• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför differentierat försäljningspris v s bytesvärde?

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Kan någon förklara varför man i annonser här på K&S sätter ett högre värde för en bytesaffär och ett lägre för en försäljning?
En bytesaffär är en förhandling! Så varför? Det finns ingen monetär logik i detta. Pengar har alltid sitt givna värde, eller..?
Oseriöst eller idiotiskt?
Svara gärna även ni som annonserar på detta vis!
:(
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
För att man är mindre sugen på att byta än att få kontanter och hoppas att någon kan tänka sig att betala överpris vid byte...

Håller med om att det är taffligt, bättre att diskutera mellanskillnad i PM.
 

Platinum

Cartier
Tycker också det är märkligt, har sett det hos flera annonsörer. Tänker mig att det antingen handlar om att cash is king (och att personen i fråga helst inte vill byta) eller att man värderar omständigheterna kring att sälja ett nytt objekt till en viss kostnad.
 

Camo00

Patek
Kan någon förklara varför man i annonser här på K&S sätter ett högre värde för en bytesaffär och ett lägre för en försäljning?
En bytesaffär är en förhandling! Så varför? Det finns ingen monetär logik i detta. Pengar har alltid sitt givna värde, eller..?
Oseriöst eller idiotiskt?
Svara gärna även ni som annonserar på detta vis!
:(
Äntligen nån som frågar!!!
 

månljus

Panerai
Behöver väl inte vara så konstigt egentligen? Ni som tycker att det är helt galet likställer det man får ut av en ren försäljning med det man får ut av en bytesaffär. Säljaren gör kanske inte det.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
När jag ser en annons med högre bytesvärde tänker jag alltid aja men då kan jag lägga till dem 5tusen eller vad som nu priset blir, till mitt bytesvärde på min klocka också. Såå blir sååå fel, så sätt samma pris bara eller? tex. om en sub går för 50 bytes 55 så kan jag komma med en TTsub som är värd 80 men bytes 85 kommer bli samma resultat ändå?
 

månljus

Panerai
När jag ser en annons med högre bytesvärde tänker jag alltid aja men då kan jag lägga till dem 5tusen eller vad som nu priset blir, till mitt bytesvärde på min klocka också. Såå blir sååå fel, så sätt samma pris bara eller? tex. om en sub går för 50 bytes 55 så kan jag komma med en TTsub som är värd 80 men bytes 85 kommer bli samma resultat ändå?
Om du tycker att säljaren har satt ett för högt bytesvärde så ser jag inga konstigheter i att göra så. Det är egentligen det enda som är relevant. Att göra det av någon principiell anledning känns bara konstigt.
 

Maro

Audemars
Känns som att detta var väldigt vanligt förr i tiden och på klockor som var lite billigare. Jag personligen fattar inte varför, sätt det priset du vill ha och byt om du är sugen men värdet på klockan är det samma.

Skriv istället "Jag kan ta in ett byte som inte intresserar mig och sälja för att tjäna pengar, då tillkommer min avgift på 5% som går till omkostnader" :):dead:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Behöver väl inte vara så konstigt egentligen? Ni som tycker att det är helt galet likställer det man får ut av en ren försäljning med det man får ut av en bytesaffär. Säljaren gör kanske inte det.
När jag ser en annons med högre bytesvärde tänker jag alltid aja men då kan jag lägga till dem 5tusen eller vad som nu priset blir, till mitt bytesvärde på min klocka också. Såå blir sååå fel, så sätt samma pris bara eller? tex. om en sub går för 50 bytes 55 så kan jag komma med en TTsub som är värd 80 men bytes 85 kommer bli samma resultat ändå?
Om du tycker att säljaren har satt ett för högt bytesvärde så ser jag inga konstigheter i att göra så. Det är egentligen det enda som är relevant. Att göra det av någon principiell anledning känns bara konstigt.

Ha ha ha, så jävla svamligt..!
 

Andy McB

Rolex
Det är ju egentligen ganska enkelt.
Bytesvärdet är ju vad säljaren tror att klockan är värd, antingen satt med vilda gissningar eller med noga kalkylerande och efterforskning. Säljpriset är väl då vad säljaren tror sig kunna få för klockan utan att behöva utstå alltför mycket prutning... Här finns det ju iofs utrymme för krock då man skulle kunna se säljpris, den summa säljaren faktiskt får för sin klocka, som värdet på klockan. Eller inte då båda delarna bör kunna vara förhandlingsbart.
Så för att citera min egen inledning: Det kanske inte är så enkelt ändå.
 

Samps

Cartier
Varannat bytesförslag man får är ju där någon tycker att sin klocka är värd nypris och vill att man ska lägga massvis mellan. I och med det förstår jag att en del höjer sitt bytesvärde för att möta bytesförslagens övervärderingar.
 
Topp