• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför köper ingen här inne feta klockor med komplikationer?

paradis

Audemars


Ok tänk att köpa en begagnad för tex.60.000 som har som ny kostat kanske 100.000. Efter några år så måste den på service,ock jag har hört att service kostnad går lätt på 12.000 ock mer beroende på märke. Så har man en drömklocka, som man förlorar i värde varje år + fetta service kostnader.........är det värt , om man har vanlig standard inkomst ?? Då skulle jag hellre Rolex vintage, mycket säkrare...............
 

morrism

Audemars
Denna är ju rätt skön. Dock ingen aning vad den kostar. Någon som vet?

Lånad bild.
image.jpg

Är det 36mm?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Onödigt & dyrt, har ingen användning för det eller iaf inte just nu.
Om man varit oljeshejk så hade det nog varit en annan femma och flertal ur med komplikationer hade funnits i samlingen! :p
 

meo_swe

Audemars
Pga denna tråden sitter jag just nu och funderar hur jag ska kunna motivera ett köp av en Longines master collection...
Satan!
longines-master-L2.673.4.78.3_MED.jpg
 

Genta

Cartier
Håller med flertalet här att det nog är en pengafråga. Har känslan av att det nog finns ett antal här på forumet som går igång på komplikationer, själv gör jag det definitivt.
 

fredrikb

Cartier
Jag går igång på det som fan. Skulle gärna ha en A Lange, någon IWC perpetual eller en Patek. Den där JLCn är också grym. Ändå har det inte blivit nån (och blir säker inte heller).

Skäl:

1 De kostar rejält mer än de flesta ur vi ser här. Börja på ett par hundra tusen och uppåt

2 Dyra servicekostnader och långa väntetider

3 De finns ofta bara i ädelmetall vilket jag inte gillar

4 De går knappast att sälja vidare här i Sverige uran man får försöka hitta köpare utomlands vilket är knepigt

Så det får nog vänta ett tag till.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det får väl bli du! Seagull har en äkta tourbillion för ca 30-40 ;)


Jag jobbar i Kina, faktum är att jag skriver därifrån nu.
Jag skulle ALDRIG köpa en kinesisk klocka. Jag kanske låter som vilken trångsynt person som helst men jag i princip bor här, mina drifter är byggda i Beijing. Vilket jävla skit alltihop. Det enda dom kan bygga korrekt är byggnaderna i Shanghai, som oftast är västerländska firmor i ledningen.
Jag låter inte ens kineserna i Rolex butikerna röra min klocka, och justera länkar får dom knappast göra.
Deras tankesätt om jobb/arbetsstolthet är annorlunda mot vårat, kan göra en lång lista om det.
Även om Sea-Gull kanske är bra klockor så hade jag ändock inte köpt en. För opålitligt...
 

POO

Panerai
För att det tyvärr är för dyrt!? Komplikationer från en etablerad tillverkare ger de ju inte bort.
Det kan kanske vara mer frestande att gå upp ett steg på statusstegen med en enklare klocka än att stanna kvar med en mer komplicerad. Så tänker jag iaf. "Onödigt"-argumentet är konstigt, det går ju att applicera på vilken klocka som helst för mer än 199kr men det har ju stötts och blötts till förbannelse...
Jag hade gärna haft en komplicerad klocka med funktioner jag inte använde bara att glo på och förundras över.
 

Sond

Patek
Haft en äldre variant, rätt billiga och inte direkt avancerad teknik bakom tavlan. Daydate med månfas, tycker den är riktigt läcker dock.

Är det där en 25594? Hur är den månfasen? Riktig eller dag/natt? Och sist men inte minst, hur ställer man komplikationerna? Ser bara kronan som "aktör".
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag personligen har inget jätteintresse för massa komplikationer och dessutom är jag luspank :D
 

J&B

Omega
Är det där en 25594? Hur är den månfasen? Riktig eller dag/natt? Och sist men inte minst, hur ställer man komplikationerna? Ser bara kronan som "aktör".

Ref är jag osäker på men vill minnas att det sitter en dold infälld pusher vid kl 10 som man använder ett stift eller liknande för att trycka in. Månfasen går ett varv på 28 dagar, precis som månen.
 

Josef B

Bestraffaren
Komplikationer är otroligt vackra! Men de är alldeles för dyra, visst finns det några procent på forumet som tjänar fett med deg, men stor del av de som köper komplikationer behöver inte jobba, vi knegare får hålla oss till Rolex ;). Och som Per skrev, att köpa en nästanklocka, typ Theorema, är ju helt fel.
 

Josef B

Bestraffaren
Denna AP Quantum of time, optimerad för London, gick på sådär 9 miljoner. Jag provade den på Harrods, som har världsklass service. Avdelningschefen (personen med vita handskarna) fick en hjärtattack när jag låtsades tappa den :D

OpO7Qo1.jpg
 
C

China

Guest
Jag jobbar i Kina, faktum är att jag skriver därifrån nu.
Jag skulle ALDRIG köpa en kinesisk klocka. Jag kanske låter som vilken trångsynt person som helst men jag i princip bor här, mina drifter är byggda i Beijing. Vilket jävla skit alltihop. Det enda dom kan bygga korrekt är byggnaderna i Shanghai, som oftast är västerländska firmor i ledningen.
Jag låter inte ens kineserna i Rolex butikerna röra min klocka, och justera länkar får dom knappast göra.
Deras tankesätt om jobb/arbetsstolthet är annorlunda mot vårat, kan göra en lång lista om det.
Även om Sea-Gull kanske är bra klockor så hade jag ändock inte köpt en. För opålitligt...

Ja, du låter väldigt trångsynt och fördomsfull.

Är du i krokarna så kan jag rekommendera ett besök hos Beijing watch factory, man håller en klass på sina exklusiva modeller som får många schweizare att skämmas. Seagull lämnar förresten en livstidsgaranti på sina tourbillon, något som är ganska unikt i branschen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det där en 25594? Hur är den månfasen? Riktig eller dag/natt? Och sist men inte minst, hur ställer man komplikationerna? Ser bara kronan som "aktör".
Jag vet inte vilken modell jag hade, står ju inte på utsidan. Som redan sagts är det en riktig månfaskomplikation. Man justerar allt mer kronan på den jag hade.
 

fc2

Rolex
Gillar den tekniska aspekten i klockor och därför går jag igång på många komplikationer. Skulle gladeligen ha en Breguet 7027 men som många sagt reda, på vanlig lön blir det svårt att motivera. Håller mig därför till alarm- och kronografur från main stream-tillverkare såsom Omega och Tissot. Givetvis vintage.

Är också intresserad av vad en service på en Breguet eller PP kostar.
 

Josef B

Bestraffaren
Är också intresserad av vad en service på en Breguet eller PP kostar.

På en PP så går den på några tusenlappar mer än Rolex, ca 8000kr, iaf för en 324sc. Har för mig det var så när jag pratade med RobE. Sedan vet jag inte vad det kostar en med massa komplikationer tex Minute Repeater. Antagligen multum.
 

Dr Stein

Cartier
Jag tycker månfas är en oerhört läcker komplikation, om än även oerhört onödig. Appropå Longines master collection som visats i tråden, tycker jag att deras retrograde moonphase är ännu ballare. Men har sedan tidigare noterat att det plottriga utseende inte är popolärt på klockforum, och sällan dyker upp på begagnatmarknaden. Att komplikationsfyllda klockor är dyrare att serva var nytt för mig. Det gör att jag får reevaluera månfas-klock-inköps-strategin igen. Kanske nöja mig med en Seiko Srx003.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    49.1 KB · Visningar: 112
  • image.jpg
    image.jpg
    29.3 KB · Visningar: 108
Topp