• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är Nomos

Alarik

Audemars
2-Faktor
klockan som många föreslår och tipsar om när ändå så få äger den själva?
Jag älskar Nomos med allt vad det innebär. Egen design, inte sällan in-house och ytterst humana priser. Ändå äger jag ingen trots att jag flera gånger varit inne och glott på deras hemsida och imponerats av modellerna. Det är helt enkelt något som gör att jag backar precis innan jag trycker på köp.
Någon som känner likadant? Någon som har en känsla för varför vi tenderar att stundtals hypa dem utan att själva köpa?
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag tycker dom är snygga och vad jag har läst ska det vara bra grejor också. Det som hindrar mig att är att det inte är min stil på klocka. Finns många klockor som ser bra ut på andra :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hade köpt, om jag var mer inne på dressade klockor. Brukar tipsa om märket för de som är ute efter prisvärda dress-klockor.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det är mycket månad kvar i slutet av pengarna , och man vill mycket men sen har man inte råd... (tror jag) , men man vågar inte chansa på nåt okänt ja... tror det är där tån klämmer
 

WatchIT

Panerai
Jag blir alltid intresserad när det poppar upp en bild på en Nomos. Det finns något där som attraherar och det syns direkt att det är en Nomos. En egen identitet, det gillar jag. Kan mycket väl bli en Nomos i framtiden...eller snart :)
 

Skeeter

Panerai
Är själv mycket förtjust i Bauhaus design på klockor, Nomos, Junghans etc men ar precis som så många andra inte slagit till ev så är det inte riktigt min stil eller så lider dessa märken lite av att designen innebär att de blir en nischprodukt för ett litet antal människor.

Kommer direkt att tänka på VW's lansering av New Beetle konceptet, alla älskade formspråket när det presenterades, VW bestämde sig för att tillverka den men sen ville knappt någon köpa bilen, men som designide och koncept funkade den otroligt bra.
 

F-L-P

Panerai
klockan som många föreslår och tipsar om när ändå så få äger den själva?
Jag älskar Nomos med allt vad det innebär. Egen design, inte sällan in-house och ytterst humana priser. Ändå äger jag ingen trots att jag flera gånger varit inne och glott på deras hemsida och imponerats av modellerna. Det är helt enkelt något som gör att jag backar precis innan jag trycker på köp.
Någon som känner likadant? Någon som har en känsla för varför vi tenderar att stundtals hypa dem utan att själva köpa?

Finns väl ganska få dressklockor överlag på forumet? Är ju ofta inget man köper som första klocka vilket annars ligger ganska väl i nomos prisklass och om man börjar komma upp i en samling så finns det ju klassiker man börjar snegla åt istället, som reverso och liknande.
Har en orion själv btw
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Har två (en Tangente och en Orion), funderar så smått på en tredje (blir kanske en Orion 38 denna gång). Bra kundservice, bra klockor, bra prisbild - men inga beaters förstås. Använder ganska mycket, men mer åt dressarhållet (för lite WR). Deras försök till beater (Ahoi) känns inte så lyckad.
 

Stab Ein

Omega
Köpte en Orion 35 för drygt ett år sedan. Helt underbar pjäs, slinker lätt in under skjortmanschetterna, opretto, och med en tavla och visare som skiftar karaktär och trots sin avskalade estetik gör den spännande i olika ljus. Håller tiden bra gör den dessutom.

Lätt den klocka jag burit mest sen inköp. Våga!
 
Om allt går enligt plan så kommer min nästnästa klocka bli en Nomos, det är maxpriser för vad jag kan ge för en klocka och har hellre 5-6 klockor a 10k än en för 50-60 oavsett om man då kunde fått Rolle!!!
;)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
själv, har jag helt missat detta märke. Det finns numera så väldigt många olika märken och en del får man väl helt enkelt glömma när man kommit upp i min ålder.....:)

Jag har fullt upp med de vanliga märkena, men visst fanns det snygga modeller, nu när jag väl googlade på namnet.

Tyvärr, kan man ju inte köpa alla snygga som man vill ha. Jag vill dessutom att klockan jag köper skall ha någon form av andrahandsvärde, där man inte förlorar för mycket av nypriset direkt efter att man går ur affären.....

Troligtvis är de bara välbeställda som har råd med Nomos, men snygga är de!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag köpte precis en orion 38 och är sjukt nöjd.
Inga konstigheter, bara en riktigt snygg klocka av hög kvalitet. Precis vad jag var ute efter.
orion38_front.png

Jag håller med om att det är lite tunnt på beater-fronten. En Club Automatic skulle kanske vara något. Ahoi är trevlig, men på tok för stor (40 mm och bara tavla). Doch har det funnits en modell som jag kanske skjuter mig själv i foten genom att outa - Tangente Sport. 100m vattentät, 36,5mm boett. Notera den diskreta lumen på tavla och visare. Fantastisk!
NomosTangenteSport06.jpg

Jag skulle gärna se vad de kan göra på länk.
 

SSL

Audemars
Fler borde testa Nomos. Sist jag var inne på det spåret så kändes det lite överpris vill jag minnas. Och svårt att motivera priserna när man inte vet hur klockan känns eller sitter. Har idag dock ingen koll på vilka priser det var på dom jag var sugen på.
 

SSL

Audemars
image.jpg


31,000 sek. Kanske lite stor, 39,7mm, för att vara den perfekta dressklockan. Men sjukt läcker ändå. Men sitter tyvärr inte på den pengen.
 
Topp