• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är Nomos

m_s

Patek
2-Faktor
Kan bara hålla med de flesta ovan. Nomos är jävligt ballt på pappret, tysk design som är riktigt bra på bild och på andra. Så fort jag är inne på Franks Ur och testar så är det något med de flesta modellerna som inte säger klick. Känslan i klockan? Tyngden? Hur den sitter på handleden? Svårt att sätta fingret på vad det är. Den enda modell som faktiskt suttit riktigt bra är Nomos Ahoi Atlantik - Snyggt blå och lite kul på något Perlon-liknande band.

Nomos-Ahoi-Atlantik-2.jpg
 

GurraG

Cartier
Denna Nomos är jag väldigt sugen på! Tycker den är riktigt trevlig, har dock aldrig känt på den irl...
image.jpg

Bild tagen från nätet
Tycker också det är en superläcker GMT, speciellt den blå som du länkar till. Behöver också klämma på den nå'ngång. Brukar finnas på flygplatserna i Frankfurt och München men tyvärr inte haft tid när jag varit där än.
 

bionicbeagle

Friends of KS
Jag vet inte vad det är med den, men har länge haft ögonen på en Nomos Orion Rosé, tycker den är otroligt snygg. Dock skulle man vilja klämma på och testa den innan man köper den ju..

FWIW: om du inte kan hitta en handlare som har den så går det att beställa direkt från Nomos -- dom tillåter uttryckligen att man beställer för att prova (se http://www.nomos-store.com/en/FAQ/Your-order/). Dock så får du ju såklart pynta frakt och du får ingen rabatt... så om man är väldigt osäker så är det nog inget bra alternativ :)

Franks Ur vid Sergels Torg har annars ett hyfsat stort urval av Nomos. Jag har inte sett just den där varianten men dom kan beställa hem. Värt att notera är att dom eventuellt inte finns framme just nu eftersom dom renoverat och inte fått skåpet som Nomos:arna skulle ligga i (detta var fallet någon vecka sedan), men det är bara att be att få klämma så tar dom fram dom :)
 
Jag var inne och klämde på Franks Urs Nomos-utbud i Stockholm för några veckor sedan, och gick halvt förvånad ut genom dörren med en ny Nomos Orion på armen. Perfekt storlek till skjorta (glider lätt in under manchetten) och inte ultra-dressig så den faktiskt går att använda även till shorts och t-shirt.

Nu väntar jag bara på ett brunt Cordovan-band att alternera med det svarta! Otroligt nöjd än så länge.
 
Jag var inne och klämde på Franks Urs Nomos-utbud i Stockholm för några veckor sedan, och gick halvt förvånad ut genom dörren med en ny Nomos Orion på armen. Perfekt storlek till skjorta (glider lätt in under manchetten) och inte ultra-dressig så den faktiskt går att använda även till shorts och t-shirt.

Nu väntar jag bara på ett brunt Cordovan-band att alternera med det svarta! Otroligt nöjd än så länge.
Lite bilder hade varit trevligt :)
 

Rivalen

Rolex
Kan inte design särskilt väl. men Nomos är väl inspirerat av Bauhaus designstil och då talar vi om uppstart på 20-30-tal så då spelar det ingen roll för mig hur DW ser ut eller om de hämtat inspiration från B de också, Nomos står bra för sig själv, men inte högt upp på min lista. Men försökte senast i lördags övertala en ung man tt kolla lite på beg Nomos före en ny DW..
 

Glusch

Cartier
FWIW: om du inte kan hitta en handlare som har den så går det att beställa direkt från Nomos -- dom tillåter uttryckligen att man beställer för att prova (se http://www.nomos-store.com/en/FAQ/Your-order/). Dock så får du ju såklart pynta frakt och du får ingen rabatt... så om man är väldigt osäker så är det nog inget bra alternativ :)

Franks Ur vid Sergels Torg har annars ett hyfsat stort urval av Nomos. Jag har inte sett just den där varianten men dom kan beställa hem. Värt att notera är att dom eventuellt inte finns framme just nu eftersom dom renoverat och inte fått skåpet som Nomos:arna skulle ligga i (detta var fallet någon vecka sedan), men det är bara att be att få klämma så tar dom fram dom :)

Jag tror minsann att jag får ta och vandra förbi Franks Ur någon av de nästkommande dagarna. Tack för informationen!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag skulle gärna ta en sån här (alltså en Nomos Zurich blauguld, inte den håriga armen):
9aW99cP.jpg


Men sen kostar den en bit över 3000 euro, och då tar jag i slutet på dagen hellre en begagnad Omega AT med blå urtavla för typ samma peng. Så för mig ligger lite av deras problem där.
 
Lite bilder hade varit trevligt :)

As you wish!
Klockan känns mycket större än 35 mm när den sitter ensam på armen. Men så fort någon referenspunkt (SKX007 eller Speedmaster) börjar närma sig inser man hur liten och nätt (i positiv bemärkelse) Nomos Orion är.


Nu har jag fått mitt bruna Cordovan-läder också, dock lite tveksam till om det är rätt storlek (misstänker 17mm bredd på bandet medan det är 18mm mellan bandhornen), ser helt knas ut!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag respekterar och gillar Nomos ur en klockälskares perspektiv men märket är för nytt och saknar därför den där historian och själen som finns hos äldre märken.
 

Sputniq

Panerai
Nomos är grymma! Gör ju dessutom egna hairsprings, riktigt in-house! Köp bara köp, när jag själv ska jag kolla nytt så ligger Nomos högt upp på listan :)
 

PatrikN

Omega
Denna har passerat min lista "på nästa eventuella köp". Men hittills stannat då boetten endast mäter 32,8mm.
Jag vet inte vad det är med den, men har länge haft ögonen på en Nomos Orion Rosé, tycker den är otroligt snygg. Dock skulle man vilja klämma på och testa den innan man köper den ju..
orion_33_rose_raum01.jpg
 
  • Like
Reactions: SSL

sjobbe

Cartier
Dels så är det för mig - som så många andra påtalat - att bandhornen på flertalet modeller är keff. Är heller inget jättefan av dressklockor, sedan är de flesta för små helt enkelt (även om de har modeller kring 40mm som hade funkat).
 

LJS

Omega
Äger själv en Nomos, modellen Metro. Klockan är oerhört tunn och känns inte alls på armen. Uret tappar cirka 1-3 sekunder per dag vilket är väl över COSC standard. En oerhört unik modell som många gillar att smygkika på märker jag ;) Den är oerhört populär och har en väntetid över 6 månader så chansen att man ser en är väldigt liten, vilket är kul som ägare. Som många säger tror jag det är lite av ett wildcard och många föredrar att fortsätta med märken dom redan har. Kan intyga som Nomos ägare att det är ett oerhört kvalitetsur, och inte alls skört som många säger. Haft min nästan dagligen i tre månader och tickar på lika bra. Ska köpa mig en till Nomos när jag examinerar mig nästa år. :)
Mh3GSk5.jpg
 

bionicbeagle

Friends of KS
Grattis! Metro är grym. Jag har dock blivit av med min -- min fru har snott den, och älskar den :)
Så jag funderar allvarligt på att skaffa en Metro 38 Urban Gray.
upload_2015-9-16_18-59-13.png
 

luddviig

Panerai
Tycker Nomos är ett intressant märke, har varit sugen på en orion 33 nu väldigt länge, men ännu inte vågat slå till. Tycker dom är fantastisk fina och kanske inte är helt omöjligt att jag skaffar en innan årsslutet, får se! ;)
orion_33.jpg

orion_33_glasboden.jpg
 
Topp