• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är IWC så svårsålda på KS?

POO

Panerai
Kanske satte ett högt pris på klockan, ja. Men det är inte det det handlar om.
Kan ta förlusten.
Jag var bara förvånad över att responsen var så otroligt sval. Inga skambud ingenting. Modellen är fin och ny och min fråga var egentligen varför IWC inte upskattas.
Mitt köpt och ekonomiska förlust har inget med frågeställningen att göra


Kanske för att IWC gör rätt trista klockor? Ju nyare desto tristare. Att verken på transformershokeypuckarna görs i uthuset är inte hela förklaringen.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
För egen del så var iwc ett av de första märken jag fastnade för, gissar att jag tittade i montern på NK och helt enkelt inte såg så många andra märken ( och aldrig tänkt tanken om att det fanns en beg marknad)
Men när man börjar här så öppnas en ny värd av märken/ modeller inom samma pris och då var den helt enkelt inte lika roligt längre :)
 

Marckus

Panerai
känns överflödigt att kommentera prisets roll i försäljningen.... Men jag sparkar in den vidöppna dörren och påstår att det är där skon klämmer...
Nya portuguese, gamla ingenieur och big pilot mfl är härliga ur som de flesta med intresse för klockor bör uppskatta på ett eller annat sätt
 

fredrikb

Cartier
IWC har tyvärr ett häpnadsväckande dåligt andrahandsvärde, så det är väl snarare det du har snappat upp.

Du kan ju tex med lite tålamod få tag i en beggad Portuguese 7-days (ref 5001) för ca 60k, och har ju ett nypris på strax under 110k om jag inte missminner mig. Likadant med den enklare portugisen, Portofino mfl.

Så ska man köpa en IWC ny ska man nog vara beredd att äga en bra länge/permanent, alternativt köpa den till rejäl rabatt och ändå räkna med att förlora en del.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tappade 18% på tre års ägande av 377701. Så dåligt är det väl inte? Förutom Rolex sportmodeller känns som de flesta märken ligger kring de nivåerna. Tror inte en Omega i samma prisklass hade tappat mindre exempelvis.
 

fredrikb

Cartier
Jag tappade 18% på tre års ägande av 377701. Så dåligt är det väl inte? Förutom Rolex sportmodeller känns som de flesta märken ligger kring de nivåerna. Tror inte en Omega i samma prisklass hade tappat mindre exempelvis.


Tror att just piloturen 3777 och 3717 mfl faktiskt håller sig lite bättre. Var det 18% mot listpris?

Sam sagt, på en motsvarande beggad Portuguese Portofino och i vissa fall öven Aquatimer är det nog inte omöjligt att du tappar runt 40%.
 

DrDre

Patek
En anledning till att IWCs andrahandsvärde är lite lägre än tex Rolex kan ju vara att det är lite enklare att hitta bra priser på gråhandelsmarknaden. Det är ju lite svårt att begära tex 75% av svenskt listpris för en klocka med ngt år på nacken, om man samtidigt kan köpa en fabriksny grå för samma eller tom lägre pris.
 

fredrikb

Cartier
En anledning till att IWCs andrahandsvärde är lite lägre än tex Rolex kan ju vara att det är lite enklare att hitta bra priser på gråhandelsmarknaden. Det är ju lite svårt att begära tex 75% av svenskt listpris för en klocka med ngt år på nacken, om man samtidigt kan köpa en fabriksny grå för samma eller tom lägre pris.


Där är du nog nåt på spåren!
 
Topp