• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför envisas Hirsch med att ha L(ong) som standardlängd när de är för långa för de flesta män?

Kugghjul

Panerai
Hirsch är ju en dominant spelare vad gäller eftermarknadsläderarmband.

Men det finns EN sak jag stör mig enormt mycket på.

Bakgrund: De tillverkar armband i storleken M, L och XL.


Jag är man och har vad jag bedömer är normalstora handleder, jag brukar få plocka ur en eller två länkbitar ur klockor med metallarmband.

Hirschs M-storlek passar mig perfekt, bara lite armband blir "över".

Men med L-storlek blir det rätt mycket armband över, och då har jag ändå rätt små klockor (diameter) och klockan sitter rätt löst på handleden. Med L-armband sticker så mycket armband ut att man ser den överflödiga "spetsen" när man tittar på klockan (och normalvektorn till urtavlan går genom ögat). L är inte bara suboptimalt estetiskt, det blir klumpigare på handleden också.

Problemet är att Hirsch verkar tycka att L är deras defaultstorlek. Därför finns många armband och storlekar bara i L-längd!

Varför gör Hirsch så här? Täcker L in en större andel av den armbandsköpande populationen? Jag känner mig rätt säker på att L ser för stort ut på väldigt många män, för att inte tala om kvinnor. När man specialköper ett armband vill man ju att det sitter snyggt och skönt!

Är det män som köper L-armband, inte för det sitter bra, men för att det känns "manligt" att köpa L?

Som värst är det på lite sportigare modeller, t.ex. Modena. Titta på produktdaten, bara L! WTF!
http://hirschag.com/produkt/modena/

Varför?

Jag vet att även vissa klockmärken skickar med rätt långa "original"-armband till sina klockor, men om inte jag är helt fel ute brukar de åtminstone ligga i storlek mellan Hirschs M och L.
 

Bazsy

Cartier
Hade samma problem när det fanns bara L av den typen jag var ute efter. Det blev betydligt längre än vad jag behöver. M skulle bli perfekt.
 

Kugghjul

Panerai
L funkar ju även på de som behöver M men inte tvärt om. :)
Ja, men jag är nästan på innersta hacket, jag torr det är nr 2 eller 3, på L. Män med smalare handleder, och de flesta kvinnor, behöver nog ta upp fler hål, vilket i och för sig är lättare än att förlänga ett armband, men ändå, inte optimalt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, men jag är nästan på innersta hacket, jag torr det är nr 2 eller 3, på L. Män med smalare handleder, och de flesta kvinnor, behöver nog ta upp fler hål, vilket i och för sig är lättare än att förlänga ett armband, men ändå, inte optimalt.
Håller med om att de har lite konstiga längder. Jag behöver deras L-band men deras läderband blir för långa på vissa klockor trots 18,5cm handled.
 

Kugghjul

Panerai
Håller med om att de har lite konstiga längder. Jag behöver deras L-band men deras läderband blir för långa på vissa klockor trots 18,5cm handled.
Japp, troligtvis stora klockor? Då räcker ju armbandet ännu längre.
Jag får fästa i 3:e minsta hålet på en klocka som är 36 mm i diameter.

Vilka klockarmbandsmärken har liknande produkter (t.ex. bra koll på allergier och material) och priser som Hirsch, OCH bra utbud i M-längd?

Dessa har ju fina saker inkl specialbeställningar
http://www.camillefournet.com/en/eshop/leather-straps
men då kostar det 4-5 gånger av vad Hirsch fejk alligator kostar, samt deras lär inte vara lika vatten / tvättåliga, eller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Japp, troligtvis stora klockor? Då räcker ju armbandet ännu längre.
Jag får fästa i 3:e minsta hålet på en klocka som är 36 mm i diameter.

Vilka klockarmbandsmärken har liknande produkter (t.ex. bra koll på allergier och material) och priser som Hirsch, OCH bra utbud i M-längd?

Dessa har ju fina saker inkl specialbeställningar
http://www.camillefournet.com/en/eshop/leather-straps
men då kostar det 4-5 gånger av vad Hirsch fejk alligator kostar, samt deras lär inte vara lika vatten / tvättåliga, eller?
Har beställt flera band från Camille Fournet och även om de är bra så är den största fördelen att man kan måttbeställa. Hirsch gör också bra band. CF gör band till bland annat JLC och Zenith.

Ett alternativ till Hirsch är Rios, har dock ingen aning om längderna på deras band.
 

månljus

Panerai
L funkar ju även på de som behöver M men inte tvärt om. :)

Ja, men jag är nästan på innersta hacket, jag torr det är nr 2 eller 3, på L. Män med smalare handleder, och de flesta kvinnor, behöver nog ta upp fler hål, vilket i och för sig är lättare än att förlänga ett armband, men ändå, inte optimalt.
Även om det funkar så tycker iaf jag att det är fult när bandet blir för långt. Det är den största nackdelen, ska inte sticka upp för mycket på sidan enligt mig.
 

JesperO

Rolex
Jag stör mig också något grymt på för långa band, flickleder som man har.
En reflektion jag gjort är att varje gång jag handlat från USA så har jag fått hem en klocka och ett jättearmband... Så med detta oerhört representativa urval tänkte jag kanske att Long är mer standard i dessa tider av mänsklig anatomiutveckling
OK, kalla det iaktagelse snarare än slutsats :)
 

Kugghjul

Panerai
Jag stör mig också något grymt på för långa band, flickleder som man har.
En reflektion jag gjort är att varje gång jag handlat från USA så har jag fått hem en klocka och ett jättearmband... Så med detta oerhört representativa urval tänkte jag kanske att Long är mer standard i dessa tider av mänsklig anatomiutveckling
OK, kalla det iaktagelse snarare än slutsats :)
:)

Jag tror inte de är så mycket fetare i Österrike än i Sverige, men USA är säkert en stor marknad för Hirsch.
 

D.Trump

Cartier
Hur ska man tänka när man ska beställa band och bestämma längd man vill ju inte ha för mycke flärp över det ser ju inte bra ut, någon som kan länka till en bra tabell eller liknande
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hur ska man tänka när man ska beställa band och bestämma längd man vill ju inte ha för mycke flärp över det ser ju inte bra ut, någon som kan länka till en bra tabell eller liknande
Om du mäter bandets längd + klockans lug to lug så får du total längd. Denna bör rimligen inte vara mer än 30 mm längre än din handleds omkrets om du inte vill att det ska sticka ut för mycket.
 
Topp