• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför bär vi klockor?

Jag har sedan december/januari hållit på med ett projektarbete, om klockor och för design av klockor, för min Master i Industridesign, efter en halvdan presentation är det dags att komplettera lite (örk) och jag behöver lite mer insikt i vad andra tycker och tänker, så jag tänkte att här kan jag nog få en hel del input. Ellerhur?

I alla fall,

Som rubriken antyder undrar jag:
1. Varför vi bär klockor(armbandsur), när vi nu idag har mobiltelefoner, datorer e.t.c. som alltid kan ge oss en hyfsat exakt tid?

2. Varför har vi, och många andra, en förkärlek till mekaniska klockor, när kvartsklockor och andra digitala tingestar ger oss en mycket mer exakt tidsvisning?

Om ni skulle kunna svara på dessa frågor skulle jag vara mycket tacksam!

/Victor
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Intressant frågeställning.
Men tycker på något sätt man måste separera frågeställningen mellan generationer då det har stor inverkan på svaren.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
För mig har inte längre armbandsuret någonting med tidsangivelse att göra längre. Nu bär jag klocka för att jag tycker det är snyggt och att det blir en del av hela konceptet me, myself and I. Klockan representerar något mer....något annat.....min snuttefilt!

Quartzklockor har sin plats, men är inget jag direkt uppskattar, bara i få fall....och då handlar det om estetik. De har sällan själ och är så förutsägbara att de blir tråkiga....
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är en snygg accessoar för oss män, våra klockor representerar oss själva som personer, sen är det fan så mycket mera smidigt att bara slänga ett öga på handleden för att kolla tiden än att plocka fram mobiltelefonen ur fickan.
 
Som CaptainOats sa så tror jag även att det är en generationsfråga. Kanske inte ska dra alla över en kam, men många yngre har varken kunskap, pengar eller intresse för klockor. Viktigare att ha senaste mobilen och där finns ju klocka, så behöver ingen.

Själv bär jag klocka främst för att det är en snygg accessoar som verkligen kan lyfta sin outfit. Jag har quartz-klockor, men jag föredrar mekaniska då det kort och gott är fränare.
Det tekniska bakom ett mekaniskt ur och ingenjörskunskapen som krävs att driva fram nya och bättre urverk är också kul! Ytterligare något att nörda in sig på :rolleyes:
Jag berörs inte heller av den lägre precisionen av tidsangivelse som ett mekaniskt ur ger, om man jämför med en quartz. Då har jag hellre en klocka som kan leva länge, vilket de mekaniska gör om man tar hand om dem.
 

Sond

Patek
Kul frågor som skulle kunna skriva en uppsats om..;)

1. För att det är en fantastisk uppfinning och maskin som dessutom är/kan vara väldigt vacker. Utöver det så blir det en utsmyckning av mig. Mannen har inte så många alternativ. Även om jag menar att vi har betydligt fler alternativ än klockan som vissa säger. Kläder, skor, frisyr, bälte, portfölj för att ta några som ligger nära till hands. Armband börjar ju bli allt vanligare vilket vi kan se på bilder här. För mig blir alltså klockan en del av personligheten. Eller den personlighet jag vill visa upp...

Dessutom finns det en praktisk betydelse då den alltid finns till hands. I vissa situationer är det helt enkelt enklare att kolla tiden på sin klocka än att hiva fram mobilen. Även om det är ovanligt så finns det situationer där man måste lägga ifrån sig dator och mobil innan mötet. Det senare är ju så ovanligt att det knappt räknas. Men de finns.

2. Kopplingen till historien och till fascinationen över att ett antal kugghjul, axlar, fjädrar och andra småsaker kan få en maskin att visa tiden.
 

Mr Chance

Kalmar
För mig är det i huvudsak tre skäl som gör att jag bär klocka, design, mekanik och min personlighet. Vi behöver inte armbandsur längre eftersom vi, som redan påpekats, är omgivna av klockor. Men jag har burit klocka så länge jag kan minnas och lär fortsätta länge än eftersom det är en del av mitt jag. Även andra människor, de som känner till mitt intresse, definierar mig som klockintresserad vilket ytterligare förstärker min identitet.

När det gäller batteriklockor sällar jag mig till Davvan och säger att en batteriklocka måste vara väldigt tilltalande, rent estetiskt, för att jag ska falla för den. Jag har flera stycken men de är inköpta för länge sedan i begynnelsen av mitt intresse. Förutom min Aqualand som köptes för ett par år sedan.
 

Josef B

Bestraffaren
För mig har inte längre armbandsuret någonting med tidsangivelse att göra längre. Nu bär jag klocka för att jag tycker det är snyggt och att det blir en del av hela konceptet me, myself and I. Klockan representerar något mer....något annat.....min snuttefilt!

Davvan har mer eller mindre tagit orden ur munnen från mig. Fått många kommentarer om min lilla hobby, det jag hör ofta är; "Jag har mobilen". Det är så mycket mer än så.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Fråga 1. Du kan gå helt näck överallt badar osv, men du har ändå tiden med dig, och så finns det väl inget trevligare än att känna tyngden på handleden, sen mest praktiskt tycker jag ifall du behöver kolla tiden.

Fråga 2. Svår fråga som påpekas, men det är väl just att automatiska klockor kan bara gå och gå så länge du ger dom kärlek och värme. Håller i flertalet generationer.
 

ErikGBG

Audemars
Folk tycks gärna vilja förenkla och nästan förlljliga klockbärande med att det finns klocka på mobilen. Men samma paraleller tycks inte dras till bilar där man klarar sig lika bra med en skoda men ändå väljer bmw t ex. Det gäller ju i princip allt i livet. Man vill helt enkelt inte bara ha det nödvändiga, man vill ha mer.
 

Kim Jakobsson

Breitling
För att det är en vacker accessoar. Det är som många påpekar inte för att man nödvändigtvis vill ha koll på tiden, utan mer för att bidra med en personlig touch till sin stil.

Personligen så äger jag nästan enbart automatiska ur, och jag använder sällan mer än en klocka. De andra ligger mest och ser fina ut i klocklådan och tappar således tiden då de inte får rörelsekraft. Sen när jag väl tar på mig en av automatarna i lådan brukar jag aldrig ställa rätt tiden. Utan jag vill bara ha den på armen som en accessoar.

Det finns också något gammalt över att bära en klocka, någonting klassiskt. Idag så vill de flesta av oss äga den senaste tekniken, vare sig det gäller bilar, telefonen eller datorer.En klocka som har en historia blir någon slags kontrast till det teknik och pryl-samhälle vi lever i. Har man en fin klocka så är det någonting man vill bevara och inte slita och slänga med, eller kasta om den går sönder. Till skillnad från kanske en telefon.

Jag bär klocka för att uttrycka mig, och för att det känns tidlöst till skillnad från så mycket annat som vi använder varje dag.
 

carlanton

Audemars
Jag förstår inte hur man klarar sig med bara mobiltelefon. Hur gör man på stranden? Eller ute på sjön? Eller när batterierna tar slut efter 2 dagar på fjället? Jag gillar mekaniska klockor för att det är snyggare med flytande sekundvisare.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Sen en annan anledning för mig är att mekaniska klockor talar till tekniknörden i mig, fast det kan gälla på kvarts också - HEQ.
 

Jonaz

Rolex
Mycket tänkvärt skrivet här ovan. Lägger till en anledning som gäller för mig. Klockan är i princip enda jag kan påverka själv då mitt jobb kräver enhetlig klädsel... Även om det inte är en huvudsak så kan det ge någon form av tröst de dagar det känns tungt att gå till jobbet.


iPhone | Tapatalk
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
1. Vackra/"roliga" att titta på, samt tillgängligheten. Sist, men kanske inte minst, rent nörderi eller på ett eller annat sätt, identitetsskapande.
2. Back to basic! En teknik man kan "ta på", vilket ger den mer själ! Mekanik lika med logik. Quartz är jag för ointelligent för att förstå ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Onelund

Rolex
För mig är klockan det enda smycket jag kan bära med hedern i behåll, tycker dessutom att tekniken i ett mekaniskt urverk är fascinerande.
 

babanker

Panerai
Jag använder mina klockor som primära tidvisare, ibland mobilen när jag i dimman blir osäker på om jag har ställt klockan korrekt.

En annan stor anledning är att intresset i sig hjälper mig att lugna mina tankar, att hålla mig på banan. Att vila lite från all filosofi och fokusera på ett ämne till stor del baserat på fakta.
Varje gång jag tittar på min klocka påminns jag om vad jag har, ur en rent materialistisk synvinkel, den får mig att sträva och kämpa.

Klockan är min sunda drake och jag kommer alltid fortsätta att jaga den perfekta.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag har sedan december/januari hållit på med ett projektarbete, om klockor och för design av klockor, för min Master i Industridesign, efter en halvdan presentation är det dags att komplettera lite (örk) och jag behöver lite mer insikt i vad andra tycker och tänker, så jag tänkte att här kan jag nog få en hel del input. Ellerhur?

I alla fall,

Som rubriken antyder undrar jag:
1. Varför vi bär klockor(armbandsur), när vi nu idag har mobiltelefoner, datorer e.t.c. som alltid kan ge oss en hyfsat exakt tid?

2. Varför har vi, och många andra, en förkärlek till mekaniska klockor, när kvartsklockor och andra digitala tingestar ger oss en mycket mer exakt tidsvisning?

Om ni skulle kunna svara på dessa frågor skulle jag vara mycket tacksam!

/Victor


Kul frågeställning!
Bär klockan som ett tidsinstrument, men långt ifrån bara som det! För mig representerar klockan också en känsla av perfektion i t ex utförandet av en vacker boett, ett urverk jag vet är tillverkat med kvalitet, tyngd som andas solid känsla!:)
Den är också ett smycke i sig själv!

Mekaniska klockor har själ...de lever ett eget liv och kommer aldrig att sluta ticka så länge jag lever och rör mig eller drar upp den manuellt (om den inte går sönder förstås!;)).
 
Mina personliga svar på följande frågor
1. Varför vi bär klockor(armbandsur), när vi nu idag har mobiltelefoner, datorer e.t.c. som alltid kan ge oss en hyfsat exakt tid?
För att klockan är som en god hemmalagad middag med lite utsvävningar från recpetet..mer själ och feelgood än faktisk precision och det är kanon!
+ hur många gånger har du rotat i fickorna efter klockan när du vill kolla in tiden?
+ klockan kräver ingen knapptryckning för att tända skärmen och visa klockan.

2. Varför har vi, och många andra, en förkärlek till mekaniska klockor, när kvartsklockor och andra digitala tingestar ger oss en mycket mer exakt tidsvisning?
För att grillat är godare än mikromat...båda gör jobbet men grillat är mer "analogt" och tilltalar min primalhjärna!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Svåra/kluriga frågeställningar. Jag kan ju bara svara för mig själv & tycker såhär:

1) Armbandsur är en schysst accessoar, och som många ovan sagt, ett av få smycken som en man kan bära i alla sammanhang om man har ett fåtal (eller många) olika klockor i sin "samling". Den kan också förmedla status (om man gillar det), och i viss mån samhörighet. Man känner en viss "bondning" med andra personer med "schyssta" klockor. En dörröppnare för vidare samtal etc. Det är ganska lätt att skilja på dom som vill vara "brackiga" med sitt klockval & dom som är entusiaster. Det är alltid lika kul att dra igång ett snack med en ny bekant som bär en vintage-klocka eller nå´t "roligt" modernare armandsur. Det händer dock extremt sällan, tyvärr.

2) Historia, mekanik, själ är anledningar jag kommer att tänka på.

My 2 cents!
Lycka till!
 
Topp