• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför klocka på vänster arm?

På vilken arm ska ett armbandsur bäras?


  • Totala väljare
    89
  • Enkät stängd .

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har säkert debatterats tidigare men min fråga grundar sig på att när klockan sitter på vänster arm, då kommer kronan mot handen och i många fall upplever jag det obekvämt då man vrider handen mot kronan och på så sätt skaver det.

Finns ju klockor med kronan på motsatt sida men dem är väldigt få.

Sen är jag bara nyfiken på om ni ogillar att man har klockan på höger arm. Vad jag läst finns det inget som är rätt eller fel, men av någon anledning bärs alltid klockan på vänster arm.

Finns en röstknapp också :)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Klart klockan sitter på armen jag normalt inte använder. Alltså klocka på vänster, mon dotter kommer däremot bära klocka på höger då hon är vänsterhänt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Är man höger hänt bär man oftast klockan på vänster arm, och är man vänsterhänt...ja ni ser vartåt det bär...!:)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Vänster!

Om man bortser från eventuell vett och etikett som jag inte vet ett skvatt om så resonerar jag som följande,

Högerhänt, underlättar på och avtagning av klocka, använder således vänster armen mindre vilket minskar risk för stötar, vanesak från det militära att bära klockan på vänsterarmen med uret innåt för att kunna se tid samtidigt som du håller vapnet. Uppvridning av klockan sker när du håller den i vänster handen.

Enda nackdelen jag funnit med klockan på vänster arm var i min förra Audi, hade efter ett tak märkliga repor/märken på aluminiumlisten ovanför innerhandtaget, tog ett tag innan jag insåg att det kom från klockan när jag öppnade bildörren.

Sådär, en lekmans åsikt!
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Bär den på den armen man inte använder för att skriva etc. Prova själv att skriva för hand när du har klockan på dig. Det är opraktiskt.

Jag skulle gissa på att kronan sitter på höger sida då flest personer är högerhänta.

Vidare har de ur som har kronan på vänster i regel någon form av syfte bakom det hela, jämför Tag Heuers golfmodell där den sitter där för att "skydda" svingen då kronan inte ska skära in i handryggen (för högerspelare). Vidare har exempelvis fula fläskmodeller från Panerai det för att kronan annars alltid tar i handryggen då den är så stor.
 

max

Dancing Queen
Prova köra med den på höger sida någon dag, personligen tycker jag man slår i den hela tiden men kanske är en vanesak.

Hade problem med kronor förr när jag hade klockorna tight, då kom de även i spänn när jag vek handleden. Nu har jag klockorna slappare vilket fungerar kanon, annars får du väl flytta upp den lite :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
När min morfar gick bort så hade jag ett armband på vänsterarmen med hans namn. Det satt där och gick inte att ta bort utan att förstöra det. Började då att använda klockan på höger arm för att inte repa klockorna och sådär ett par år senare kan jag inte påstå att det var speciellt opraktiskt. Rätt skönt att slippa få små blåmärken för att kronan skjuter in i handen emellanåt.

Men nu är klockan tillbaka på vänster för att se om det känns så jobbigt som det gjorde förr.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är dubbelhandad. :)
Dock lite mer åt höger, har haft klockan på höger arm sen jag var liten. Jag vet inte varför men det måste väl ha känts bekvämast.
 

GurraG

Cartier
Den logiska och historiska förklaringen är säkert som tidigare nämnts att man bär klockan på sin "svaga" hand för att den ska komma minst i vägen samt att det är enklare att titta på den när man är upptagen med något annat. Kronan sitter då förslagsvis på höger sida för att det gör det lättare att vrida upp uret med dom flesta människors "starka" hand, men med automater och quartsare är det ju knappast längre relevant.

I övrigt håller jag helt med TS att just att ha kronan på höger sida stinker, speciellt om den är lite lågt placerad som på min TH Monaco. Men jag kompenserar det genom krona klockan fyra på min Seiko 6309 och vänsterkrona på min Hamilton Chrono-matic Caliber 11 (hur snyggt är det inte med vänsterkrona på en kronograf i övrigt? Symetri!).
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har på höger, är högerhänt. Tycker att det ser bättre ut på vänster arm med jag kan inte ha den där, eftersom det är väldigt obehagligt.

Du är en upplyst man! Vi bär den på högern..... de som bär på vänster är ej upplysta och kan således inte förstå orsaken..... de kommer aldrig förstå......det är inga konstigheter egentligen....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man bär uret på vänster handled för att man är ödmjuk och inte vill överexponera dinkan vid tex handslag. (Vinklade tesen så att den inte skulle bli så negativ)
 

Simola

Omega
Kör på vänstern. Farsan kör på högerhanden, han har någon luddig förklaring om att det komemr från hans tid som svetsare; man såg klockan bättre, mindre loppor osv...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Prova köra med den på höger sida någon dag, personligen tycker jag man slår i den hela tiden men kanske är en vanesak.

Hade problem med kronor förr när jag hade klockorna tight, då kom de även i spänn när jag vek handleden. Nu har jag klockorna slappare vilket fungerar kanon, annars får du väl flytta upp den lite :)

Känns sjukt obekvämt att ha den på höger... speciellt om det är en lite större klocka
 

Nexus

Panerai
Då jag är högerhänt så blir det ett elände att beundra klockan medans jag dricker sprit om den inte sitter på vänstern.
 

LogainTB

Breitling
Skyddas inte kronan bättre om man bär klockan på höger arm? Det är i alla fall anledningen jag har hört, tycker det stämmer också, men jag har alltid burit klockan på höger arm ändå. Har alltid tyckt att den satt skönare där också. Och ja, jag är högerhänt.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Man bär uret på vänster handled för att man är ödmjuk och inte vill överexponera dinkan vid tex handslag. (Vinklade tesen så att den inte skulle bli så negativ)

Låter väldigt svenskt.... och Sverige är ett litet land i klocksammanhang.

Kanske en gammal Anglosachsisk Tudor grej som hänger kvar.... men det låter antiamerikanskt och kan knappast tänka mig att herrarna i Saudi med omnejd vill dölja sin status..... Kina och Asien är också områden där det ska synas att man lyckats. Kanske dags att revidera.....så med andra ord..... höger är framtiden....
 
Topp