• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför har klocktillverkarna så dåliga hemsidor?

escargo

Omega
Blir alltid så förvånad att företag som i princip lever och står på sitt varumärke inte vårdar det digitalt.

Bara för att exemplifiera, skummade igenom, kankse 1-2 minuter styck, så ingen djupanalys direkt....men.

Patek
Design
Urk och tråkigt. Dock tydligt unikt framtaget, det ska inge känsla av historia. Det syns, men det är heavyhanded. Jag känner att patek vill trycka ner historia ner i halsen på mig överallt. Tom i bakgrunden.I GET IT!
Teknik
Meh
Ej responsivt
Validerar inte korrekt med 8 varningar och 4 fel.

Rolex
Design
modernt luftigt, däremot otroligt o-orginellt. Ser ut som ett köpt tema utan någon som helst tanke att förmedla rolex. Standard med "guld" i footern för att kommunicera lyx. Finns inget där.
Teknik
Validering: 107 FEL! 20 varningar (kaskadfel förvisso men ändå)
Sitens design är som gjord för att göra responsiv med några enkla grepp. Men....nej


Audemars piguet
Design: Tråkigt men absolut inte dåligt. Klassisk "fashion" ser ut som ett exklusivare klädmärke eller företag som säljer dyra väskor.
Teknik
Många interaktionsdetaljer med animeringar osv. Gissar att de älskade flash.
Ej responsivt
Validering 7 fel en varning....

Breitling
Design:Inte min smak men tydligt, genomtänkt. Verkligen inget finlir hos breitling det är PANG PÅ. man möts av en enorm klocka och kopplingen breitling gärna vill göra med pilot/flygplan blir väldigt tydlig. Ordentligt bearbetat. Inget här är av en slump.
Teknik.
Avancerat, många små finesser, tex kollar den automatiskt vart man är baserat på din IP-adress och visar automatiskt AD:s nära dig. En klocka som visas längst till vänster.
Trots tydligt tekniktänk.... Ej reponsivt(!?)
Validering: 8 fel en varning

Vi tar en svensk site..
http://sjoosandstrom.se/Design. Modernt, avskalat. ganska intentsägande egentligen. "Som en site ska se ut nu" - site. Applig
Teknik.
Reponsivt, parallaxeffekter mm.
Validering: 10 fel 3 varningar
En välgjord webbproduktion, men lite tråkig.
 

leicaphile

Panerai
klocksnack.se:
17 Errors, 5 warning(s)

electrolux.se:
29 Errors, 7 warning(s)

hermes.com:
25 Errors, 4 warning(s)

Att köra något genom validator.w3.org (vilket jag antar att du gjorde) betyder inte så mycket om man inte vet hur man tolkar resultaten.
 

escargo

Omega
Det har du rätt i!

De flesta felen brukar dessutom bero på redaktörsfel och dyker upp efter produktion och inte sällan av socialamedier (fb) plugins som inte validerar osv. Men jag gjorde ingen djup analys.

Men du håller väl med om att det blir relevant när ett så prestigefullt varumärke som rolex har 170 valideringsfel på sin webbplats? Det rimmar konstigt att ett varumärke vars hela affärside bygger på att skapa sig ett ethos av perfektion och precision. Jag gissar att det genomsyrar företaget överallt annars med allt från rena bilar till ordning i lunchrummen.
 

leicaphile

Panerai
Nä, tycker det är ganska intetsägande då Rolex med stor sannolikhet inte utvecklar deras hemsida själva (kan naturligtvis ha fel där). Om du tar t.ex. ett företag som Leica som verkligen har byggts upp med liknande värderingar så är även deras hemsida/hemsidor långt ifrån felfria....

Ang. lunchrummet har jag ingen aning, kan endast anmärka att de ingenjörer jag arbetat med under åren, noggranna och skickliga som de var, inte hade det särskilt välstädat.
 
tumblr_mwr61jiakd1s4m325o1_500.gif
 

egbert

Panerai
Bra inlägg. När jag besöker en hemsida vill jag först och främst ha en bra överblick över produkterna och vad som skiljer dem åt.

Orients hemsida är t ex inget vidare: http://www.orient-watch.com
Den amerikanska versionen är något bättre: http://orientwatchusa.com

Gillar de tillverkare som satsar på bra appar som ett alternativ till hemsidan. Omega och Panerai har jag testat och de tycker jag är bra.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Håller med, absurdt att man måste använda sig av uret.se för att navigera fram en viss modell någorlunda snabbt.

Breitling tex, kikar du på SO42 och "backar" så kommer du tillbaka till huvudmenyn, inte till SO42:s övriga modeller så du får börja om igen. Tror de tappar på det lättare att bläddra hos uret.
 

Icaras

Rolex
Håller med, absurdt att man måste använda sig av uret.se för att navigera fram en viss modell någorlunda snabbt.

Breitling tex, kikar du på SO42 och "backar" så kommer du tillbaka till huvudmenyn, inte till SO42:s övriga modeller så du får börja om igen. Tror de tappar på det lättare att bläddra hos uret.
De kanske byggt websidan med hjälp av flash? Brukar inte gå att backa stegvis då.
Tyckte för övrigt att Breitlings hemsida var helt OK när jag besökte den för några veckor sedan.


Tycker att Omega har rörigast sida, speciellt om man letar efter utgångna modeller i modern tid. Några av dem kan man med hitta med hjälp av google, men väl inne på sidan så ligger dessa utgångna modeller inte i någon särskild kategori. Även dåligt med info om själva klockorna, samt att deras historik är utspredd i en röra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jobbar med själv med webbproduktion-ish (dock i en affärsroll) och förundras ständigt över hur usel webb man ser överallt. Det är som en tävling i att göra svårnavigerad och usel webb hos många företag.

Däremot håller jag inte med om responsiv design. Det blir fasen alltid segt, fult och allmänt uselt. Bättre med två distinkt olika för mobil och desktop.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Patek tycker jag ändå följer hur de vill marknadsföra sig även på hemsidan. Den är lite tråkig men de har länge spelat hårt på historia och att deras klockor ska hålla bra mycket längre än köpparen själv är i livet. Titta på deras reklamspråk med "You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation" som slogan i svartvita annonser med gärna lite brunt i. Inte så mycket rock n roll och party över det utan ganska tungt och högtidligt.
Även Rolex tycker jag följer sitt reklamspråk bra även på hemsidan. Sedan om man gillar formspråket eller inte så har det i alla fall en konsekvent linje med hur de kommunicerar.
Tycker de fungerar rätt bra design mässigt även om det kan önskas att det skulle vara enklare ibland att få fram mera info om vissa modeller. Måste även säga att jag gillar Sjöö Sandströms sida, de för fram ganska bra att de är svenska och ganska ungt företag till skillnad från alla märken nere i alperna samt bra info om klockorna.
 

escargo

Omega
Jobbar med själv med webbproduktion-ish (dock i en affärsroll) och förundras ständigt över hur usel webb man ser överallt. Det är som en tävling i att göra svårnavigerad och usel webb hos många företag.

Däremot håller jag inte med om responsiv design. Det blir fasen alltid segt, fult och allmänt uselt. Bättre med två distinkt olika för mobil och desktop.


Kan delvist hålla med där. Men jag tror inte det är pga RWD i sig. Jag tror man helt enkelt inte tar med i budget vad det kostar att göra bra responsive. Men om man har det separat med mobile.xxx så är det oftast i en helt separat budget. Tycker tex skandiamäklarna lyckats bra där.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jobbar med själv med webbproduktion-ish (dock i en affärsroll) och förundras ständigt över hur usel webb man ser överallt. Det är som en tävling i att göra svårnavigerad och usel webb hos många företag.

Däremot håller jag inte med om responsiv design. Det blir fasen alltid segt, fult och allmänt uselt. Bättre med två distinkt olika för mobil och desktop.

I beg to differ. Jag önskar att alla m.domän.com-sidor kommer dödens dö.
Jag vet inte hur många gånger jag tvingas svara på frågan "Vill du gå till mobilsidan?" - NEJ, jag vill besöka er webbplats och få samma information som om jag besökte från vilken enhet som helst.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sånt behöver man inte fråga besökaren om. Det är bara att dirigera på user agent, browser eller os beroende på vad du känner för.

Du kan få samma information på en mobilsajt men det är inte särskilt smart att presentera den på samma sätt.

En annan favorit för övrigt är när man följer en länk och får frågan "vill du gå till mobilsajten" och sedan skickas man till index istället för länken :dead:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Sånt behöver man inte fråga besökaren om. Det är bara att dirigera på user agent, browser eller os beroende på vad du känner för.

Du kan få samma information på en mobilsajt men det är inte särskilt smart att presentera den på samma sätt.

En annan favorit för övrigt är när man följer en länk och får frågan "vill du gå till mobilsajten" och sedan skickas man till index istället för länken :dead:

Precis.
Varför ha två olika sidor? Det skapar förvirring och en känsla av att man får light-versionen av sidan.
Responsiv design är det självklara valet. Version 3.0 av Klocksnack kommer bli ännu bättre på den biten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Precis.
Varför ha två olika sidor? Det skapar förvirring och en känsla av att man får light-versionen av sidan.
Responsiv design är det självklara valet. Version 3.0 av Klocksnack kommer bli ännu bättre på den biten.


Om du luras av urlen så visst. Det är krångligare att stödja en oändlig mängd sidstorlekar och de flesta misslyckas fatalt med sina responsiva försök.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vad ska man begära av en tillverkares sida?

- Inbyggd teleporteringfunktion direkt till tillverkaren?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man kan begära
-att den inte ser ut som skit
-att man hittar det man vill ha
-att den inte är flashbaserad
-att bilder osv är någorlunda upplösta

Det tycker jag iaf
 
Topp