• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför har ni klockan på högra handleden?

Min klocka sitter på...

  • Vänster vrist

    Röster: 188 78.3%
  • Höger vrist

    Röster: 39 16.3%
  • Använder bägge?

    Röster: 13 5.4%

  • Totala väljare
    240

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Jag har väldigt svårt att hitta förklaring så hjälp till är ni snälla?

Kan det vara att man är vänsterhänt? Set någon annan ha det så och kopierat? Rent praktikskt enklare pga knappar eller reglage i övrigt?
Min farsa har klockan på högra handleden men han kan inte förklara varför det är så!
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har väldigt svårt att hitta förklaring så hjälp till är ni snälla?

Kan det vara att man är vänsterhänt? Set någon annan ha det så och kopierat? Rent praktikskt enklare pga knappar eller reglage i övrigt?
Min farsa har klockan på högra vristen men han kan inte förklara varför det är så!
Så man kan spela gitarr och kolla in tiden utan att fumla med vänsterhanden.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Kör vänster då jag är högerhänt. Känns mest ”rimligt” att köra motsvarande hand mot den som är din ”primära” hand. Om jag som högerhänt skulle ha klockan på höger känns det som att den skulle få sjukt mycket mer dings och repor?!? Hade jag varit vänsterhänt hade jag förmodligen kört klockan på höger
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Kör vänster då jag är högerhänt. Känns mest ”rimligt” att köra motsvarande hand mot den som är din ”primära” hand. Om jag som högerhänt skulle ha klockan på höger känns det som att den skulle få sjukt mycket mer dings och repor?!? Hade jag varit vänsterhänt hade jag förmodligen kört klockan på höger
Jag bär klockan på min dominanta arm (vänster) och upplever inte att mina klockor är mer repiga en folk som har sina på motsatt handled. Dock får säkert mina urverk utstå något fler prövningar än om jag haft klocka på min ickedominanta arm, eftersom det t.ex. är min kastarm när jag kastar boll till hunden osv.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Man kör väl ändå dubbelpipigt? :cigar::cigar:

Min sitter på vänster, är högerhänt. Har provat på höger, kronograf-funktioner känns mer naturliga när den sitter där, men den kommer ändå få sitta kvar på vänster. Känns bättre överlag.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Man kör väl ändå dubbelpipigt? :cigar::cigar:

Min sitter på vänster, är högerhänt. Har provat på höger, kronograf-funktioner känns mer naturliga när den sitter där, men den kommer ändå få sitta kvar på vänster. Känns bättre överlag.
Får jag fråga hur i hela friden kronografen är lättare att använda på höger handled? För mig blir det bara awkward och ska man starta/resetta så måste handen isåfall täcka klockans urtavla.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Får jag fråga hur i hela friden kronografen är lättare att använda på höger handled? För mig blir det bara awkward och ska man starta/resetta så måste handen isåfall täcka klockans urtavla.
20190911_090439.jpg 20190911_090414.jpg
För mig känns det bättre att ha handleden som i bild 1, men nu är vi nere på detaljer.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
@BarbaBaba Medveten om det, dvs det som skrivs på nätet men ville veta direkt av folk här. Jag testade med en casio iom den behöver inte justeras men ändå - kändes inte bekvämt alls.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@BarbaBaba Medveten om det, dvs det som skrivs på nätet men ville veta direkt av folk här. Jag testade med en casio iom den behöver inte justeras men ändå - kändes inte bekvämt alls.
Jag har ett par tvillingsöner. Ganska vanligt hos tvillingar så är den ene höger och den andre vänsterhänt. Den högerhänte bär sin på höger för att han anser det är skönast och "känns" fel på vänster. Den vänsterhänte bär sin på vänster med hänvisning till att det var så han såg andra (inklusive mig) bära klocka och har nu vant sig och tycker det är oskönt på höger. Så trots den logik som kan finnas med att den passiva handleden traditionellt bär klockan så blev det tvärt om hos dem. Jag tror som sagt inte du får något universalsvar, varken här på KS eller om du bara googlar. Det känns lite som frågan, varför bär vissa mössa ovanför öronen medans andra drar den över? Vad ska man göra med kunskapen om den väl serveras, ändra hur man själv gör eller behöver man bara förstå andras beteende? Jag tycker det finns andra spännande företeelser inom klockbärandet som är intressant så jag vill inte kritisera din fråga, men den känns omöjlig att svara på med annat än att vi alla är olika :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Alla jag känner som ör vänsterhänta har klockan på höger handled. Förmodligen av samma orsak högerhänta har den på vänster. Mer praktiskt helt enkelt :)
 

DirkFrode

Omega
Jag har väldigt svårt att hitta förklaring så hjälp till är ni snälla?

Kan det vara att man är vänsterhänt? Set någon annan ha det så och kopierat? Rent praktikskt enklare pga knappar eller reglage i övrigt?
Min farsa har klockan på högra handleden men han kan inte förklara varför det är så!

Pga att jag är vänsterhänt, samt att chansen att dinga i krona eller pushers är betydligt mindre när klockan bärs på höger handled.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ska vara på vänster. Förstår inte varför man har den på höger?
WAT? Har alltid haft min på höger.....är högerhänt så det är mer logiskt att den sitter på armen man använder mest.....eller?
Varför ha den på vänster....för att skydda den? För att den inte ska vara i vägen?
Helt ologiskt med vänsterfattning om man är högerhänt......
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
WAT? Har alltid haft min på höger.....är högerhänt så det är mer logiskt att den sitter på armen man använder mest.....eller?
Varför ha den på vänster....för att skydda den? För att den inte ska vara i vägen?
Helt ologiskt med vänsterfattning om man är högerhänt......
Så du har gaffeln i höger hand med och skär med vänster?

Du hälsar med höger hand. Vigselringen på vänster ringfinger. Klockan sitter på vänster handled. Så är det bara. Simple as that.
 
Topp