• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför har vissa fabrikat platshållare och andra i metall/fastskruvas?

Chuck

Patek
2-Faktor
Tänker på hur urverket sitter fast :bored:
image.jpeg

Versus

image.jpeg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tja det är väl rimligen en kostnadsfråga, plast är billigt och enkelt att producera. Eventuellt är det väl en del av skyddet för magnetism på vissa modeller, rätta mig om jag har fel :)
 
Kostnadsskäl. Movement holder rings fyller ut avståndet mellan urverket och boetten och sådana i plast hittar du mig veterligen bara i billiga klockor, nu är ju inte ett stycke metall särskilt dyrt så många low-end klockor har ringar i metall ändå. När mörkret härskade över Omega i slutet på 70-talet och hela 80-talet förekom plastringar även där, om än i begränsad omfattning.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Skeeter

Panerai
Mycket beror nog också hur man vill att klockan ska upplevas, verkshållare i metall väger mer och kan möjligen göra att klockan uppfattas som mer solid, ett subjektivt kvalitetsmått bland många andra helt enkelt.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ajdå, min gamla Aquaracer hade en i plast :bag:

Edit: googlade bild och hittade följande
image.png


Vill minnas att jag läst detta tidigare, bäst stötdämpning är anledningen kanske är bra ändå
 
Topp