last a lifetime. The result is an undeniably head-turning timepiece that demands attention."

Tycker själv det ser gräsligt ut. Speciellt finishen på coatingen men antar att de vill eftersträva känslan av snö då dessa är deras Polar Edition.

399814_1920.jpg
399815_1280.jpg
399816_1280.jpg

 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Bamford har gjort några vita modeller med vad de kallar GPC. Här saxat från deras hemsida.

"We have carefully modified the dials and hands to create bright and powerful colour schemes possessing both intensity and superb taste in equal measure. The dial text, hands and minute markers provide contrast and total clarity for easy reading, and following the success of our unique Graphite Particle Coating (GPC) technology on the Commando Editions, the pure white makeover on these watches is achieved using the same coating, ensuring a scratch-resistant watch that will last a lifetime. The result is an undeniably head-turning timepiece that demands attention."

Tycker själv det ser gräsligt ut. Speciellt finishen på coatingen men antar att de vill eftersträva känslan av snö då dessa är deras Polar Edition.

399814_1920.jpg
Jag hade gjort det lika bra med en sprayburk från Biltema :arghh:
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
1a April var för några dagar sen!

Edit: Eller detta kanske var en seriös förfrågan..?
 
Topp