• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför denna rädsla för service. Hur tänker ni?

Zingo77

Silver
2-Faktor
Har funderat ett tag varför många här på KS upplevs som ”rädda” för service. Med ett mekaniskt urverk följer även service. Samma enkla regel gäller allt som har en konstruktion med rörliga delar ex. bil, motorcykel etc. Att finmekanik och urverk från mindre företag kostar mer att serva än ett massproducerat ETA är en självklarhet i min bok. Verkar som flera gärna köper klockor för +100’ kr men tycker att en service på 10’-15’ över en 5-10 års period är alldeles för dyrt och flippar klockan innan servicedags (skriver gärna i annonsen att klockan går fint men kan läsa mellan raderna att den borde servas). Hur resonerar ni? Nyfiken.

Håller till viss del med.

Men förstår å andra sidan att det ur ett egoistiskt perspektiv är bra läge att sälja av klockan strax innan servicedags, (förutsatt att man ändå inte är helt hundra med den).
Sen om jag personligen skulle göra något sådant vet jag inte. Skulle åtminsotne aldrig dölja sanningen om jag visste att servicebehov fanns.

Är man säker på att klockan är en keeper har man säkerligen inte något emot att lägga de extra pengarna för att behålla funktion och skick genom att serva den med jämna mellanrum.

Personligen har jag haft svårt att hålla mig ifrån flippande och det blir såklart en stor ekonomisk bom i varje service man gör då man aldrig får tillbaka dessa investerade pengar vid försäljning!

För mig som flippar rätt snabbt är det inte kostnaden som är jobbig utan att behöva lämna iväg klockan typ 6 veckor det första jag gör.

Därför köper jag inget med uppenbart servicebehov :)

Har aldrig ägt något som jag köpt nytt eller som är relativt nytt så pass länge att service behövts heller.

Måste det servas så måste det, men det är tråkigt när klockbudgeten äts upp av servicekostnader, hellre att man lägger det på ett nytt objekt än på underhåll! Håller dock med om att det måste ses som en kontinuerligt kostnad..

Jag älskar service, jag servar allt nästan under mina service år.
Finns ingen bättre känsla :)

Håller med. Det är fantastiskt med en nyservad klocka, och extra bra känns det med vintage. Känns bra i kroppen att man är med och bidrar till att gamla klockor bevaras. De här två har varit på full-service i år och mina andra klockor ligger på schema. Nästa år är det Chronolinken och Chronolympic som står på tur.

Screenshot_20181104_213558.jpg
Screenshot_20181104_213542.jpg

Klart klockorna ska servas men mitt problem är att klockorna är på service och faller ur rotation och då slutar det oftast med att jag säljer klockan när den väl kommer tillbaka.

Tror många är "rädda" när det kommer till vintage, speciellt klockor som är så gamla. Oftast med service kan saker gå fel och det finns alltid en risk att tavlan "förstörs" eller något liknande. Just med vintage så sitter mycket utav värdet i tavlan, men som sagt så gäller detta mest vintage.

Klart man ska skicka klockorna på service. Är ju väldigt liten kostnad egentligen om man slår ut den. Däremot behöver man inte följa intervallsrekommendationerna till punkt och pricka. Jag skulle dock inte köpa en begagnad klocka som har 6+ år på nacken som inte har fått service, om detta inte är inräknat i priset vid försäljningen. :)

Tror många är "rädda" när det kommer till vintage, speciellt klockor som är så gamla. Oftast med service kan saker gå fel och det finns alltid en risk att tavlan "förstörs" eller något liknande. Just med vintage så sitter mycket utav värdet i tavlan, men som sagt så gäller detta mest vintage.
Jag har aldrig varit med om att nån förstört nån tavla på nån vintageklocka jag haft på service av verket, tror inte jag hört talats om det heller. Vad anlitar du för urmakare?

Hade nästan varit bättre om klocktillverkarna gjort som BMW och haft "fri" (!) service de 3 första åren upp till 8 000 mil. Fri betyder i klartext att den redan är inbakad i priset, men det KÄNNS som om den är gratis. Och så får man lite premiumkänsla med, bara lämna in och hämta ut helt gratis !

De exklusiva klockorna skulle ha "fri service" i säg tio år (betyder två servicetillfällen) och alltså rent praktiskt att klockan kostar pengar för service först när den är inne på sitt 15:e år (tredje servicen).

Släng på 12000 kr på priset, om klockan kostar 145000 eller 157000 vid köpet är ju rätt egalt. Är det en ännu exklusivare klocka så är ju ett påslag om 25-30000 kr mer inget att skriva hem om ( Patek för 650000 eller 680000, knappast en dealbreaker).

Två klockor har varit iväg på fullservice under 2018. Skön känsla att veta att de är i toppskick och att de bevaras för framtiden. Skall snart skicka en till på service, denna gången en äldre omega.

Klart man skickar in klockorna på service.
På dom festa nya klockorna så är det ju 2 fria en vid 2 år sedan vid 5 år
Inte för att jag är någon samlare eller stor flippare ;)
Man bör nog vara medveten att det kostar att äga sina saker innan man skaffar dyra prylar. :D

OT : Man kan ju undra hur ni tänker med tand vård mm :rolleyes:

//Simon

Jag har aldrig varit med om att nån förstört nån tavla på nån vintageklocka jag haft på service av verket, tror inte jag hört talats om det heller. Vad anlitar du för urmakare?
Har aldrig hänt mig själv, men har läst på diverse forum där folk har lämnat in tex sin vintage Rolex och något har hänt med tavlan, men detta var längesen.

Jag gillar att serva mina klockor och veta att urverken är i kanonskick... Har alltid sålt mina klockor nyservad. Kändes bra så.
Har dock förståelse att folk ogärna servar vintagerollar av rädsla att t.ex tavlan skulle skadas av misstag => X antal tusen i rök....

Edit: @Grabbenvetvad var först att nämna om det...

Hade nästan varit bättre om klocktillverkarna gjort som BMW och haft "fri" (!) service de 3 första åren upp till 8 000 mil. Fri betyder i klartext att den redan är inbakad i priset, men det KÄNNS som om den är gratis. Och så får man lite premiumkänsla med, bara lämna in och hämta ut helt gratis !

De exklusiva klockorna skulle ha "fri service" i säg tio år (betyder två servicetillfällen) och alltså rent praktiskt att klockan kostar pengar för service först när den är inne på sitt 15:e år (tredje servicen).

Släng på 12000 kr på priset, om klockan kostar 145000 eller 157000 vid köpet är ju rätt egalt. Är det en ännu exklusivare klocka så är ju ett påslag om 25-30000 kr mer inget att skriva hem om ( Patek för 650000 eller 680000, knappast en dealbreaker).
Det finns flera klocktillverkare som förlänger garanti och byter packningar gratis. AP & Breitling (B01-verket) exempelvis.

Jag undviker det eftersom jag oftast kör en klocka i taget så tycker jag det känns vansinnigt att skicka iväg den 4-6 veckor och då vara klocklös under tiden. Brukar behålla klockor allt ifrån några dagar till 2-3 månader max.

Edit: när jag pluggat klart och börjat tjäna pengar och behålla klockor så är det såklart en annan situation, då skulle jag inte tveka :)

Just den biten är ju en del som AD med fördel skulle kunna erbjuda som mervärde gentemot grå- och andrahandshandeln. Om man dessutom skulle knyta erbjudandet till första användare skulle det nog inte bli alltför ofta som man var tvungen att göra en första service, men jag tror att det skulle vara en rätt stor konkurrensfördel vid inköpstillfället.

Jag älskar service, jag servar allt nästan under mina service år.
Finns ingen bättre känsla :)
Håller med. Riktigt kul och skön känsla på alla sätt förutom ett – plånkan. :)

Jag är dock inte särskilt kinkig utan reparerar hellre än servar, men med mycket vintage så blir det en hel del reparerande och fix som lätt drar iväg.

Klart man skickar in klockorna på service.
På dom festa nya klockorna så är det ju 2 fria en vid 2 år sedan vid 5 år
Inte för att jag är någon samlare eller stor flippare ;)
Man bör nog vara medveten att det kostar att äga sina saker innan man skaffar dyra prylar. :D

OT : Man kan ju undra hur ni tänker med tand vård mm :rolleyes:

//Simon
Inte skickar jag iväg mina gaddar för att någon ska rengöra dem... Men vissa kanske tycker det är fult att vara hemmapulare? ;)

Tillbaka
Topp