• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför finns det så få japanska tillverkare?

frest73

Cartier
2-Faktor
De allra flesta klockorna här på forumet är väl schweiziska, tyska eller japanska. Men japanska klockor verkar skilja ut sig i ett avseende - det finns så få tillverkare. I både Tyskland och Schweiz finns det massor av olika tillverkare, från stora välkända till mikrotillverkare. Japan här väl däremot bara fyra, tror jag: Casio, Citizen, Orient och Seiko. Hur kommer det sig? Japan måste väl vara fullt av skickliga urmakare och -designers? Eller finns det en massa andra japanska märken som ingen hört talas om? Men då borde man väl ha sett några här på forumet genom åren. Nån som vet?
 
C

China

Guest

frest73

Cartier
2-Faktor
Ah, tack för info! En hel del märken man inte hört talas om, men watcheroolistan innehöll också underavdelningar av seiko (jag räknade ihop alla olika seiko som en enda, vilket kanske inte är helt korrekt). Hajime Asaoke verkar ju lite intressant.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju ganska många märken som ägs av Seiko men som säljs i USA istället;
lorus, pulsar, J-Springs mm.

Jag tror en hel del har att göra med att exportreglerna var så stränga för japanska företag tidigare. Det i kombination med att det bor rätt många i Japan gjorde att de stannade länge i Japan.
 
Topp