• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför denna big size-hets?

SSL

Audemars
Ska ni inte börja med 4-5 storlekar för stora skor också?

Titta
image.jpg

Jacobz's handled knäcks ju. Nu är det inte hans klocka men folk går ju runt med såna här oversize- klockor. Har man riktiga handleder så är det klart man måste välja större klockor, men annars ser det bara idiotiskt ut och det förstör för oss som vill ha normala storlekar på klockorna. Man hittar ju fan nästan bara 41mm som minimum, och det är allt tack vara big size-hetsen.

Stick och brinn värdelösa mode röstar jag på.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
En gång i tiden var det ett tecken på duktiga urmakare när klockorna var små då det är svårare att göra en liten klocka som går bra än en stor. Det var det som skilde märken som t ex JLC från "garage" märken.

Verkar som detta är bortglömt numera :)
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Letar med ljus och lykta efter en vettig och stilren dykare på 40mm för runt 7k. Tudor suben i all ära men även om den var tänkt som beater så känns den för fin/dyr för det. Problemet är ju att alla nya microdykare jag hittar ligger på 42mm och uppåt, ex. Obris Morgan Explorer. De som väl är 40mm är ju nästan uteslutande så kallade "hommager"

Ps. Tipsa gärna :) Ds.
 

KMS

Rolex
En av anledningarna till att jag började snegla på vintage, var för att storlekarna kändes bättre, 36-40 mm känns optimalt helt enkelt.
Kolla på Oris Aquis & Longines Hydroconquest för 40mm dykare i 7k klassen.
 

SSL

Audemars
Letar med ljus och lykta efter en vettig och stilren dykare på 40mm för runt 7k. Tudor suben i all ära men även om den var tänkt som beater så känns den för fin/dyr för det. Problemet är ju att alla nya microdykare jag hittar ligger på 42mm och uppåt, ex. Obris Morgan Explorer. De som väl är 40mm är ju nästan uteslutande så kallade "hommager"

Ps. Tipsa gärna :) Ds.

Lycka till. Det går inte i denna big size-hets.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ska ni inte börja med 4-5 storlekar för stora skor också?

Titta
image.jpg

Jacobz's handled knäcks ju. Nu är det inte hans klocka men folk går ju runt med såna här oversize- klockor. Har man riktiga handleder så är det klart man måste välja större klockor, men annars ser det bara idiotiskt ut och det förstör för oss som vill ha normala storlekar på klockorna. Man hittar ju fan nästan bara 41mm som minimum, och det är allt tack vara big size-hetsen.

Stick och brinn värdelösa mode röstar jag på.

Det du pratar om existerar inte längre enligt mig, tvärtom...läser du inlägg här finner du mycket kritik mot större klockor som vissa anser vara fruktansvärda.
Själv hade jag tidigare en Rolex Deepsea, en klocka jag tycker om men många här mer eller mindre hatade p g a storlek och annat. Bara ett exempel på att större klockor inte verkar vara lika accepterat hos vissa intresserade, och att det ligger lite mode i att klaga på storlek.

Tycker man om mindre klockor, så bra...det är helt ok...samtidigt finns andra som tycker om större klockor...också det borde vara ok...eller hur?

Så där ja...då fick jag sagt min personliga åsikt i det här ärendet.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
IWC har dummat till dig med för stora klockor.
De har flera modeller jag skulle kunna varit spekulant på om de hållit sig strax under 40mm istället för en bit över.
Nu blir det bara fel. För mig iaf.
Som här. Briljant! Men 42 mm? Nej tack. 38 hade varit perfekt.
image.jpg
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Håller helt med. Tycker det finns alldeles för många klockor över 41mm. Men självklart behövs dem för de med stora handleder, fast det känns som att tillverkarna glömt de mindre storlekarna...
 

SSL

Audemars
Det du pratar om existerar inte längre enligt mig, tvärtom...läser du inlägg här finner du mycket kritik mot större klockor som vissa anser vara fruktansvärda.
Själv hade jag tidigare en Rolex Deepsea, en klocka jag tycker om men många här mer eller mindre hatade p g a storlek och annat. Bara ett exempel på att större klockor inte verkar vara lika accepterat här som på andra forum.
Tycker man om mindre klockor, så bra...det är helt ok...samtidigt finns andra som tycker om större klockor...också det borde vara ok...eller hur?

Så där...då fick jag sagt mitt..

Japp, men hetsen är brutal. Skiter egentligen i vad forumen tycker, utan det är vad folk efterfrågar som är intressant. Och det syns tydligt då minimum är 41-42mm hos många. Visst om man skiter i utseende och historia så är det väl cool med 3-4 alternativ på 40mm- (eller mindre) dykare.
 
  • Like
Reactions: par

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Äger inte en klocka över 40mm... Överväger inte ens klockor över 40mm, undantaget speedy PRO för att den är jävligt frän! (Och det skulle kännas fel med en reduced).
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hehe, kul att få vara föremål för diskussion! Jag delar din åsikt om att 40mm+ inte ser vettigt ut på mina handleder och tycker att Landsort är alldeles för stor.

Däremot har Aquaracer2 helt rätt, jag har riktigt tunna handleder, ca 165mm på vänstern. Dock är visar bilden bra hur klockan såg ut på min handled. Tror jag har några till!

Photo 2014-05-23 13 53 56 (1).jpg
Photo 2014-05-23 13 53 56.jpg
Photo 2014-05-23 13 54 00.jpg




Fast bilden ljuger. Som många handledsbilder.

Fast bilden ljuger inte alls. Den såg ut sådär på min handled iaf. Kanske annorlunda på dina.
 

SSL

Audemars
Jag har burit klockor från 33-42 mm. Det som sitter bäst på mig är 34mm, tycker jag. Ser mest harmoniskt ut. Det betyder inte att en 34mm sitter bra på BOTL... Bra att det finns något för alla!

Wristshots luras också... Landsorten är inte ens stor på mig :p
image.jpg

Självklart ska dom med stora handleder kunna välja stora klockor. Men hetsen handlar ju om att gemene man går runt med alldeles för stora klockor för vad som är bra för deras hälsa.
 

Veratio

Cartier
Håller med Eurenius!

Men visst är det konstigt att på ett forum som ska ha så jäkla högt i tak, att det är helt ok att mobba på folk som inte delar ens smak till 100 %.

På mina armar ser det helfånigt med allt under 44. Har klockor upp till 63... den ser fånig ut och är en skitklocka, men 51 mm Oris, 48 mm Super Avenger, 49 mm Railmaster, 46 mm B&R sitter som en smäck!

Trevlig slutkläm på helgen!



Niclas L
 
Topp