• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

varför gör stora tillverkare. ..

hublot

Omega
Oftast klockor av stål? Över allt annat ses exklusiva material som lite bättre. Ex. Bilar, där har många exklusiva bilar kolfiber titan m.m

Vet att det finns att köpa guld och någon enstaka i titan men varför har dom inte större del av sina klockor i ex titan och kolfiber? AP royal oak väger typ 140g, måste ju va skönare att ha en klocka som bara väger typ 80g?


Eller vad tycker ni?
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Kan uttala mig om titan=skit, känns som om man har en leksaksklocka på sig, förstår inte varför man vill ha en klocka i något annat än stål och ädelmetaller?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Alltså, jag fattar ärligt talat inte, ena dagen så unboxar någon en Aquanaut och säger 'åh den är så lätt, det känns inte ens att man har den på armen, det är så skönt, helt fantastiskt'. Och då är alla helt lyriska och 'ooohaar' och 'aahhhar'.

Nästa dag så snackas det om titan och då är tydligen alla idioter därför att titan är djävulen och för att klockorna blir alldeles för lätta om man använder något annat än stål.

Vad är grejjen?

Jag älskar stål men jag äger en titan-dinka, och helt ärligt, så jäkla lätt är den inte. Är jag en idiot? En idiot med svaga armar dessutom kanske?
 

Vermot

Omega
Fast nu gör ju just AP klockor i titan, smidd kolfiber och keramik också.
Även Hublot, IWC, JLC, VC, Omega m.fl. använder dessa material i vissa modeller.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Alltså, jag fattar ärligt talat inte, ena dagen så unboxar någon en Aquanaut och säger 'åh den är så lätt, det känns inte ens att man har den på armen, det är så skönt, helt fantastiskt'. Och då är alla helt lyriska och 'ooohaar' och 'aahhhar'.

Nästa dag så snackas det om titan och då är tydligen alla idioter därför att titan är djävulen och för att klockorna blir alldeles för lätta om man använder något annat än stål.

Vad är grejjen?

Jag älskar stål men jag äger en titan-dinka, och helt ärligt, så jäkla lätt är den inte. Är jag en idiot? En idiot med svaga armar dessutom kanske?

Du missade ett tredje alternativ. En idiot med svaga armar som felciterar. :)

Det jag skrev var: "Storleken är perfekt och den nätta vikten gör att man knappt märker av att man har en klocka på sig."

Detta har självklart inte bara med vikten att göra utan även att gummit är så följsamt, formen på bandhornen mot armen, utformningen på viklåset mm.

Jag kan erkänna att jag har svårt för klockor i titan men har i för sig bara klämt på 4-5 st olika modeller. Det finns dock olika grader av titan vilket jag antar kan påverkar klockans vikt. Jag gillar annars finishen på flera klockor i titan men tycker att det känns "fel" när de inte väger så mycket som en klocka i stål hade gjort.

Jag skulle absolut inte idiotförklara en person som köper en klocka i titan men det är tyvärr inte min grej.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Du missade ett tredje alternativ. En idiot med svaga armar som felciterar. :)

Det jag skrev var: "Storleken är perfekt och den nätta vikten gör att man knappt märker av att man har en klocka på sig"

Haha! Tack för inputen! Nu syftade jag inte på din unboxing specifikt utan har hört det där om att titan är djävulens påfund ett antal ggr nu, samtidigt som lätta klockor (och oftast då som liksom av en slump kommer från något 'finmärke') ibland framhålls som något positivt.

Det här har helt ärligt gjort mig nyfiken på om folk har verkliga erfarenheter av materialet eller om det är ett forum-rykte som blåsts upp och antagit orimliga proportioner.

Du verkar ha egna erfarenheter och det uppskattar jag!

Själv investerade jag i billigast möjliga titan-beater bara för att kunna göra en egen utvärdering och jag har kommit fram till att det inte känns som en leksaksklocka alls.

Därmed inte sagt att jag inte hellre skulle sporta en PP. Men det är en helt annan femma! :p

Tack för input och sorry för felciteringen. Det blir uppenbarligen armar på gymmet imorgon...
 
Om man nu lider av allergi och är tvungen att ha titan är man fortfarande en idiot då? :shifty:
Känns lite som att många hackar på titan bara för hackandets skull.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Stål för att det är billigt i inköp och går att polera väldigt blankt. De klockor vi (oftast) pratar om är i det stora hela smycken. Många människor gillar skinande smycken.

Sedan är Nexus och Singular inne på ytterligare ett viktigt argument: Tyngd uppfattas som ett tecken på kvalitet. (Fast de flesta inser att det inte är så...). Jag hade en liten transistorradio (långt före MP3...) när jag gjorde lumpen. När den gick sönder så hittade jag ett metallstycke i den, med enda uppenbara syfte att göra prylen tyngre...

Och apropå bilar, efter som det togs upp: Jisses vad det forskas för att få rätt tyngd och ljud när dörrarna ska stängas. En dörr som känns och låter tung, upplevs också som säker (och åter igen som ett tecken på kvalitet.) Ljud är ju också ett helt eget forskningsområde. Hade en granne på tidigt 1990-tal som jobbade på Volvo där de forskade om just ljudet från avgassystemet. Och just han bidrog till det karakteristiska ljudet som kom från Volvo-femman när modell 850 lanserades. Idag så låter man ju ljudanläggningen i bilen göra "motorljud"...

Alltså: Stål = billigt, polerbart, tungt. Och volymsäljaren, förstås. (Helt OK att bearbeta, som material också.)

(För klockor som uppenbarligen är nyttoverktyg, som till exempel pulsklockor, kan man notera att plast dominerar: Billigt, lätt och tåligt.)

mvh A
 

Johan M

Cartier
Alltså, jag fattar ärligt talat inte, ena dagen så unboxar någon en Aquanaut och säger 'åh den är så lätt, det känns inte ens att man har den på armen, det är så skönt, helt fantastiskt'. Och då är alla helt lyriska och 'ooohaar' och 'aahhhar'.

Nästa dag så snackas det om titan och då är tydligen alla idioter därför att titan är djävulen och för att klockorna blir alldeles för lätta om man använder något annat än stål.

Vad är grejjen?

Jag älskar stål men jag äger en titan-dinka, och helt ärligt, så jäkla lätt är den inte. Är jag en idiot? En idiot med svaga armar dessutom kanske?

Jag har också en titanklocka (den i min avatar) och jag håller med dig, så jävla lätt är den inte. Jag antar att urverket väger en del. Farsans kvartsklocka i titan däremot, den är fan fjäderlätt.

Titan är snyggt, inte lika glänsande som stål, och det är sjukt skönt att bära mot huden.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Boetten ska vara i någon metall, helst metall med tyngd! Sen kan vridringar osv. vara i annat material för att få snygga kontraster.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Tycker faktiskt att de snyggaste klockorna kombinerar olika material. Sen om det är gul/stål, stål/keram, titan/kolfiber osv spelar ingen större roll :).

Har varit löjligt förtjust i en GP dykare som kombinerar titan/roseguld/kolfiber/gummi på ett bra sätt (tex).
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Mitt problem med titan är inte vikten, det är att känslan känns plastig.
Titan blir inte lika kallt som stål, det låter annorlunda i "rasslet", känns annorlunda när man tar på det.

Kanske något man tränar bort...
 
Föredrar klockor över 42mm och tycker att man får vikten ändå, även om det är titan. Tacksam för att min 48mm Oris är i Titan, nästan en förutsättning för att den ska vara så jäkla skön att bära.
 

maxmol

Panerai
För att får ner vikten med 50 % är inte lika VIKT-igt för en klocka som det har för en bil?

Jag har i ärlighetens namn ingen aning om hur vintage kolfiber ser ut men jag anar att det inte åldras med stil.
 

DrDre

Patek
För att många ser vikten som ett egenvärde - att känslan av tyngd har tydliga kopplingar till kvalité.

Singular har nog en poäng där. Vikt på klocka är nog lite som att det ska bara säga klick när man stänger bildörren. Ljudet spelar ju i sig ingen roll (det är ju inte insidan på dörrarna som är det som går sönder först på en bil eller leder till att den måste skrotas en dag), men det ger en känsla av att det är en solid produkt.
 

Johan M

Cartier
För att får ner vikten med 50 % är inte lika VIKT-igt för en klocka som det har för en bil?

Jag har i ärlighetens namn ingen aning om hur vintage kolfiber ser ut men jag anar att det inte åldras med stil.

Gammal kolfiber som utsatts för vädrets makter blir gärna matt och tråkig och det brukar krävas ett flertal lager klarlack för att det skall bli bra igen. Nu vet jag inte hur de behandlas i klockor men om tavlorna lackas med klarlack är det nog lacken som förändras först. Precis som många andra urtavlor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gammal kolfiber som utsatts för vädrets makter blir gärna matt och tråkig och det brukar krävas ett flertal lager klarlack för att det skall bli bra igen. Nu vet jag inte hur de behandlas i klockor men om tavlorna lackas med klarlack är det nog lacken som förändras först. Precis som många andra urtavlor.
Håller med även om jag tycker att plast/kolblandningen skall ha en matt yta. Har sett kolapor (APs i kolfiber) som fått stryk och de är inte vackra. Kan inte ens påstå att det är charmigt.
 

hublot

Omega
Jag har också en titanklocka (den i min avatar) och jag håller med dig, så jävla lätt är den inte. Jag antar att urverket väger en del. Farsans kvartsklocka i titan däremot, den är fan fjäderlätt.

Titan är snyggt, inte lika glänsande som stål, och det är sjukt skönt att bära mot huden.
Jag gillar med titanklockor. Dom går ju faktiskt få lika glänsande som stål men det passar inte riktigt titan
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Att så många gillar stål framför titan kan härledas bak till neandertalaren, primitivt och osmidigt.
Lättviktsmaterial är framtiden på fler sätt än bara viktfaktorn.

Har haft över 20 olika titanklockor, flertalet i keramiska material och någon i kolfiber. Vänjer man sig bara vid vikten är det fantastiskt.
 
Topp