• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför gör Breitling en sådan här klocka ?

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag är gammaldags i mitt tänkande vad det gäller klockor, är jag ensam om att tycka att denna klocka är en styggelse ?
image.jpg

Vore intressant att höra vad ni andra tycker...

Referensnummer är B55. Jag kan tillägga att jag själv äger en Breitling B2
 
Senast ändrad:

Sammeh

Cartier
Breitling vill väl antagligen bredda sin kundkrets och föryngra den. Dock skulle jag aldrig köpa en klocka i stil med denna, men det får framtiden utvisa ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Stenhård! Skare va nytt så skare synas att det är nåt nytt. Coolt att de kör på och utvecklar de har en hel del tradition och retroflört i sitt utbud annars.
 

Robin.A

Breitling
Aldrig varit ett Breitling"fan" och de stärkte inte sina aktier med denna. Och wifi loggan, ja den gör ju klockan ännu fulare..
 

Weberg

Audemars
Tycker tvärtom att de faktiskt lyckats förvalta arvet från den smått ikoniska "alarm"-modellen. Sen kanske inte just den blå larm-ikonen var särskilt genomtänkt. Ser ut som nåt de stulit från Sector alarm... (å andra sidan är det ju en ganska vanlig ikon för just detta område).

OT. När jag bodde i Ståkkhålm för många år sedan ryktades det att Micke "Svullo" Dubois gick in på Krons Ur (?) och testade en Bratte Emergency och fick strikta restriktioner om att inte röra den stora knappen - vilket han förstås gjorde och det blev ett jävla liv på personalen. Vore kul om någon kunde bekräfta detta eller om det bara var en skröna. Min dåvarande chef som var en tung lirare i tidningsbranschen och alltid hade värstingklockor hävdade å det bestämdaste att det ar sant och berättade gärna historien på personalfesterna...
 
Senast ändrad:

Babinus

Cartier
Jag tycker att klockvärlden blir intressantare när det spretar rätt friskt i både det estetiska och funktionella. För mig vore det rätt trist om det bara fanns en sorts urverk och mer likriktat utseende på alla modeller.

Att man sedan inte är spekulant på alla sorter är ju en annan sak.
 

corbendallasx

Friends of KS
Jag gillar den.
Att den sen likt många klockor rent funktionsmässigt är rätt meningslös är ju en annan femma.
Ska man ändå fippla med telefonen finns det säkert nån app som löser allt klockan kan lösa både bättre och enklare, men jag kan köpa det ändå.
Likt andra här ogillar jag också "loggan". Först är den för stor, sen förstår jag inte varför man sätter en "wifi" logga på nåt som kör bluetooth. Hål i huvet...

Jag hoppas också dom justerar in uren bättre än det som syns i videon. Den är långt ifrån sina sekundmarkeringar vid 01:52 i videon.
Men annars gillar jag den :) Skulle jag köpa den? Antagligen inte, men det är många klockor jag gillar som jag i slutändan inte köper...
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Cool klocka, och kul att dom tar steg i rätt riktning, retroflörteriet är i och för sig småroligt men utveckling behövs. När fler märken taggar på samma standard (minus den superfula Wifi loggan) så kommer gissningsvis inte många höja på ögonbrynen.
Ju mer jag tittar på den desto mer irriterad på Wifi loggan blir jag.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Cool klocka, och kul att dom tar steg i rätt riktning, retroflörteriet är i och för sig småroligt men utveckling behövs. När fler märken taggar på samma standard (minus den superfula Wifi loggan) så kommer gissningsvis inte många höja på ögonbrynen.
Ju mer jag tittar på den desto mer irriterad på Wifi loggan blir jag.
Med all respekt, jag tror inte att exempelvis Rolex kommer haka på denna trend. Om de mot förmodan skulle det skall jag göra en Von Pluring.
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Med all respekt, jag tror inte att exempelvis Rolex kommer haka på denna trend. Om de mot förmodan skulle det skall jag göra en Von Pluring.
Tror inte heller på Rolex när det gäller denna typ av features. Men tiden för integration mellan smartklocksfunktioner och lite bättre märken av klockor är past overdue enligt min mening och jag ser fram emot roliga hybrider.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Tycker tvärtom att de faktiskt lyckats förvalta arvet från den smått ikoniska "alarm"-modellen. Sen kanske inte just den blå larm-ikonen var särskilt genomtänkt. Ser ut som nåt de stulit från Sector alarm... (å andra sidan är det ju en ganska vanlig ikon för just detta område).

OT. När jag bodde i Ståkkhålm för många år sedan ryktades det att Micke "Svullo" Dubois gick in på Krons Ur (?) och testade en Bratte Emergency och fick strikta restriktioner om att inte röra den stora knappen - vilket han förstås gjorde och det blev ett jävla liv på personalen. Vore kul om någon kunde bekräfta detta eller om det bara var en skröna. Min dåvarande chef som var en tung lirare i tidningsbranschen och alltid hade värstingklockor hävdade å det bestämdaste att det ar sant och berättade gärna historien på personalfesterna...
Jag kände Micke, jobbade med honom ett antal gånger skulle tro att det är en sann story.
 

Jens

Greedo
Cool som satan. Ett instrument mer än ett vanligt armbandsur. Man kan ladda ned en Breitling-app och styra klockan via den och dessutom spara uppgifter från tidigare flygningar mm.
B50:n som finns på marknaden nu behöver laddas ett par ggr per år vid normalt användande. Laddningen tar ett dygn och görs hemma, det blir nog nåt liknande för efterföljaren.
Iom b55:an har Breitling tagit allt ett steg längre.
B50:n känns väl som enda alternativet nu när Emergencyn har blivit alltför stor och inte går att bära på en normal handled.
Och, som nämndes tidigare, deras nya inhouse super quartzverk är helt sjukt grymma och sätter en helt ny standard när det kommer till Quartz.
Som sagt B55:an är mer ett instrument än ett armbandsur.

J
 

Mr Chance

Kalmar
Är normalt inget Bratte-fan men jag måste säga att denna är ganska cool och smartwatches el liknande är nog här för stt stanna vilket innebär att fler tillverkare sannolikt kommer hoppa på tåget. Rolex kommer också, förr eller senare (förmodligen senare) haka på. Tror jag.
 
Topp