• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför har ETA 2671 olika balanser?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har en Cartier Santos med 2671 XI och tog för givet att balansen 2660721 som listades skulle passa men icke... Spiralen är monterad åt andra hållet. Så hur vet man om nästa kommer passa? Någon som vill köpa min balans? Hehe...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Allvarligt så verkar det som det finns två olika modeller .En 17 jewels och en 21 jewels . Om du kikar på bilderna så sitter spiralen åt olika håll .http://www.christophlorenz.de/watch/movements/e/eta/eta_2671.php?l=en

Och min är en jäkla sminkad hybrid mellan de varianterna som visas där. Frågan är ju bara vad man får när man beställer? Inte alltid man hittar lämplig bild, och ja, jag gjorde kanske inte min hemläxa. Oflyt då de kostar pengar. Frågan är om man skall vaska denna och beställa den andra från listan på cousins och hoppas på att den är rätt?
 

rogart-63

Patek
Och min är en jäkla sminkad hybrid mellan de varianterna som visas där. Frågan är ju bara vad man får när man beställer? Inte alltid man hittar lämplig bild, och ja, jag gjorde kanske inte min hemläxa. Oflyt då de kostar pengar. Frågan är om man skall vaska denna och beställa den andra från listan på cousins och hoppas på att den är rätt?

Det är ju frågan . Och till cousinsuk får man inte skicka tillbaka ? Det roliga är väl att den blir liggande . Trist å det är inte alltid lätt att hitta rätt grejor .
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ju frågan . Och till cousinsuk får man inte skicka tillbaka ? Det roliga är väl att den blir liggande . Trist å det är inte alltid lätt att hitta rätt grejor .

Öppnade förpackningen så jag har svårt att tro de vill ha tillbaka den. Får fundera lite på detta om Santosen är värd en ny balans...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är det som behöver bytas i gamla balansen? Du skulle ju eventuellt kunna demontera och bara ta den del du behöver?
Det har jag varken kunskap eller färdigheter till. Är balansaxeln som är bruten så visst har du rätt att jag förmodligen har allt jag behöver.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Är det en nitad balansaxel så går det inte eftersom delar av axeln förstörs när man tar bort den från balanshjulet. Man kan ju beställa en ny axel och bara byta den annars.

Jag har verktygen som behövs men kan inte garantera ett perfekt resultat. Jag har bara gjort ett byte i min korta men passionerade hobbyurmakarkarriär (vilket i och för sig blev lyckat). Om du vill kan jag ge det ett försök.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det en nitad balansaxel så går det inte eftersom delar av axeln förstörs när man tar bort den från balanshjulet. Man kan ju beställa en ny axel och bara byta den annars.

Jag har verktygen som behövs men kan inte garantera ett perfekt resultat. Jag har bara gjort ett byte i min korta men passionerade hobbyurmakarkarriär (vilket i och för sig blev lyckat). Om du vill kan jag ge det ett försök.
Låter intressant! Hör av mig via PM.
 
Topp