• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför bär vi klockor?

Archie

Cartier
Jag har sedan december/januari hållit på med ett projektarbete, om klockor och för design av klockor, för min Master i Industridesign, efter en halvdan presentation är det dags att komplettera lite (örk) och jag behöver lite mer insikt i vad andra tycker och tänker, så jag tänkte att här kan jag nog få en hel del input. Ellerhur?

I alla fall,

Som rubriken antyder undrar jag:
1. Varför vi bär klockor(armbandsur), när vi nu idag har mobiltelefoner, datorer e.t.c. som alltid kan ge oss en hyfsat exakt tid?

2. Varför har vi, och många andra, en förkärlek till mekaniska klockor, när kvartsklockor och andra digitala tingestar ger oss en mycket mer exakt tidsvisning?

Om ni skulle kunna svara på dessa frågor skulle jag vara mycket tacksam!

/Victor



jag tror nog exaktheten inte spelar någon roll. sannolikt avviker det mer på grund av hur du ställt in tiden, snarare än att klockan i sig diffar. vem bryr sig liksom om klockan är 12:06:35 eller 12:06:39 ?
 

Emil

Cartier
500 000:- lät ju inte som några jättepengar i sammanhanget sportbilar, vad är det för vrålåk han köper? :) du skulle ha frågat honom om han ville ha en fake Ferrari i plastskal och nissan Micra motor...

nissan skyline brukar han importera, bmw M5 stylar han, hur han resonerade kring 500 000kr vet jag inte!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Jag bär klocka så att jag får en anledning att vara medlem på klocksnack!:)
 
Topp