• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför inga vintage panerai?

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Varför finns det så få vintage panerai på klocksnack? Jag kan inte minnas att jag sett någon alls ägd av någon KS-are (däremot har jag för mig att det fanns en tråd om kompass/djupmätare).

Är vintage panerai otroligt ovanligt? Finns det någon här som har en, släng upp en bild. Eller är det för dyrt för att motivera ett köp?
 
Rena spekulationer från min sida, men eftersom panerai tillverkades åt italienska marinen och inte blev tillgängligt för allmänheten förrän på -90talet (tror jag) så var nog inte tillvekningsvolymen så speciellt hög förr..

Detta ihop med att märket verkar vara grymt hypat i ute i världen gör nog att de vintagegrejer som kommer ut på marknaden är grymt dyra..
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jäkligt rare..
Få som har funnits i landet historiskt sätt...
Svenskar är väl ganska konservativa i sitt samlande kanske?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
bekräftar mina misstankar.

finns det någon på KS? alla pannor man stöter på här verkar vara typ 2000-tal. Någon som haft någon?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Davvan hade väl en Mare nostrum, eller vad den nu hette :)

Jupp! Hårdaste klockan ever....tidigt 90 tal...så vintage var den inte riktigt. Sjuuuuuukt kool....men lökigt verk som havererade ett par ggr....

image.jpg
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Föregående talare är helt inne på rätt spår; väldigt få innan 90-talet som finns tillgängliga då de bara såldes till italienska marinen, och om du hittar nån så får du punga stoora pengar (100 tusentals/miljoner). När Panerai väl började släppa pannor till privatpersoner på 90-talet (sk pre-Vendome eran 93-97 innan uppköppet av Vendome) gjorde man det i väldigt begränsade upplagor. 10 modeller släpptes under dessa 5 år med en maxupplaga om 300 klockor per serie (vissa modeller släpptes i bara 50 ex).

Även de från 90-talet betingar mkt pengar pga begränsade upplagor och för att det var de sista modellerna som "riktiga officine panerai" lanserade.
5218/201A (släppt 93) ska jag äga nån gång men de ligger idag på 200+ så ännu inte aktuellt för mig.

Känner två här hemma som äger nån modell av pre-V, inte så himla många fler skulle jag tro.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket spännande läsning! Det verkade vara svår övergång från fickuren till det som i dag är den
traditionella pannan!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni har väl läst tråden på TZUK där en dam kommer in till urmakaren och visar en issued Panerai? Om inte får jag väl googla fram den.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ni har väl läst tråden på TZUK där en dam kommer in till urmakaren och visar en issued Panerai? Om inte får jag väl googla fram den.

Var det inte en gammal gubbe som behövde pengar till sin frus operation eller något? Gick in till en urmakare och frågade om klockan var värd något, han hade haft den som sin jaktklocka.
Ska finnas en tråd någonstans här på diskussionsdelen...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var det inte en gammal gubbe som behövde pengar till sin frus operation eller något? Gick in till en urmakare och frågade om klockan var värd något, han hade haft den som sin jaktklocka.
Ska finnas en tråd någonstans här på diskussionsdelen...
Så kanske det var. Minns bara de grova linjerna och diskussionen om huruvida militärmärkningen var äkta eller inte.
 
Topp