• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är det mer socialt accepterat att skryta om dyra resor än att "berätta" om klockor,bilar etc?

Kugghjul

Panerai
På ett allmänt plan undrar jag varför det anses som mer socialt accepterat att öppet "skryta" / berätta om sitt resande på tex sociala medier och IRL, men om man skulle vara liknande "öppen" med konsumtion av klockor, bilar etc, så skulle det nog anses som relativt skrytsam.

Jag gissar också att det nog är mer socialt accepterat i fikarummet på en arbetsplats att erkänna att en resa kostade 60 000 kr, än att berätta att en klocka man har kostade samma belopp. Detta trots att klockan är ett smartare köp ur ekonomisk synvinkel, då den oftast går att sälja.

Hur har resebranschen etc lyckats få det allmänt accepterat att spendera så stora pengar på resor, och att skryta om det? Trots att det i dessa "klimathysteritider" egentligen borde vara mer "godhetssignalerande" att köpa en klocka för 100 000 kr, än en resa. Då resekostnaden oftast innehåller stor del bränsle och därmed CO2 utsläpp.

Det är nog till och med så att köpa en beg sportbil för 200 000 kr, och köra 1000 mils nöjeskörning med den, innebär lägre CO2 utsläpp än en resea för 200 000 kr.

Nu är jag själv inte klimathysteriker, men för många är det ju en viktig fråga.

Relaterat:
https://www.reddit.com/r/Anticonsum...t_about_the_modern_obsession_with_travelling/

TILLÄGG:
Det handlar inte så mycket om vad resan kostade, som ATT man genomförde den, fulla specifikationer kring vad man gjorde, bild efter bild etc. Allt utförligt på sociala medier etc. Som att posta specen för urvekret för sin nya klocka på Facebook, och att sitta på jobbet och i detalj berätta kring den speciella legeringen i boetten eller bromsarna.

När man har fulla specifikationer för en resa kan ju de flesta gissa ungefär vad en resa kostade, så beloppet där är ju mer implicit. Jag tror en person i allmänhet har bättre koll på vad resor kostar, än vad vissa klockmärken kostar.
 
Senast ändrad:

Buffi

Panerai
Har aldrig varit med om att folk har skrytit om vad deras resa kostar varken på jobbet eller på sociala medier i min bekantskapskrets.
Samma sak här.
Att folk vill berätta om sina resor eller posta bilder är ju fine, men tror aldrig jag upplevt det som nån form av ekonomiskt skryt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Klimatfrågan är allvarlig oavsett om man tituleras klimathysteriker eller inte. Allas våra hjärnor matas i varje sekund. Vi blir som det vi tar in. Det är därför det viktigaste i livet är vilka vi umgås med. Vårt umgänge förvränger eller öppnar upp. En resa är så mycket mer än kronor och ören. Den öppnar upp våra hjärnor och hjärtan och vi ser och reflekterar över oliktänkande. Vi vidgar vårt synsätt, beaktar andra världsåskådningar, ser att det finns fler kulturer och registrerar att religioner har mer att ge än vad mediabilden ofta beskriver. En person som snöar in på vad ens klocka kostar matar hjärnan med fel mat. En som reser pratar om annat än pengar. Den har upplevt det som berört mer och förstår att andra värden står högre, än att se världen genom tunnelseende ekonomiska ögon.
 
Senast ändrad:

Chad

Rolex
Är väl kanske inte vanligt att folk säger exakt belopp på resor. Mer att bilder postas från exklusiva hotel / orter etc.

Har dock 1 på FB som i tid och otid lägger upp printscreen på köp av första klass-biljetter, bild på kvitton från dyra middagar etc. Riktigt vulgärt.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag är helt med på din poäng, men tror du inte att det kan ha att göra med att en resa är en upplevelse, något som kan berika och utveckla en person mer än tex en klockan eller en bil?
Jag har gjort resor där jag upplevt saker som format mig mer än en klocka eller bil eller något annat ting gjort..
Har du aldrig haft en Breitling?
 

Rulle

Audemars
Det tragiska är ju att folk anser att bilar är ett bättre köp än en klocka...
Ingen säger något om man köper en ny volvo men köper man en rolex då jävlar ska folk kväka ur sig det ena och det andra
 
  • Like
Reactions: bvb

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Å ena sidan är det typ det vettigaste man kan göra med sina pengar, å andra sidan så är jag inte helt glad varje gång jag tvingas lyssna på någons fantastiska resa till london som faktiskt innehöll ett besök på JAMIE OLIVERS restaurang (Hur bra?!), hur bra souvlakin var på den pittoreska grekiska ön Kreta eller allmänt snack om hur exotiskt det skulle vara att åka till Kap Verde.
 

Rulle

Audemars
Å ena sidan är det typ det vettigaste man kan göra med sina pengar, å andra sidan så är jag inte helt glad varje gång jag tvingas lyssna på någons fantastiska resa till london som faktiskt innehöll ett besök på JAMIE OLIVERS restaurang (Hur bra?!), hur bra souvlakin var på den pittoreska grekiska ön Kreta eller allmänt snack om hur exotiskt det skulle vara att åka till Kap Verde.
Gå in på lagret med dig ;)
 

Kugghjul

Panerai
Det handlar inte så mycket om vad resan kostade, som ATT man genomförde den, fulla specifikationer kring vad man gjorde, bild efter bild etc. Allt utförligt på sociala medier etc. Som att posta specen för urvekret för sin nya klocka på Facebook, och att sitta på jobbet och i detalj berätta kring den speciella legeringen i boetten eller bromsarna.

När man har fulla specifikationer för en resa kan ju de flesta gissa ungefär vad en resa kostade, så beloppet där är ju mer implicit. Jag tror en person i allmänhet har bättre koll på vad resor kostar, än vad vissa klockmärken kostar.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycker inte heller jag stöter på problemet men tycker jämförelsen haltar lite också. Du kan ju få en fullt fungerande klocka för 25:-. Priset skiljer visserligen på resor också men då märks skillnaden på service och bekvämlighet på ett helt annat sätt och är mer begriplig än skillnaden mellan pris/funktion på en casio och en Rolex.
Själv tycker jag dock att man är en god människa och samhällsmedborgare om man skiter i Thailandsresan och köper en dyr klocka istället:)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Förklarar man varför en klocka är ett bättre köp på ett pedagogiskt sätt så brukar de flesta köpa det faktiskt.
Inte alltid, men oftast.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
På ett allmänt plan undrar jag varför det anses som mer intressant att öppet berätta om sitt resande på tex sociala medier och IRL, men om man skulle vara liknande "öppen" med konsumtion av klockor, bilar etc, så skulle det nog anses som relativt skrytsam.

Jag gissar också att det nog är mer intressant att i fikarummet på en arbetsplats att berätta om sin resa, än att berätta att en klocka en klockas specifikationer. Detta trots att klockan är ett smartare köp ur ekonomisk synvinkel, då den oftast går att sälja.

Hur har resebranschen etc lyckats få det intressant att spendera så stora pengar på resor, och att skryta om det? Trots att det i dessa "klimathysteritider" egentligen borde vara mer "godhetssignalerande" att köpa en klocka för 100 000 kr, än en resa. Då resekostnaden oftast innehåller stor del bränsle och därmed CO2 utsläpp.

Det är nog till och med så att köpa en beg sportbil för 200 000 kr, och köra 1000 mils nöjeskörning med den, innebär lägre CO2 utsläpp än en resea för 200 000 kr.

Nu är jag själv inte klimathysteriker, men för många är det ju en viktig fråga.

Relaterat:
https://www.reddit.com/r/Anticonsum...t_about_the_modern_obsession_with_travelling/

TILLÄGG:
Det handlar inte så mycket om vad resan kostade, som ATT man genomförde den, fulla specifikationer kring vad man gjorde, bild efter bild etc. Allt utförligt på sociala medier etc. Som att posta specen för urvekret för sin nya klocka på Facebook, och att sitta på jobbet och i detalj berätta kring den speciella legeringen i boetten eller bromsarna.

När man har fulla specifikationer för en resa kan ju de flesta gissa ungefär vad en resa kostade, så beloppet där är ju mer implicit. Jag tror en person i allmänhet har bättre koll på vad resor kostar, än vad vissa klockmärken kostar.
Prova att byta ut ordet accepterat mot intressant.
 

Victor B

Breitling
Prova att byta ut ordet accepterat mot intressant.
Bra poäng!

För mig så är det att vissa saker är stämplade som lyxkonsumtion såsom "dyrare" klockor samt vissa bilar. Resor är accepterat i dagens samhälle även om vissa betalar uppemot 40000 för en tvåveckors resa med familjen. På samma sätt som att Apple fantaster slänger utan problem ut 15000 för en laptop för att surfa och kolla Netflix när man lika gärna kan köpa en laptop för 3000, ingen kollar snett på dem jämfört med att köpa en klocka för samma pengar då är man genast galen som lägger så mycket på en klocka för att inte tala om reaktionen om man köper en Rolex.
 

jurassicjay

Cartier
Det handlar inte så mycket om vad resan kostade, som ATT man genomförde den, fulla specifikationer kring vad man gjorde, bild efter bild etc. Allt utförligt på sociala medier etc. Som att posta specen för urvekret för sin nya klocka på Facebook, och att sitta på jobbet och i detalj berätta kring den speciella legeringen i boetten eller bromsarna.

När man har fulla specifikationer för en resa kan ju de flesta gissa ungefär vad en resa kostade, så beloppet där är ju mer implicit. Jag tror en person i allmänhet har bättre koll på vad resor kostar, än vad vissa klockmärken kostar.

Jag skulle våga hävda att klockor är mer lyxkonsumtion är resor, om man ska jämföra. Helt enkelt eftersom jag anser resor vara viktigare för en individ än ett armbandsur. Vidare är nog en berättelse om en resa mer intressant än en utförlig beskrivning av ett urverk mer intressant för gemene man, eller vad tror du?
 

mglaum

Panerai
Att skryta är väl aldrig speciellt roande? Oavsett om det gäller klockor eller resor. Vidare är resandet förankrat i idéen om att upptäcka nya saker i sig själv och världen, att vidga sina vyer som klichén lyder, det vill säga något som ämnar att blicka utåt, från människan mot världen istället för innåt som klockintresset mer rimligt kan tolkas som. Klimatfrågan är en relativt ny aspekt, och med en stor och växande medelklass så har resandet kommit att ses som en rättighet. Klockor går inte att relatera på samma sätt eftersom det berör en så absolut liten grupp, framför allt om vi talar om klockor i det dyrare skiktet.

Vidare kan jag knappt legitimera för mig själv att jag har klockor för ett visst värde, det är märkligt och det är excentriskt. En klocka är en klocka är en klocka är en klocka.
 
Kan man ens skryta om resor? Känns lika ovärt som att skryta över att man haft inbrott.

Beror iofs mest troligt på att jag själv inte passerar kommungränsen om det inte är en akutsituation. :woot:

En resa är det ultimata slöseriet. Om resan kostar 20 000:- så kan jag lika gärna stå på exakt samma plats i sju dygn och kasta 120:- i elden varje timme. När veckan har passerat finns inget kvar av min tid eller mina pengar.

Men minnen då?
Minnen tillhör det förgångna och så länge det inte är en nyttig erfarenhet så är det helt meningslöst, vi kan inte använda det till något fördelaktigt. Det förgångna är det som har varit och det enda vi kan påverka är nuet och till viss del vår framtid.

Nåväl, det blev nästan lite filosofiskt samt att resande är ett stort slöseri med både tid och pengar och det torde vara den sämsta statussymbolen man kan tänka sig.
 
Senast ändrad:

jurassicjay

Cartier
Kan man ens skryta om resor? Känns lika ovärt som att skryta över att man haft inbrott.

Beror iofs mest troligt på att jag själv inte passerar kommungränsen om det inte är en akutsituation. :woot:

En resa är det ultimata slöseriet. Om resan kostar 20 000:- så kan jag lika gärna stå på exakt samma plats i sju dygn och kasta 120:- i elden varje timme. När veckan har passerat finns inget kvar av min tid eller mina pengar.

Men minnen då?
Minnen tillhör det förgångna och så länge det inte är en nyttig erfarenhet så är det helt meningslöst, vi kan inte använda det till något fördelaktigt. Det förgångna är det som har varit och det enda vi kan påverka är nuet och till viss del vår framtid.

Nåväl, det blev nästan lite filosofiskt samt att resande är ett stort slöseri med både tid och pengar och det torde vara den sämsta statussymbolen man kan tänka sig.

Fast nu förutsätter du ju att resan inte ger något som helst långvarigt intryck, inte sant? Det har då aldrig hänt mig när jag varit på resa..
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Är väl kanske inte vanligt att folk säger exakt belopp på resor. Mer att bilder postas från exklusiva hotel / orter etc.

Har dock 1 på FB som i tid och otid lägger upp printscreen på köp av första klass-biljetter, bild på kvitton från dyra middagar etc. Riktigt vulgärt.
Börjar hans förnamn på P?
 
Fast nu förutsätter du ju att resan inte ger något som helst långvarigt intryck, inte sant? Det har då aldrig hänt mig när jag varit på resa..

Vad kan tex en vecka i Turkiet ge för intryck som jag kan använda till min fördel resten av mitt liv?

Eller en vecka vart som helst?
Ok om man besöker en fabrik tex i Finland, då kan man se hur dom lägger upp olika processer, men att se solen gå ned i Thailand var något som gav mig lika mycket som att läsa produktdatan på tandkrämstuben när jag satt på muggen i morse.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vad kan tex en vecka i Turkiet ge för intryck som jag kan använda till min fördel resten av mitt liv?

Eller en vecka vart som helst?
Ok om man besöker en fabrik tex i Finland, då kan man se hur dom lägger upp olika processer, men att se solen gå ned i Thailand var något som gav mig lika mycket som att läsa produktdatan på tandkrämstuben när jag satt på muggen i morse.
Det låter tråkigt för dig.
Min senaste resa i somras som bara var 8 dagar på Cypern gav mig otroligt mycket i form av avslappning och välbefinnande. Längtar tillbaka hela tiden.
 
Vad kan tex en vecka i Turkiet ge för intryck som jag kan använda till min fördel resten av mitt liv?
Det låter tråkigt för dig.
Min senaste resa i somras som bara var 8 dagar på Cypern gav mig otroligt mycket i form av avslappning och välbefinnande. Längtar tillbaka hela tiden.

Men det jag menar är att den inte kan omsättas i pengar utan det är endast en utgift, därav slöseriet. Exakt som att se bio eller vad man nu vill förstöra användbar tid på.
 
Topp