• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför diskuterar ni så sällan urverk?

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Därför urverk är så jävla komplicerade och vissa har ännu mer komplikationer än vad man kan ta sig an.. :D Nä men det är inte många som har kunnig på urverk faktiskt
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
För mig är det ett steg i utvecklingen av intresset. Ju mer intresserad jag blir av klockor och ju mer jag läser desto mer intresserad blir jag av insidan av klockorna.

Nu kan relativt okända märken och modeller som stått för tekniska landvinningar eller som har ett intressant verk väcka intresse.

Jag tror helt enkelt det beror på HUR nördig man är inom hobbyn...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Det är bara att starta en tråd och sätta igång!

Jag kan för lite om det och bryr mig mest om ytan men tjuvläser gärna när andra diskuterar ämnet.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Förstår din fråga. Jag gillar att titta på en fin Ferrari, Aston, Lambo m.m. Men att kolla in under huven känns relativt ointressant.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Därför att jag nästan alltid tenderar att gå in på Seiko och dess historik med dess kalibrar när det kommer till urverksdiskussioner...:)
 
C

China

Guest
Att vi har China ombord är ju en större anledning att diskutera urverk :).

Jag skulle gärna göra det mer - det är ju mekaniken och känslan av dessa, inte design eller specifika märken, som gör att jag hittade hit.

Det är väl bara att ösa på med trådar om olika urverk. I likhet med plattfot och undertecknad, så finns det nog en och annan som är mer intresserad av teknik än design. Vad man sedan fastnat för är väl en smaksak, fast jag får nog erkänna att en klocka med både ett intressant urverk och en design som tilltalar smäller högst, men smaken är som baken.:)
 

calzone

Vacheron
Jag gillar uhrwerk!
IMG_2493_zps0576e8ed.jpg
 

Apansson

Torpare
Jag är säkert mer en designmänniska när det kommer till klockor. Dock är urverk sanslöst intressant, mekanik är kul, jag önskar att jag kunde mer om urverk än jag kan. Dock har jag bara varit i den här galna världen sedan september i fjol, så det kommer väl med tiden hoppas jag!
 

Bodén

Panerai
Hade gärna vetat mer om urverk, men utan en grundläggande genomgång av dess funktion är det svårt att ta in vad som skrivs om dem här. Får jobba på det!
 

Camo00

Patek
Jag blev intresserad av klockor för två år sen, kunde inget, men nu kan jag relativt mycket. Allt tack vare Klocksnack och alla kunniga postare. Man måste kanske sålla, söka, och ställa frågor lite envist, dock.... :)


Atlantic3_zps25300abb.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
"Gents Club"

Klockan blir din biljett in i gemenskapen. Så var det för mig iallafall, sen börjar man intressera sig närmare vad som döljer sig bakom locket, har kanske med ålder o göra? :D

Men kul är det med forum, när tiden räcker till...






Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett bra urverk är ett krav för mig när jag köper klocka förutsatt att det inte är vintage eller en billigare beater. Jag kan däremot inte påstå att jag är sådär jättebra på hur de fungerar på detaljnivå. Har jag en fundering om något urverksrelaterat så brukar jag faktiskt googla och läsa in mig istället för att fråga här på KS. Det brukar gå snabbare och ge mer uttömmande svar.

Jag kan ju testa er imorgon med en urverkstråd. ;)
 
Topp