• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför har Rolex så dålig lume jämfört med Omega..

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Äger i dagsläget 1 Omega Seamaster PO ifrån 2009..
Har även 2st Rolex, en 2008 Rolex Datejust Turn O Graph och en ny 2015 Rolex Submariner..
Min Omega håller perfekt lume hela natten, medan Rolex klockorna´s lume är helt borta efter c:a 30 minuter?
Tacksam för input :confused:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Moderna Omegor har bra lume men nog tusan måste lumen på dina SubC vara likvärdig? De subc jag ägt håller hela natten, men de lyser ju blått så svårt att avgöra om styrkan är sämre eller bättre. Datejusten kan jag dock mycket väl tänka mig har sämre lume.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Hade en 114060 ett kort tag och dess lume var både kortvarig och svag i jämförelse med samtliga någorlunda vettiga dykare jag haft.
 

Biffbert

Cartier
Min hulk lyser rätt mycket sämre än min gamla Seamaster gjorde, håller helt med... är väl säkert olika från ex till ex dock
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det har att göra med mängden lyspasta, både Omega och Rolex har använt superluminova sedan det introducerades. Och ja, vad jag förstått är även chromalight en version av superluminova som enbart tillverkas till Rolex.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Min SD4k lyser svagt på morgonen förutsatt att den fått en bra "lume-shot" innan läggdags.
Inte så jätteimponerad.
 

6r15c

Omega
Schweizarna kan göra klockor. De gör bland de bästa uren.. Kan man tycka..
Men nu tittar vi närmare på luminovan i denna tråden..
På Omegas hemsida står det:
Screenshot_2015-12-29-11-20-14.png


Alltså använder de i dag i alla fall super-luminova.
Vad säger wikipedia om super-luminova då. Jo att det är baserat på luminova som uppfanns 1993 av Nemoto & Co., Ltd. of Japan.
Grundaren av Nemoto redan 1941 är Kenzo Nemoto. Då var det nästan uteslutande militära tillämpningar under kriget. Som användes mestadels till flygplan och ubåtars instrumentering. Kenzo blev temporärt av med jobbet när kriget slutade.

Kenzo gick till Seiko och de startade samarbeta med dem.

1948, grundade Kenzo, Nemoto Photo Chemical Laboratory som en partner som reorganiserades 1962 till dagens Nemoto & Co., Ltd.

Så när de schweiziska uren likt Omega, Rolex mfl lyser i totalt mörker, så att vi kan avläsa tiden.
Så skänk Kenzo och Seiko en tanksam tanke. Pga förutan super-luminova på klockan så hade man bara haft en värdelös stålklump på armen som inte kunde visa tiden i mörkret åt en..

Det är bara att lyfta av hatten och tacka de duktiga japanerna igen!
Som skapade att stålklumparna i mörkret blir till klockor. :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Schweizarna kan göra klockor. De gör bland de bästa uren.. Kan man tycka..
Men nu tittar vi närmare på luminovan i denna tråden..
På Omegas hemsida står det:
Screenshot_2015-12-29-11-20-14.png


Alltså använder de i dag i alla fall super-luminova.
Vad säger wikipedia om super-luminova då. Jo att det är baserat på luminova som uppfanns 1993 av Nemoto & Co., Ltd. of Japan.
Grundaren av Nemoto redan 1941 är Kenzo Nemoto. Då var det nästan uteslutande militära tillämpningar under kriget. Som användes mestadels till flygplan och ubåtars instrumentering. Kenzo blev temporärt av med jobbet när kriget slutade.

Kenzo gick till Seiko och de startade samarbeta med dem.

1948, grundade Kenzo, Nemoto Photo Chemical Laboratory som en partner som reorganiserades 1962 till dagens Nemoto & Co., Ltd.

Så när de schweiziska uren likt Omega, Rolex mfl lyser i totalt mörker, så att vi kan avläsa tiden.
Så skänk Kenzo och Seiko en tanksam tanke. Pga förutan super-luminova på klockan så hade man bara haft en värdelös stålklump på armen som inte kunde visa tiden i mörkret åt en..

Det är bara att lyfta av hatten och tacka de duktiga japanerna igen!
Som skapade att stålklumparna i mörkret blir till klockor. :)

Skön omegareklam, stavat fel på bezel och divers :hilarious:

Däremot definerar jag stålklumpar utan lume som klockor också :smug:
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Läste på lite om självlysande klockor och det är ju riktigt intressant :)
Visste tex inte att Panerai Radiomir fått sitt namn från det patent som Guido Panerai fick 1915 för självlysande instrument till den italienska marinen.
Radiumet på visarna ersattes via ett patent för Luminor 1949 med tritium som inte var lika farligt*

(Hundratals, kanske tusentals, kvinnor dog i sviterna efter att ha målat visare med radium :()
 

MJ24

Patek
2-Faktor
På min 116600 kan jag i alla fall se vad klockan är när den legat en natt. Inte så att man kan läsa en bok i skenet, men helt ok.
På min gamla Panerai 372 var lumen riktigt stark.
3D9E3857-9164-45E0-BE22-27E593102260.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Min SD som är en serie A håller med lätthet natten igenom.
image.jpeg


Även Panerai funkar genom natten
image.jpeg


Nya SDn är inte heller några problem med
image.jpeg


Nya subC tycker jag däremot att man kanske kunde förvänta sig mer, dock fixar den också natten.

image.jpeg


Har ingen omega att jämföra emot.
 
Topp