• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför gillar du klockor?

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Bra fråga egentligen. Har gillat klockor ändå sedan jag var liten. Bilar klockor och skidor, enkelspårig much?:D
Fast det är något med kopplingen till tid som företeelse samt den exakthet som vilar i en fin klocka.
 

steelie

Breitling
Fick en vattentät Casio när jag lärde mig simma vid 6 bast som jag ständigt fipplade med.
Fick ärva en automatisk Tissot Seastar från 1970-80 av min farbror, ljudet när klockan laddades upp satte klorna i mig.
Det var något så tillfredsställande att en klocka kunde laddas upp av att man bara rörde den.
Men har alltid varit en "möp" och teknikintresserad så det var väl bara en fråga om tid :)
 

Dustulator

Omega
2-Faktor
Har alltid gillat smycken, och klockor är fyller ju faktiskt en funktion tillskillnad från armband/ringar osv. Är dessutom teknikintresserad så intresset för klockor kom ganska naturligt. Nöjde mig länge med en quartz men har sedan några år tillbaka slukats helt av automatiska klockor. Finns så mycket att älska!
 

antonsvedin

Breitling
För några år sedan bar jag alltid min gamla digitala Casio. Oavsett om jag var på jobbet eller på fest. Blev lite tillrättavisad att jag inte kunde ha en Casio under skjortärmen och det var ingenting jag ens hade tänkt på. Jag hade ingen annan klocka.
Då gjorde jag som jag alltid gör när jag ska köpa någonting. Jag kollar internet. Så jag satt i flera dagar och kollade på klockor. Jag hade väl hört talas om mekaniska och automatiska urverk men inte brytt mig om det.
Iallafall så bestämde jag mig för att jag ville ha en automatisk klocka och valde en Orient Mako II, som jag senare blev bestulen på (köpte dock en ny) och efter den klockan har jag nördat ner mig rejält. Nu har jag under det senaste året kollat recensioner och sökt runt på ebay, chrono24 och här varje dag för att hitta nya klockor.
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
För mig är det känslan vissa klockor medför, att knäppa på ett riktigt kvalitetsur ger i alla fall mig en skön känsla. Den känslan uppstår inte bara genom klockor utan en mängd olika ting, allt från knivar till gubbkepsar.

Samma känsla kommer av att hålla ett riktigt elegant brytvapen med fin valnöt i näven eller känslan av att spilla upp en prima whiskey från en redig karaff i en tung tumbler och sjunka ner i en Chesterfield fåtölj. Eller varför inte något så enkelt som att ta på sin gamla alldeles perfekta oljerock innan man går ut.

Alla dessa saker är väldigt njutbara och avslappnande, i alla fall för mig.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
För mig är det känslan vissa klockor medför, att knäppa på ett riktigt kvalitetsur ger i alla fall mig en skön känsla. Den känslan uppstår inte bara genom klockor utan en mängd olika ting, allt från knivar till gubbkepsar.

Samma känsla kommer av att hålla ett riktigt elegant brytvapen med fin valnöt i näven eller känslan av att spilla upp en prima whiskey från en redig karaff i en tung tumbler och sjunka ner i en Chesterfield fåtölj. Eller varför inte något så enkelt som att ta på sin gamla alldeles perfekta oljerock innan man går ut.

Alla dessa saker är väldigt njutbara och avslappnande, i alla fall för mig.
Jo men jag håller nog med. Gillar kvalité och högstanivån är så förbannat hög i klockvärlden. Spannet är dessutom enormt, vilket gör skillnaderna så påtagliga.
 

UNO

Panerai
Hade ett par klockor som jag gillade på 80-90 talet men det var när jag för första gången hade råd att köpa något(dyrt) jag inte behövde som passionen verkligen kom.
Kopplingen till att inte alltid tänka på pengar skänkte mig ett lugn och ett välbefinnande som jag inte känt tidigare. Klockan blev en symbol för detta.
 
För mig så började det med nörderi när jag skulle få en gratis. Nu äre fortsatt nörderi och ett ruggigt bra community(KS alltså)

Diskussionerna och folket här är det värdsklass på, jag kan inte hitta något bättre.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Har alltid gillat klockor så länge jag kan minnas sedan jag fick min "första riktiga" klocka i present av mina föräldrar, en Camel Trophy i början på 90-talet. Mäkta stolt över den back in the days. Har alltid gillat tanken på att kunna bära ett "smycke" som tilltalar ens egna smak som dessutom är mycket funktionellt i vardagen. Att använda exempelvis en iPhone eller Smartwatch för att hålla koll på tiden känns småtrist
 

hankok

Omega
Det är som en tidigare medlem nämnde, känslan! Att titta på sin handled och uppskatta detaljerna som gör just din klocka unik är en otroligt skön känsla som inte går att beskriva, men som klockfanatiker definitivt kan relatera till :)
 

Puryeah

Panerai
Gillar klockor pga känslan de ger mig, finns så ofantligt mycket information och historia att läsa om också, sambon tycker jag är störd som varenda dag sitter och läser om klockor och funderar på vad jag ska köpa härnäst. Jag har dock alltid varit en sån som grottar ner mig i mina intressen.
 
D

Deleted member 11690

Guest
Jag vet fan inte riktigt längre... började som en statussymbol helt klart + att jag uppskattar klockor som smycke. Sen jag halkade in här har intresset eskalerat men jag skulle inte säga att det är lika mycket av en statussymbol längre. Döljer mina dyrare inköp för min omgivning och det är bara frugan och ni på forumet som vet..
Dels är det nog forumgemenskapen och sen är det nog jakten på ”nästa klocka”. Sen måste man väl ha nån jäkla hobby att grotta ner sig i och fly verkligheten :D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Svårt att säga. Är väl en blandning av saker. Men jag gillar rent generellt produkter av hög kvalité, varesig det handlar om bilar, klockor, knivar, pennor eller vad det nu är. Saker med fina detaljer, där man tänkt på allt, bra hantverk osv. Det är något jag uppskattar. Sen är ju klockan ett smycke också, och det finns så många olika designer att man kan ha en samling på 1,000 klockor utan att få med allt. Kul grej.
 

vonhall

Rolex
Fastnade direkt i missbruket med första klockan som jag fick i första klass! Vet faktiskt inte riktigt vad det var som gjorde att jag fastnade för klockor. Hur som helst så var den första klockan en mekanisk Orion och efter den så köpte jag klockor så fort jag fick sparat i hop tillräckligt med pengar. Intresset för klockor är genuint så jag bär med glädje både Seiko som Rolex. Har personligen aldrig förstått det där med status och klockor! Man köper väl en klocka som man på något sätt gillar?
En lånad bild på hur min första klocka såg ut!
orion-seal-divers-watch-boxed-60-70s_360_ca74f9cedacede2141a5114c75ae65c9.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Min klocka är en trevlig följeslagare som på något vis reflekterar min smak och intresse samtidigt som den är trevlig att titta på.
Skiter i statusbiten, har haft en handfull Rolex och har nu hellre annat.
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Ett av få sätt för en man att smycka sig samt hantverket att få ett urverk att fungera så bra som möjligt. Gillar även saker gjorda i metall, att vi människor kan bemästra "naturen".
 
Topp