• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför ger den inte rätt utslag på timegraphern?

rogart-63

Patek
Har servat ett Omega 268 verk. Undrar lite varför det blir en rak fin lije på timegrapern men det visar att Beaterrorn är 6,0-6,3 ms . Ser ju ut som om det skulle vara närmare 2,0 eller nåt sånt?
DSC07641.JPG
DSC07640.JPG
DSC07639.JPG
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
ok ibland kan man ju missa på en sådan simpel sak. Men visst de ser ut på kurvan som det skulle va närmare 2 på beaterrorn.
Strange... Men är alldeles för kass på detta. Någon duktig filur kommer säkert tala om varför det är som det är =)
 

rogart-63

Patek
DSC07642.JPG

Inställd på 49 grader gör liten skillnad. Linjen är kanske "lite" ojämn ännu så länge? Men den har bara gått några timmar sen den sattes ihop? Går fint annars i amplitud och avvikelse men tycker beaterror är konstig att den visar mer än vad skärmen säger?
 

rogart-63

Patek
Den bör ju faktiskt ha gått likadant som innan? Då jag inte ändrat på nåt? Finns ju ingen rörlig arm för att justera beaterror så det bör vara samma som innan . Inte justerat avvikelsen heller utan det är samma som verket hade innan service? Har nu juserat den pyttelite? Går +4 per dygn. Men 301 i amplitud.
 
B

Banankontakt

Guest
När strecken går "utanför bild" uppåt kommer de in igen nerifrån och samma åt andra hållet. Så det är 6ms beaterror men skärmen är inte nog hög för att visa strecken med så mycket mellanrum. De har varvat eller vad man ska säga.
 
Haltningen är på tok för hög. Den får vara som Max 0.6, det är därför du har två olika sträck istället för ett. Lift angle/hävningsvinkeln påverkar främst bara amplitudvärdet.
Har du ändrat på "graph resolution"? Den ska vara på 1 eller 2.
 

rogart-63

Patek
Haltningen är på tok för hög. Den får vara som Max 0.6, det är därför du har två olika sträck istället för ett. Lift angle/hävningsvinkeln påverkar främst bara amplitudvärdet.
Har du ändrat på "graph resolution"? Den ska vara på 1 eller 2.
Det ska jag kolla? Har inte ändrat på nån inställning i timegraphern vad jag vet? Att man bör ha en så liten haltning som möjligt är ganska givet förstår jag naturligtvis? Och kanske är det som @Banankontakt skriver men verkar konstigt ändå?
Isåfall är det fel redan innan jag servat klockan?
Påverkar inte haltningen amplituden oxå? Mycket haltning lägre amplitud?
 
B

Banankontakt

Guest
Man ser det tydligt när man har ett modernare verk där man kan justera beat error när den sitter i timegraphern. När man justerat det för högt så linjen går ur bild dyker den upp på andra sidan.
 

McGyver

Rolex
Timegraphern skalar om beroende på värde-justera ner beat error så skall du se att avståndet mellan linjerna växer! ;)
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Fick ner den till 2,6 ms med en liten lätt justering. Ska göra ett försök till att få den lite bättre. Att den droppar neråt i början beror på att jag justera upp avvikelsen precis efter. Ska låta den gå lite till innan jag testar igen? Ganska nervkittlande jobb och man får verkligen ha tungan rätt i mun:p
DSC07648.JPG
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fick ner den till 2,6 ms med en liten lätt justering. Ska göra ett försök till att få den lite bättre. Att den droppar neråt i början beror på att jag justera upp avvikelsen precis efter. Ska låta den gå lite till innan jag testar igen? Ganska nervkittlande jobb och man får verkligen ha tungan rätt i mun:p
DSC07648.JPG

Vilken teknik använder du när du vrider spiralen på axeln? Monterar du av den eller låter du den sitta på?
 

rogart-63

Patek
Vilken teknik använder du när du vrider spiralen på axeln? Monterar du av den eller låter du den sitta på?
Vrider den . Sticker in en lite mejsel i spåret och vrider mesjlen ytterst försiktigt . Sen vrider jag hållaren i detta fall motsols . Monterar av verkar krångligt ? Verkar vara nån som gjort det innan ? Fanns märken i hållaren .
 
Finns speciella verktyg till detta, att vrida rakt ovanifrån är väldigt svårt om man inte tränat in detta med rätt teknik, som man får t ex. från en urmakarutbildning. Det är lättare att justera med en hävstångseffekt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vrider den . Sticker in en lite mejsel i spåret och vrider mesjlen ytterst försiktigt . Sen vrider jag hållaren i detta fall motsols . Monterar av verkar krångligt ? Verkar vara nån som gjort det innan ? Fanns märken i hållaren .
Du får gärna visa bilder på hur du gör, jag har alltid monterat av balansen något som är ofantligt tidskrävande och tålamodsprövande...
 

rogart-63

Patek
Finns speciella verktyg till detta, att vrida rakt ovanifrån är väldigt svårt om man inte tränat in detta med rätt teknik, som man får t ex. från en urmakarutbildning. Det är lättare att justera med en hävstångseffekt.
Precis så jag gjort? Monterat av balansen från bryggan och stuckit in mejslen från sidan? Minsta modellen 0,5 mm och vridit ytterst lite nu sista gången? Blir som en hävstång? Så hållaren öppnar sig och snurrar runt balansaxlen. Men även sett dom som justerat uppifrån men det verkar lurigt? Lättare å slinta?
Svårigheten verkar vara å vrida det lilla som krävs? Och montera av och på igen och igen? Tills man är nöjd med reslutatet?
 

McGyver

Rolex
Lättare så när man är gammal och skakig ? Med @McGyver verktyget kanske det är blir lättare ? Sjukt pris på den dock . Men svarva till ett ska nog funka . Har ett gammalt Bergeon handtag till en visare press liggande .

Kanske inte något man ska utföra själv om man är skakig, framförallt på ett inkorrekt och instabilt sätt. (Balansklåven sitter mer stabilt och balansen är skyddad om den sitter fast när man gör detta.)
 

rogart-63

Patek
Kanske inte något man ska utföra själv om man är skakig, framförallt på ett inkorrekt och instabilt sätt. (Balansklåven sitter mer stabilt och balansen är skyddad om den sitter fast när man gör detta.)
Väldans vad du låter irriterad? Du kanske vill göra det själv? Skickar den till dig så får du ta över ? Ångrar att jag fråga vad jag skulle göra? Sista gången jag svarar dig på ett inlägg. För min del så är tråden avslutad nu.
Du är bäst?
 
Väldans vad du låter irriterad? Du kanske vill göra det själv? Skickar den till dig så får du ta över ? Ångrar att jag fråga vad jag skulle göra? Sista gången jag svarar dig på ett inlägg. För min del så är tråden avslutad nu.

Tycker bara det är dumt av folk som uppenbarligen inte har full koll på vad de håller på med att göra sånt här.
 
Topp