• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför denna rädsla för service. Hur tänker ni?

Kan förstå vissa resonemang, men en klocka som underhålls väl är ju också lättare att sälja. Jag köper hellre en klocka som är lite dyrare men där jag vet att den är servad än en klocka som saknar historik på service :)
 
Håller med. Det är fantastiskt med en nyservad klocka, och extra bra känns det med vintage. Känns bra i kroppen att man är med och bidrar till att gamla klockor bevaras. De här två har varit på full-service i år och mina andra klockor ligger på schema. Nästa år är det Chronolinken och Chronolympic som står på tur.

Screenshot_20181104_213558.jpg
Screenshot_20181104_213542.jpg
Och man stödjer urmakare som det förövrigt är brist på i det här landet! :)
 
Såklart man skall skicka sin klockor på service men inte slaviskt följa serviceintervallerna som tillverkarna rekommenderar. Jag brukar lämna in min på en översyn bara som kostar en bråkdel och där får jag oftast (om de kan göra en bedömning) en besked om status på klockan och om det föreligger servicebehov. Denna åtgärd och sedan märker man ju själv om klockan skulle börja gå fel eller andra problem.
 
Jag är lite mer tveksam till om det verkligen behövs. En klocka för 60k borde väl vara så bra att den inte ska behövas servas efter 5 år?
 
Jag är lite mer tveksam till om det verkligen behövs. En klocka för 60k borde väl vara så bra att den inte ska behövas servas efter 5 år?
Det är som Omega87 skrev ovanför. Det är inte klockan det är fel på.
Ingen ifrågasätter ju varför tillexempel ett fordon behöver regelbundet servas. "En Mercedes borde väl vara så bra att den inte behöver servas med täta intervall?"
 
Det enda som stör mig är tiden. Hur jäkla svårt ska det vara att få igång ett system med slotar som vilken bilverkstad som helst? Slå en signal till AD:n, få ett datum klockan ska lämnas och få tillbaks den efter den tiden det faktiskt tar med tanke på hantverket. Vill du kan du givetvis lämna den direkt och vänta, ett sådant system mår ju inte illa av att det finns lite att sticka imellan med om det blir luckor i planeringen.

(Han som har ett svagt minne av att han äger en BP till..)
 
Det enda som stör mig är tiden. Hur jäkla svårt ska det vara att få igång ett system med slotar som vilken bilverkstad som helst? Slå en signal till AD:n, få ett datum klockan ska lämnas och få tillbaks den efter den tiden det faktiskt tar med tanke på hantverket. Vill du kan du givetvis lämna den direkt och vänta, ett sådant system mår ju inte illa av att det finns lite att sticka imellan med om det blir luckor i planeringen.

(Han som har ett svagt minne av att han äger en BP till..)
Håller verkligen med hur svårt ska det vara? De får väl ta en bokningsavgift på typ 20% när servicen bokas om de så önskar samt lägga på lite tid så de är på den säkra sidan. Det är ju ingen rymdraket som ska byggas...
 
Det enda som stör mig är tiden. Hur jäkla svårt ska det vara att få igång ett system med slotar som vilken bilverkstad som helst? Slå en signal till AD:n, få ett datum klockan ska lämnas och få tillbaks den efter den tiden det faktiskt tar med tanke på hantverket. Vill du kan du givetvis lämna den direkt och vänta, ett sådant system mår ju inte illa av att det finns lite att sticka imellan med om det blir luckor i planeringen.

(Han som har ett svagt minne av att han äger en BP till..)
Ett problem är ju leveranstiderna på delar från tillverkarna. Inte alla ADs som kan sitta på ett lager delar för en modell de servar sällan.
 
Ett problem är ju leveranstiderna på delar från tillverkarna. Inte alla ADs som kan sitta på ett lager delar för en modell de servar sällan.
Tycker dock att när en modern klocka som fortfarande är i produktion skickas ner till Rolex service center eller Omegas egna ska det inte behöva ta 8-10 veckor!
 
Ett problem är ju leveranstiderna på delar från tillverkarna. Inte alla ADs som kan sitta på ett lager delar för en modell de servar sällan.

Vågar inte tänka på hur många delar det är i lastbilarna jag driver. Numer väldigt slimmad lokal lagerhållning, men bra logistik från centrallager i Sverige och ännu centralare huvudlager i Europa. Typ allt finns till dagen efter, och det är betydligt större och tyngre delar att klämma igenom logistiken.

Det kan helt enkelt inte vara omöjligt, om man bara tänker nytt. Inte omöjligt att det skulle kunna finnas fördelar i vass logistik och mindre lagerhållning även för tillverkarna, alla andra branscher har ju börjat jobba så.

Hur som, sätt slottiden efter stenåldersupplägg om inte annat, kan klockan vara borta tre veckor istället för ett halvår är det ett klart lyft för kunden.
 
Hade nästan varit bättre om klocktillverkarna gjort som BMW och haft "fri" (!) service de 3 första åren upp till 8 000 mil. Fri betyder i klartext att den redan är inbakad i priset, men det KÄNNS som om den är gratis. Och så får man lite premiumkänsla med, bara lämna in och hämta ut helt gratis !

De exklusiva klockorna skulle ha "fri service" i säg tio år (betyder två servicetillfällen) och alltså rent praktiskt att klockan kostar pengar för service först när den är inne på sitt 15:e år (tredje servicen).

Släng på 12000 kr på priset, om klockan kostar 145000 eller 157000 vid köpet är ju rätt egalt. Är det en ännu exklusivare klocka så är ju ett påslag om 25-30000 kr mer inget att skriva hem om ( Patek för 650000 eller 680000, knappast en dealbreaker).
Har inte tex Grand Seiko just ett sådant koncept (dock bara en gratis service efter typ 5 år)? Så sade de åtminstone i GS butiken i London för ett tag sedan. Möjligt att det endast gällde spring drive, blev inget köp så funderade inte desto närmare på detaljerna.
 
Tillbaka
Topp