• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är IWC så svårsålda på KS?

Ervid

Omega
IWC för fantastiska klockor och har varit med länge på marknaden.
Men dessa klockor känns rätt svårsålda på andrahandsmarknaden.
Varför?
Gör "rolexsnack" skäl för sitt namn? Är det bara rolex som gäller?

Med vänlig hälsning,
Rickard
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
För att inte många vill pynta upp 40 lök för ett ETA-verk när mycket annat i prisklassen stoltserar med inhouse, bra design (också) och lika bra/bättre branding.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Till rätt pris är de nog inte svårsålda. Sålde en Aquatimer för några år sen. Smällde bara till.
Skulle kunna tänka mig en Pilot chrono men det är inte ofta de dyker upp..
 

Ervid

Omega
Känner visserligen själv att priset är i överkant men vågar man inte pruta på annonser?
Ch24s priser är ofta ett lotteri då det läggs på frakter, så att stirra sig blind på dom priserna är lite naivt.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Känner visserligen själv att priset är i överkant men vågar man inte pruta på annonser?
Ch24s priser är ofta ett lotteri då det läggs på frakter, så att stirra sig blind på dom priserna är lite naivt.

Jag har inte upplevt någon större prutkultur på KS när jag sålt saker, så det kanske ligger något i det du säger att folk hellre avaktar tills annonsören sänker priset än att dra iväg ett pm med ett lite lägre bud.

Sen håller jag med dig om chrono24-jämförelsen. Priserna där är inte riktigt aktuella förens klockan sitter på armen och man kan kolla notan på kontot. Sist jag handlade via chrono24 så åkte jag på 1000kr frakt och 3% kortavgift :(
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Får ganska ofta PM med köpförfrågan, både på min Mark XVI och på Spitfirekronografen, så det beror nog lite på modell också. Båda är relativt ovanliga på c24, i alla fall på länk. Då jag hittills tackat men avböjt säger det i och för sig inget om vad folk är beredda att betala.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Helt OK i min värld att begära vilket pris man vill.
Men då behöver man ju inte öppet gnälla, och särskilt inte på forumet och dess medlemmar, när man inte får sålt sin klocka.

Är det verkligen helt OK? ;) på vintageobjekt med begränsad tillgång är det ju säljarens marknad, men nya klockor som denna, där det alltid finns alternativa källor som säljer så är en säljesannons med ett fantasipris bara ivägen :p
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nog prutas det friskt här. Fick 15% mer på Blocket än de bud jag hade här när jag sålde min 3777-01. Här jämförs alltid med någon gråhandlare i Singapore eller "jag har minsann xx % rabatt hos AD". 116710an gick också på Blocket (men det var en pärs, jösses var mycket skumt folk som lockas av Rolex)

Sen är väl kanske fler villiga att gå igenom besväret att handla genom C24 här än på Blocket generellt vilket kan sänka betalningsviljan. På Blocket har många inte en aning vad C24 är för något.
Det som finns på Blocket däremot som jag inte träffat på här är de rena vansinnesbuden där köparen inte har någon som helst aning om vad andra tar för samma objekt utan bara chansar på att säljaren är desperat. Sånt är skönt att slippa.
 

john b

Rolex
Iwc är skitlätt att sälja. Deras andrahandsvärde är något sämre än Rolex, men det är ju fan alla klockors.
Bit ihop, ta förlusten som en man och var glad att du fick plasta av.

Tänk dock på att ks annonsmarknad är något begränsad och nyttjar du andra klockforum också når du en större publik.
 

Norra

Panerai
Min IWC Portofino Chronograph låg ute på K&S i många månader. Den var fräsch och jag hade först inte bråttom med att sälja den så jag la upp den ganska dyrt tills jag tröttnade, gick ned rejält med många tusenlappar tills jag tröttnade ytterligare och sålde den på Tradera. Vissa modeller är svårsålda, speciellt den inte så populära Portofinon, och i och med att det här är klocksnack så vill de flesta inte betala 30-40k för något med ett basverk från Sellita (tyvärr inte ens ETA). Med det sagt är det ej skitklockor med skitverk som många rojalister/fanboys av andra tillverkare tycker, dock ej så populära om de inte har inhouse-verk eller en Gerald Genta-design (ingenieuren) i allmänhet.
 

sir alex

Panerai
IWC håller på att byta ut sina ETA-urverk med inhouseurverk på samtliga serier vilket kommer innebära att även instegsklockorna kommer att öka i pris framöver. Detta kommer på sikt innebära att även Mark XVII, Portofino chrono och Gerald Genta-ingyn kommer att bli mer åtråvärda framöver.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha

men om man handlat via ch24 så vet man att jag har rätt. Tyvärr verkar du ha det med vaniljglass

Klockan har dock 4 timmars handledstid i soffan så den är ju hyfsat ny vill jag understryka
Har ingen aning om priset på din klocka, men allt är som sagt svårsålt till fel pris. Sen är det ju även så att vissa märken/modeller faktiskt är svårsålda på KS. Många på KS verkar dessutom tro att man alltid kan gå minst +-0 på en klockaffär. Då blir det snåla köpare och dyra säljare.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Iwc är skitlätt att sälja. Deras andrahandsvärde är något sämre än Rolex, men det är ju fan alla klockors.
Bit ihop, ta förlusten som en man och var glad att du fick plasta av.

Tänk dock på att ks annonsmarknad är något begränsad och nyttjar du andra klockforum också når du en större publik.

Du menar utanför Sverige då misstänker jag?
 

john b

Rolex
Du menar utanför Sverige då misstänker jag?

Har senaste året sålt en GS och två Rolex samt någon småseiko på TTT snabbt och smidigt, innan ens första KS-prutet kommit. Tror det hänger kvar köpstarka individer och bevakar TTTs annonser.

Jag har även sålt smidigt på KS och tycker bägge forumens annonsplatser kompletterar varandra.

Utomlands har jag sålt enstaka GS i år, mycket fördelaktigt och mer eftertraktade i UK än på KS trots den lilla hängivna fan-skaran här.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har senaste året sålt en GS och två Rolex samt någon småseiko på TTT snabbt och smidigt, innan ens första KS-prutet kommit. Tror det hänger kvar köpstarka individer och bevakar TTTs annonser.

Jag har även sålt smidigt på KS och tycker bägge forumens annonsplatser kompletterar varandra.

Utomlands har jag sålt enstaka GS i år, mycket fördelaktigt och mer eftertraktade i UK än på KS trots den lilla hängivna fan-skaran här.

Vad det gäller Köp&Sälj så tror jag till 95 procent det är samma människor som handlar på båda forumen. Tror du att någon i klocksvängen som känner till TTT inte känner till oss? Kan finnas en handfull som av princip inte vill handla på båda annars är jag tämligen övertygad om att det räcker att annonsera på ett forum...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu vet jag inte riktigt hur du menar, det räcker med att titta på förstasidan på KS TTT för att se flera klockor som inte är annonserade här?
 

john b

Rolex
Vad det gäller Köp&Sälj så tror jag till 95 procent det är samma människor som handlar på båda forumen. Tror du att någon i klocksvängen som känner till TTT inte känner till oss? Kan finnas en handfull som av princip inte vill handla på båda annars är jag tämligen övertygad om att det räcker att annonsera på ett forum...


Jag håller inte med, baserat på egna erfarenheter vid försäljningar.
Tycker forumens annonsplatser kompletterar varandra enligt min post ovan.
Svårt att göra en dubbelblind studie på detta så vi får nog tyvärr nöja oss med ganska låg evidensgrad på slutsatser i detta sammanhang dock.

Skall snart sälja en Rolex, då får vi se vad som händer på vilket forums annonsplats igen.
 

klemens

Omega
Borde va mer lättsålt på TTT har köpt flertalet klockor där!
Här på KS har jag ingen tillgång till köp o sälj!
Vill jag köpa en klocka har jag inte ens möjligheten!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Allt går att sälja, till rätt pris. IWC gör fina klockor, och efter att googlat en del, så stämmer det att IWC har ganska dåligt andrahandsvärde.

Du får ta värdetappet som en man :)
 
Topp