• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är fakeklockorna så vanliga och så dåliga?

Strindberg

Patek
2-Faktor
En tanke slog mig idag:

Hur kommer det sig att fake-klockor är så vanliga på insta-posers och varför är de så jäkla dåliga?

Om man kollar runt lite så ser man ganska ofta posörbilder med diverse dyra grejer, däribland mycket ofta klockor. Jag vet ju - självklart - att det finns fakes av allt, kanske särskilt kläder, men klockor är en sak där en halvintresserad lätt kan se att en halvdålig fake är just en fake. Särskilt som det ofta är närbilder på klockorna.

Ni som är klädexperter, ser ni lika lätt att ett Hermésskärp är fake som "man" ser att en AP med taskiga subdials är fake? Ser man en fake-Cohiba på långt håll, även om den har rätt antal rader prickar?

Det borde vara enklare att posa med saker som är lättare att fejka, eller missar jag något?

Varför "folk" vill lura i Instagramanvändarna att de är rika övergår mitt förstånd, så där har jag ingenting att tillägga.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Att känna igen fake tror jag har med intresse att göra. Jag själv kan till exempel inte se skillnad på en äkta och oäkta Louis Vuitton-väska på bild, men min mor kan på ett ögonblick skilja dom åt då hon älskar mode. På samma sätt tror jag inte att en vanlig svensson kan se skillnad på en lyxklocka då han aldrig ens tänkt i banorna på att lägga 50k+ på en klocka. Istället kommer han hem med något som liknar det här och känner sig nöjd "för ingen kommer märka någon skillnad ändå":
Ts9kC8i.png
 

M021

Rolex
2-Faktor
Folk utgår ifrån att skillnad ej syns är vad jag tror,

Dock så tycker/tror jag handlar om låg självkänsla, dagens samhälle bygger på bekräftelse och ttillhörighet.

Djupare analys har jag inte,
 

CLT

Rolex
Att känna igen fake tror jag har med intresse att göra. Jag själv kan till exempel inte se skillnad på en äkta och oäkta Louis Vuitton-väska på bild, men min mor kan på ett ögonblick skilja dom åt då hon älskar mode. På samma sätt tror jag inte att en vanlig svensson kan se skillnad på en lyxklocka då han aldrig ens tänkt i banorna på att lägga 50k+ på en klocka. Istället kommer han hem med något som liknar det här och känner sig nöjd "för ingen kommer märka någon skillnad ändå":
Ts9kC8i.png
Den där är äkta..... ;)
 
C

China

Guest
Tja, många på forumet fick brallorna neddragna i en tråd med en ganska medioker Rolex kopia som fick en stormflod av likes...

I övrigt så finns det en flora av mer eller mindre lyckade piratkopior, och även kopierade urverk. Med andra ord är det ett misstag att utgå ifrån att allt är skräp som är lätt att identifiera. Visst är en del påhitt skrattretande, men trenden är tyvärr att de något dyrare piratkopiorna blir allt bättre.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Om man kollar runt lite så ser man ganska ofta posörbilder med diverse dyra grejer, däribland mycket ofta klockor. Jag vet ju - självklart - att det finns fakes av allt, kanske särskilt kläder, men klockor är en sak där en halvintresserad lätt kan se att en halvdålig fake är just en fake. Särskilt som det ofta är närbilder på klockorna.
Fast i många fall måste man vara rätt så insatt för att se att det är fake på bild. Jag skulle aldrig ta en fake-Rolex på att det är fel typsnitt på tavlan, eller att subdialsen sitter lite för nära varandra. Jag tror att det är en väldigt liten krets människor som faktiskt har järnkoll på liknande detaljer.
 

Ponlarsson

Panerai
Jag har en fruktansvärt dålig Rolex-kopia jag fick när jag var liten liggandes i en låda. Just nu tänker jag ut ett bra sätt att förstöra den. Det kan bli en bra bild.
 

klemens

Omega
Finns nog rätt många som vill ha en Rolex som inte vill budgetera mer än en hundring!Sen när man väl är på semester med spenderbyxorna på så slår man till!
 

Cryssarn

Rolex
När jag tänker fake så tänker jag på den där snubben som byggt sin egen Lamborghini kaross. Sen spyr jag lite i munnen
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tja, många på forumet fick brallorna neddragna i en tråd med en ganska medioker Rolex kopia som fick en stormflod av likes...
Var det inte en liknande historia på TZ-UK där nån lirare hade tom. gått på gtg med två fejk rollar och sen sålt de på forumet? (och blåst folk)
Finns nog rätt många som vill ha en Rolex som inte vill budgetera mer än en hundring!Sen när man väl är på semester med spenderbyxorna på så slår man till!
Helt rätt.. En mupp i årskursen köpte med sig en "datejust" med champange tavla som han tjatar om då han vet att jag gillar klockor. Har pikat han för den så gott det går men han är ändå svin nöjd. Satt och letade en klocka åt en klasskompis med månfas när han går förbi och visar upp den stolt och sa att han borde köpa en liknande. Svarade att vi såklart letar äkta och han då börjar tjata om hur mycket en riktig kostar, svarade att vi letade en riktig ifrån andra märken men han lallade iväg.. Det roliga är att folk skrattar åt den bakom hans rygg, med all rätt.
 

Bjudko

Cartier
Jag stör mig mer på att det ibland är terroristorganisationer som säljer kopior, gäller inte bara klockor. Fint att stödja IS lite?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Tja, många på forumet fick brallorna neddragna i en tråd med en ganska medioker Rolex kopia som fick en stormflod av likes...

I övrigt så finns det en flora av mer eller mindre lyckade piratkopior, och även kopierade urverk. Med andra ord är det ett misstag att utgå ifrån att allt är skräp som är lätt att identifiera. Visst är en del påhitt skrattretande, men trenden är tyvärr att de något dyrare piratkopiorna blir allt bättre.


Det kommer jag verkligen ihåg men hittar inte tråden när jag söker, kan du länka?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alla ungar där jag jobbar böä fakeklockor. Varför? Jo, för att de gillar klockor som AP, Hublot, JLC, men "vet" att de aldrig kommer att ha råd. En fakeklocka kostar dessutom mindre än en Regal från ur och Penn.
 

Aron

Omega
Enklaste sättet att se om det är fejk är att kolla på personen som bär vad det nu kan vara.

Hur ser man det på en person då om jag får fråga??
Ser man det på mig som oftast går runt i ett par väl inslitna jeans (jeans är alltid som bekvämast precis innan dom går sönder) och t-shirt?
Eller är det en fin och pressveckad kostym som gör det hemliga avslöjandet??
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hur ser man det på en person då om jag får fråga??
Ser man det på mig som oftast går runt i ett par väl inslitna jeans (jeans är alltid som bekvämast precis innan dom går sönder) och t-shirt?
Eller är det en fin och pressveckad kostym som gör det hemliga avslöjandet??

Hör av dig nästa gång du är i Göteborg så ska jag visa dig vad jag menar.
 
  • Like
Reactions: jhm
En tanke slog mig idag:

Hur kommer det sig att fake-klockor är så vanliga på insta-posers och varför är de så jäkla dåliga?

Varför "folk" vill lura i Instagramanvändarna att de är rika övergår mitt förstånd, så där har jag ingenting att tillägga.

För att de "bra" kopiorna är jäkligt svåra att urskilja..

Och därför att folk kan!
Ska leta rätt på en Black Bay kopia som en holländsk snubbe har.
Kunde inte gissat att den var fejk om han inte skrutit om det för mig... :confused:
 
Jag är inte någon expert på att utskilja äkta från fejk, men här tycker jag det är grymt svårt.
Tydligen är den största tellen pärlan på bezeln, men i övrigt är det svårt för mig att hitta något anmärkningsvärt.

Tror med största sannolikhet att hans AP diver är fejk också.. Då undrar man ju om allt är skit som han postar..?

Lägg märke till sista bildens kommentarer.. Angus? Fejktillverkare?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag är inte någon expert på att utskilja äkta från fejk, men här tycker jag det är grymt svårt.
Tydligen är den största tellen pärlan på bezeln, men i övrigt är det svårt för mig att hitta något anmärkningsvärt.

Tror med största sannolikhet att hans AP diver är fejk också.. Då undrar man ju om allt är skit som han postar..?

Lägg märke till sista bildens kommentarer.. Angus? Fejktillverkare?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

De såg ju ruggigt "bra" ut faktiskt
 
Topp