• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var tillverkas urverken, och hur?

Thompa700

Basic
Gjorde en snabb sökning och kunde inte hitta någon vettig tråd kring det jag beskriver i rubriken.

Att Miyota gör många av sina Quartz-verk i sin nästan helautomatiserade fabrik det har jag förstått https://www.europastar.com/the-watc...-in-the-world-s-largest-movement-factory.html

Misstänker också att deras lite finare verk (9015 till exempel) tillverkas där, men hur, det verkar vara mer oklart.

Ni som vet, hur är det med ETA och deras automat-verk? Hur tillverkas egentligen ett urverk i dag?

Det finns en myt kring Swiss made automat-verk som jag undrar över. Ungefär som att de alla skulle vara tillverkade för hand.
De flesta förstår ju att så inte är fallet, men det verkar inte finnas någon (?) som skriver om det hela eller vill berätta hur industrin fungerar.

Tror att jag inte är ensam om att vilja lära mig mer, eller slår jag in öppna dörrar nu?

Du får dela upp det:

Tillverkning av delar.
Finishering av delar
Montering av delar.
Justering av urverk.

Du kan räkna med att de absolut flesta tillverkarna har automatisering för de två första. Steg 3 och 4 är oftast ”för hand”. Snackar vi PP, AP osv så sker slutfinishering för hand men det är väldigt sällan rent generellt. Standard Omega/GS osv finisheras till absolut största delen med maskiner. Text på rotor och dylikt läggs till för hand (ibland).

Kiselspiral = spiralen justeras inte för hand.
Spiral i legering = Måste justeras för hand för att hålla tiden väl.

Kvartsklockor kan man automatisera tillverkningen helt på, förutsatt att det är ett vanligt kvartsverk. G-Shock MRG & The Citizen har viss manuell montering. GS kvarts har helt manuell montering då verket till stor del är uppbyggt som ett automatverk med löphjul osv.

Det finns mycket att läsa om detta men du får gå djupare ner i kaninhålet.

@bbits har nog rest runt mer än de flesta andra här så han kanske har något emot omoget att dela med sig av.

@bbits har nog rest runt mer än de flesta andra här så han kanske har något emot omoget att dela med sig av.
I wish... Aldrig varit på något fabriksbesök. Finns väl några rese/besökstrådar här på KS men verkar som det oftast är fotoförbud vid själva tillverkningen.

Tillbaka
Topp