• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var vilar eran klocka när ni sover?

Ej på sidan? Mår klockan bättre av att ligga plant? Eller har jag missförstått?
Min sover i en skinn-låda vid nattduksbordet.



Någon annan mer kunnig får gärna flika in info här.
Jag tycks minnas att jag har läst att ett automatiskt urverk generellt föredrar att förvaras liggande och inte på sidan, men det kan vara rent nonsens också?
 

M021

Rolex
2-Faktor
Min har fått en egen fatboy-kudde att slappa på :)

GMT_Fatboy.jpg

Vart hitta du den? Perfekt för resan då jag inte sover med klockan, alltid kul att köpa jox man kan relatera till klockor;(
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
En på armen och resten i klocklådan. Kör på Nato, och vintage på perlonband. Dvs rassellänk är ingen risk.
 

Bodén

Panerai
Med tanke på att jag ibland vaknar på golvet så låter jag klockan ligga tryggt förvarad i klocklådan under natten.

Till er som sover med klocka, tycker ni inte det är skönt att "vila" huden under klockan på natten? Ungefär som när fångar blir av med handbojor och liksom smeker sina sargade handleder. Inte för att klockor behöver vara obekväma, men varmt och svettigt kan det ju bli därunder.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har alltid min explorer på sidan med kronan uppåt, kanske är därför den går minus.. Ska pröva lägga den med tavlan uppåt from nu.
 
C

China

Guest
Intressant! Kan detta verkligen fungera? China?

Det fungerar olika bra beroende på hur positionskänsligt urverket är. Generellt sett så är det här resonemanget korrekt, men vilken effekt det får i praktiken beror på hur stor tidsavvikelsen är i olika positioner. Man skulle kunna säga att den här metoden är effektivast för klockor med större positionskänslighet och därmed sämre tidshållning.
 

TKVF

Panerai
Det fungerar olika bra beroende på hur positionskänsligt urverket är. Generellt sett så är det här resonemanget korrekt, men vilken effekt det får i praktiken beror på hur stor tidsavvikelsen är i olika positioner. Man skulle kunna säga att den här metoden är effektivast för klockor med större positionskänslighet och därmed sämre tidshållning.
Då kan detta absolut inte gälla Rolex ;)
 

Jens

Greedo
Tar aldrig av klockan nattetid, möjligtvis om jag använder en med stämgaffelverk.
De jag inte använder ligger vid datorn, i klockboxen, i windern eller under soffan.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
På en bädd av nyplockad Alabama-bomull. Tvättad och toppsad med sprit och en tunn, tunn symaskinsolja som länk- och låslubrikation.
 

Emil

Cartier
min vapendragare seiko sumo ligger på nattduksbordet i nyktert tillstånd och på armen i onyktert tillstånd vid denna sortens vilan...
 
Topp