• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var sitter själen?

Om ni tar nån öl innan ni joinar… Var sitter en klockas själ? Alltså säg att du ärver din kära morfars klocka, hur många delar och vilka kan du byta ut utan att tappa själen? Om de nu inte går att reparera, utan faktiskt måste bytas…

Typ en ny uppdragsaxel och några skruvar är ju fine. Urtavlan? Nä, de får hellre vara sprucken/skitig etc.

Har du ingen klocka som har ett sentimentalt värde? Det är ju bara en hypotetisk fråga…

Peta i dig en sån här så kanske den filosofiska sidan kommer fram: 365F23DB-9EF0-4DF7-A61D-71605627AC68.jpeg

Själv säger jag nog att urtavla och verkbotten är off limits. Tappar får man fixa, men måste ett hjul bytas så blir det lite känsligt. Stenhålen, de där katt-tarmarna (vad fasiken heter de, linorna?) och fjädern är ju gjorda för att bytas då och då, men annars blir det tveksamt. Fast bättre är det ju om det är nya delar man tillverkar till det enskilda verket, och inte bara knycker från nåt annat… alltså om jag tar klockan som gammelfarafar knåpade ihop på 1700-talet och byter kugghjul med en westerstrand så är det ju liksom övergrepp, men om en trasig tand inte kan lagas så skulle jag ju kunna göra ett nytt hjul helt å hållet…

Har du ingen klocka som har ett sentimentalt värde? Det är ju bara en hypotetisk fråga…

Peta i dig en sån här så kanske den filosofiska sidan kommer fram: 365F23DB-9EF0-4DF7-A61D-71605627AC68.jpeg
Är sentimentalt värde det samma som själen? Jag har många klockor med sentimentalt värde, men ingen med själ vad jag vet ;)
Antingen har man en ärvd sak (behöver inte vara en klocka) med sentimentalt värde som man vill använda, eller så har man den bara på bokhyllan eller var den nu kan passa. Vill man använda den får man ju se till att den är i användbart skick, annars blir det "bokhyllan". Inte svårare än så för mig.

Byt allt utom boett och ev. baklock säger jag men så är jag inte heller särskilt sentimental. 😉

Ha! De delarna hade jag bytt utan att blinka! Men jag har aldrig varit så dan med utsidan heller, jag blir förälskad i verket.

Är sentimentalt värde det samma som själen? Jag har många klockor med sentimentalt värde, men ingen med själ vad jag vet ;)
Antingen har man en ärvd sak (behöver inte vara en klocka) med sentimentalt värde som man vill använda, eller så har man den bara på bokhyllan eller var den nu kan passa. Vill man använda den får man ju se till att den är i användbart skick, annars blir det "bokhyllan". Inte svårare än så för mig.

Kallt! 🥶 😉

Skulle väl kunna byta allt, själen och det speciella är väl att hålla liv i samt använda klockan och addera till dess historia. Teoretiskt torde boetten hålla mycket innan den byts ut så det kanske är där. En simpel fuktskada kan ju kräva ett tavel eller verkbyte. Länk,band, krona är slitdelar som byts oavsett.🙂

Fasiken, vi har alltid pratat om klockornas själ hemma. Faktiskt har vi ett gäng väggklockor som om vi råkar glömma att dra upp en så har vi vissa släktingar vi inte kan låta bli att ringa och kolla hur de mår…

Skulle väl kunna byta allt, själen och det speciella är väl att hålla liv i samt använda klockan och addera till dess historia. Teoretiskt torde boetten hålla mycket innan den byts ut så det kanske är där. En simpel fuktskada kan ju kräva ett tavel eller verkbyte. Länk,band, krona är slitdelar som byts oavsett.🙂

Fint sagt! Det gillade jag, hålla liv i och addera till historian.

Ha! De delarna hade jag bytt utan att blinka! Men jag har aldrig varit så dan med utsidan heller, jag blir förälskad i verket.
Jag resonerar lite som BarbaBaba i att man vill hålla den i ett fungerande skick och om du lämnar in den på service byts ju ibland nästan hela innanmätet ändå och det är inget som syns. Jag kan förstå den som vill behålla originalvisare och originaltavla även om de är skadade men vad är vitsen med att ha kvar ett gammalt, kärvande urverk som så småningom ger upp helt? 🤷‍♂️

Sen vet jag att gammelgubbarna i släkten gärna höll liv i bilden av urmakaren som lite magisk… Tror det var för att kompensera för alla krutgummor vi haft. Men jag har hört en hel del storys om andar o demoner i klockorna…
Jag resonerar lite som BarbaBaba i att man vill hålla den i ett fungerande skick och om du lämnar in den på service byts ju ibland nästan hela innanmätet ändå och det är inget som syns. Jag kan förstå den som vill behålla originalvisare och originaltavla även om de är skadade men vad är vitsen med att ha kvar ett gammalt, kärvande urverk som så småningom ger upp helt? 🤷‍♂️

Fast ett gammalt kärvande urverk som ger upp låter inte varken bra underhållet eller konstruerat…

Denna får en att tänka:

"I en variant av paradoxen som formulerades av Thomas Hobbes på 1600-talet förekommer en väktare som tar hand om de gamla plankorna allteftersom de byts ut och lägger dem i ett förråd. När skeppets samtliga plankor har bytts ut efter flera hundra år får väktaren för sig att sätta samman de gamla plankorna igen. Frågan är nu om det plötsligt finns två Theseusskepp, och i så fall när det "andra" skeppet började existera."

Jag håller med, drar man det till sin spets så är det egentligen bara boetten som har en historia och som har fått vara med om både det ena och andra och man skulle kunna göra en liknelse med bilar där det mer eller mindre finns två läger: dels den som vill att allt ska vara original ner till minsta jävla knapp och hjulmutter och sedan finns det dem som vill hålla chassit så original som möjligt men inte har något emot att uppdatera insidan p.g.a. funktion, komfort osv. 😊

Denna får en att tänka:

"I en variant av paradoxen som formulerades av Thomas Hobbes på 1600-talet förekommer en väktare som tar hand om de gamla plankorna allteftersom de byts ut och lägger dem i ett förråd. När skeppets samtliga plankor har bytts ut efter flera hundra år får väktaren för sig att sätta samman de gamla plankorna igen. Frågan är nu om det plötsligt finns två Theseusskepp, och i så fall när det "andra" skeppet började existera."

Ja, den blev rätt mäktig! Fast det vetti fn om man byter sååå mycket i en klocka, om den inte är konstruerad i trä.

Fast ett gammalt kärvande urverk som ger upp låter inte varken bra underhållet eller konstruerat…
Jag kanske missförstod men var det inte det vissa ville? Att även behålla urverket i originalskick? Det förutsätter väl att man i så fall aldrig servar den vilket är som upplagt för problem i längden, ja. 😊

Jag kanske missförstod men var det inte det vissa ville? Att även behålla urverket i originalskick? Det förutsätter väl att man i så fall aldrig servar den vilket är som upplagt för problem i längden, ja. 😊

Asg, nu är jag bara förvirrad. Ja varför skulle man byta nåt om det inte var fel på det… eh.. 🙃

Subjektivt som fan. Min åsikt.. Frivilliga byten: så lite som möjligt, helst bara slitdelar.

Hade dock varit OK med att bara någon av delarna man ser (boett, tavla) var original om det var arv.

Subjektivt som fan. Min åsikt.. Frivilliga byten: så lite som möjligt, helst bara slitdelar.

Hade dock varit OK med att bara någon av delarna man ser (boett, tavla) var original om det var arv.

Ja, å inte lämna in klockan till en urmakare som går loss på den utan att ma; godkänt de byten som görs. Tänk om man lämnar in en stilig Breitling och senare upptäcker att det ligger en lakritspuck inuti! 🤯😳

Nä men service innebär ju inte per automatik utbytta delar. Tvärtom måste den ju ha regelbunden service för att man inte ska behöva byta delar.

Nä men service innebär ju inte per automatik utbytta delar. Tvärtom måste den ju ha regelbunden service för att man inte ska behöva byta delar.
Jag har nog aldrig hört talas om att en klocka med servicebehov lämnas in och återfås utan att någonting har bytts ut, i så fall är det snarare en simpel ultraljudstvätt/"oljeservice" och det är helt enkelt en tidsfråga innan delar behöver bytas då man inte bara kan tvätta och olja in delarna i all evighet.

Mina fickur som jag ärftlig efter morfar och farfar kommer att hämtas ut från uris efter service. Dessa har definitivt själen kvar i form av bucklor, och oxiderad silverboett!
Pappas gamla Certina har färgrester kvar sedan han jobbade som målare på -60 talet!
Måste den servas så gör vi det!

Tillbaka
Topp