• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför en Hulk?

Sond

Diamant
Så var man där igen. Varför ska man köpa en ny klocka? Och varför en Hulk? En ny klocka är ju såklart helt onödigt då jag har tillräckligt många för att glömma bort en del ibland. Jag kan till och med tappa bort en klocka då och då. Just nu är min GS 43999 på vift i huset någon stans. Men okey, en klocka till går ju alltid att försvara.

Men om man nu ska köpa en ny klocka, varför en Rolex Hulk? Tja, det är enligt mig en extremt snygg klocka. Dessutom har jag ingen Submariner med Maxi Case. Till sist kan jag tycka att det är en klocka som går att använda i alla situationer, nästan. Särskilt om man tycker grön dykare passar till kostym... Vilket jag iofs inte gör, men ändå... Till saken hör att hustrun tycket jag ska köpa en och då kanske man ska passa på? Det slutar säkert med att hon vill ha en ny klocka när väl Hulken är landad...

Men och här kommer ett stort MEN... Jag har inte köpt en klocka på flera år. Tror den senaste landade 2014. Och jag har varit mycket nöjd med min lilla samling. Och då jag är mer vintage än ny även vad gäller klockor trodde jag att nästa klocka skulle bli en äldre modell. Har en liten lista på önskningar och det är nästan bara vintage. Men ändå surrar jag runt en Hulk just nu. Till min förvåning ser jag att det är en modell som är svår att få tag på som ny. Och begagnade går för över listpris. Det körde ned intresset till frysnivå. Köpa en Submariner ny känns sådär och till ett pris över listpriset är ett stort no no. Men samtidigt är man ju lite pragmatisk, man ska aldrig säga aldrig osv.

Så, är man helt galen som sitter med fingret på avtryckaren för en Hulk när man väl hittar en..? Eller ska man sikta på en PP Calatrava..? Eller en 1680..? Eller en rolig GS..? Eller en Panerai..? Bara att valet kan stå mellan en Calatrava och Panerai säger väl något om förvirringen, om man nu inte ska köpa en Hulk... Fast det var 3-4 år sedan förra inköpet så jag kan vänta några år till om det behövs...

Hulken i all ära, men 5-siffriga subs är bara för goa.. grönt är skönt osv, satsa på en kermit med lugholes?

Vill du köpa en vanligt massproducerad skrytklocka för över listpris? Kör på Calatravan istället.
Ärlig fråga - är det lång väntetid på Calatravor likt Nautilus? Det kunde jag aldrig tro, men lite kul i så fall att även en sådan dressklocka är så efterfrågad.

Låter som du är rastlös och letar något att köpa. Du verkar sitta rätt nöjd på det du har, om jag lyckas läsa rätt mellan raderna.

Med det sagt, när man blivit klockmogen, så leder alla vägar mot GS... :)

Vill du ha en fläskig dykare som inte är monokrom rekommenderar jag en Omega Planet Ocean. Finns i massa utföranden, bland annat helkeramisk blå, med eller utan GMT. Inget ont om Hulken men det finns ju så mycket kul man kan få för de pengarna och samtidigt inte vara en i mängden med en grön sub.

Vet inte varför du citerar mig, men klart du ska köpa de mest hypade modellerna om du vill betala mycket pengar?
:D

Jag menar att Calatravan var ett dåligt exempel om man vill betala överpris för en i princip ny klocka. Men du menade kanske att man man kan få en Calatrava för samma pengar som en Hulk idag, och det håller jag i så fall med om är ett mycket roligare köp.

Nu är jag väldigt färgad av vintage, men jag skulle aldrig aldrig betala mer än listpris för en klocka som fortfarande är i produktion, speciellt något så standard som en Sub. Det finns så många andra roliga klockor att välja i stället.

:D

Jag menar att Calatravan var ett dåligt exempel om man vill betala överpris för en i princip ny klocka. Men du menade kanske att man man kan få en Calatrava för samma pengar som en Hulk idag, och det håller jag i så fall med om är ett mycket roligare köp.

Nu är jag väldigt färgad av vintage, men jag skulle aldrig aldrig betala mer än listpris för en klocka som fortfarande är i produktion, speciellt något så standard som en Sub. Det finns så många andra roliga klockor att välja i stället.
Syftade såklart på klockan TS nämnde och namnsatte tråden efter, en grön sub, det tror jag du kunde lista ut.

Hulken är fantastiskt bra men bara sen jag köpte min (mars 17) så har ju priserna dragit iväg till sinnessjuka nivåer. Svårt att motivera att köpa en begagnad sub som fortfarande produceras för 20k över list.

Alla är alltid emot mig..:p. Visst är det galet med överpris på en Sub i produktion! Men, ska det bli en dykare så blir den en Sub. Inte Omega. Omega dyker man inte med, man åker till månen med dem..:D. Calatrava ligger och puttrar samt Panerai med sandwich. Men kan tänka mig en AP också. Eller VC. Visst är det kul med valmöjligheter? En, men inte den enda eller ens den största, av orsakerna till att det gått 3-4 år sedan sist..:angel:

Har du ens testat den? Tycker hulken är jättetråkig och du bör nog köpa en kul klocka istället. Calatrava fanns i lager på båda butikerna i Stockholm när jag spanade i vintras, lite beroende på vad du vill ha för modell. Vet inte hur de ligger prismässigt dock

Har du ens testat den? Tycker hulken är jättetråkig och du bör nog köpa en kul klocka istället. Calatrava fanns i lager på båda butikerna i Stockholm när jag spanade i vintras, lite beroende på vad du vill ha för modell. Vet inte hur de ligger prismässigt dock
Okej för att Hulkens pris har dragit iväg ordentligt men att kalla den tråkig...nej, du där har du fel ;) Den är magisk, ombytlig och fantastisk. Det säger jag oxå helt objektivt.

@Sond ,
Ursäkta att jag trashade din tråd. Jag hade inte läst din text och fått helt fel uppfattning om tråden.

Till ämnet, skönt att läsa att även du är tveksam att betala överpris på en ny Sub. Är det frun själv som vill ha en Hulk eller har hon bara öppnat ett fönster för klockköp? Det känns kininet som om det igentligen är en Hulk du vill ha (men nu har fruns tillåtelse att köpa). Och nej, det är ingen vuxen mans kostymklocka. En 1680 är väl mycket roligare i så fall, provtryckt lika allsidig (fast inte heller som kostymklocka just). Panerai är inte min kopp te, så där tänker jag inte kommentera. En Calatrava däremot är ju grejer. Av historia och tradition den högsta nivån på herrur och speciellt kostymklocka. Där hade jag absolut siktat mot. Vintage som nyare.

@Sond ,
Ursäkta att jag trashade din tråd. Jag hade inte läst din text och fått helt fel uppfattning om tråden.

Till ämnet, skönt att läsa att även du är tveksam att betala överpris på en ny Sub. Är det frun själv som vill ha en Hulk eller har hon bara öppnat ett fönster för klockköp? Det känns kininet som om det igentligen är en Hulk du vill ha (men nu har fruns tillåtelse att köpa). Och nej, det är ingen vuxen mans kostymklocka. En 1680 är väl mycket roligare i så fall, provtryckt lika allsidig (fast inte helker som kostymklocka just). Panerai är inte min grej, så där tänker jag inte kommentera. En Calatrava däremot är ju grejer. Av historia och tradition den högsta nivån på herrur och speciellt kostymklocka. Där hade jag absolut siktat mot. Vintage som nyare.
Känns dessutom som man får ganska mycket 4-siffrig sub fortfarande för priset av en hulk.

Såklart att du ska ha en Hulk! Det är nog bara att bita i det sura äpplet och vara glad:) Vill du sedan sälja för att du inte trivdes med den så är den iaf lättsåld.

Det verkar som att du är sugen på Hulken men samtidigt inte.. Överpris är ju relativt men visst, de går ju över listpris!

Med tanke på din samling idag tror jag 1680 blir bättre för dig men om du ändå vill testa en hulk så är det troligtvis inga problem att avyttra den och köpa något annat :)

Det verkar onekligen som att du vill ha en hulk så det är bara att köpa!
Angående calatravan 5196 så är min erfarenhet att dom oftast finns i lager men den är för liten för mig sp jag har inte försökt pruta på den men det borde väl gå eller?

Så nya begagnade går inte över listpris? Bättre alltså att köpa Hulk om man vill betala överpris på en standardklocka?
Ställde mig på lista för calatrava 5196 för ca 3 år sedan och fick väl besked om att det fanns en klocka inom något år. Hade då redan köpt beg. Men nej, tror inte dom går begagnade runt list.

Tillbaka
Topp