• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är fakeklockorna så vanliga och så dåliga?

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag är inte någon expert på att utskilja äkta från fejk, men här tycker jag det är grymt svårt.
Tydligen är den största tellen pärlan på bezeln, men i övrigt är det svårt för mig att hitta något anmärkningsvärt.

Tror med största sannolikhet att hans AP diver är fejk också.. Då undrar man ju om allt är skit som han postar..?

Lägg märke till sista bildens kommentarer.. Angus? Fejktillverkare?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Jag utgår från att nästan allt är fejk tills man får hålla i den för då kan man se så mycket tydligare än om man ser någon på tuben eller krogen etc. Generellt så tror jag det är vanligare med nya modeller som är fejk än vintage-kopior? Jag har inte sett någon gammal day-date fejk direkt.. ( Vad jag vet :) )
 

GurraG

Cartier
Mitt problem med fejk är att det reducerar klockan till en statussymbol (fast det inte är det för klockan i fråga är fejk) och att det visar på bristen på genuint intresse.

Jag har mycket större respekt för en person som gillar det estetiska värdet av en klocka utan att vara superintresserad och istället köper Fashion-watches (Guess, Diesel etc.) än någon som bär en fejk-Rolex.
 
C

China

Guest
Mitt problem med fejk är att det reducerar klockan till en statussymbol (fast det inte är det för klockan i fråga är fejk) och att det visar på bristen på genuint intresse.

Jag har mycket större respekt för en person som gillar det estetiska värdet av en klocka utan att vara superintresserad och istället köper Fashion-watches (Guess, Diesel etc.) än någon som bär en fejk-Rolex.

Instämmer, och ändå så är det snarare regel än undantag att pissa på det som somliga upplever som "billigt" eller s.k parfymklockor. Man kan fråga sig varför..
 

GurraG

Cartier
Instämmer, och ändå så är det snarare regel än undantag att pissa på det som somliga upplever som "billigt" eller s.k parfymklockor. Man kan fråga sig varför..


Absolut. Mitt klockintresse började med "parfymklockor", det finns ju fantastiskt mycke' snyggt och kul för kaffepengar på den marknaden och som modeassessoir är det ju rimligt, på samma sätt som jag tycker det är kul att matcha näsduk i kavajfickan. Efter några år av "parfymklockor" utvecklades mitt intresse för själva mekaniken och jag började lära mig mer och köpa både dyrare klockor och en del vintage, men jag skulle aldrig gå ut och köpa en fejk-submariner, det tillför verkligen ingenting.

Men som du säger, vi borde verkligen inte se ner på folk med "parfymklockor" utan se det som en inkörsport till mer "tungt" klockintresse.
 
C

China

Guest
Absolut. Mitt klockintresse började med "parfymklockor", det finns ju fantastiskt mycke' snyggt och kul för kaffepengar på den marknaden och som modeassessoir är det ju rimligt, på samma sätt som jag tycker det är kul att matcha näsduk i kavajfickan. Efter några år av "parfymklockor" utvecklades mitt intresse för själva mekaniken och jag började lära mig mer och köpa både dyrare klockor och en del vintage, men jag skulle aldrig gå ut och köpa en fejk-submariner, det tillför verkligen ingenting.

Men som du säger, vi borde verkligen inte se ner på folk med "parfymklockor" utan se det som en inkörsport till mer "tungt" klockintresse.

Ja, det ena leder många gånger till det andra.:)

Släpper man sargen och kommer in i matchen så finns det hur många billiga och bra klockor som helst, även till en lägre prislapp. Det trista tycker jag är när rent nonsens som snack om "riktiga" klockor, ogrundade rykten om dålig kvalité baserat på prisklass, och historik dyker upp i debatten, det känns från min synvinkel helt snett att ägna sig åt snobberi, särskilt i de lägre prisklasserna. Hittar man en klocka som har ordentliga garantier så spelar det inte så stor roll vad det råkar stå på urtavlan. Det går inte att överleva på en konkurrensutsatt marknad utan att leverera, så rent skräp blir aldrig långvarigt.

Skit samma vad klockan kostat eller vem tillverkaren är, huvudsaken är att den fungerar och att köparen är nöjd. Att det sedan finns klockor som vid en jämförelse med andra alternativ i prisklassen inte framstår som särskilt prisvärda, det är en helt annan femma. Och piratkopior är bara sorgligt.
 
Topp