• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför klocka på vänster arm?

På vilken arm ska ett armbandsur bäras?


  • Totala väljare
    89
  • Enkät stängd .

jabla

Sarlacc
Håller naturligtvis på höger eftersom jag är högerhänt och klockan får mindre stryk på vänsterarmen. Dessutom ser det avigt ut med kronan pekande upparms. Råkade rösta höger i pollen men skyller på alkoholintaget :)
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Någon som kan tipsa Bengt Feldreich om den här tråden? Det är bara han som saknas för ett komplett Snillen spekulerar.
Här kommer mitt bidrag. Andelen vänsterhänta varierar mellan olika länder med mellan fem och tio procent. Den absoluta majoriteten av världens befolkning är med andra ord högerhänta. När armbandsur introducerades var det med andra ord ganska naturligt att de konstruerades för att sitta på den "passiva" vänstra handen för att inte vara i vägen eller skadas. Armbandsur vid den tiden var mekaniska utan självuppdrag. Om ni föreställer er en klocka som dagligen behöver dras upp, av praktiska skäl gärna utan att behöva tas av handleden, och som av tidigare angivna skäl bör bäras på vänster handled, vart skulle ni placera kronan?
 

Mr Chance

Kalmar
Vänster arm. Därför att pappa satte min första klocka på vänster arm. Därför att hans pappa satte den på hans vänstra arm. Därför att hans pappa...
:)
 

alfons

Cartier
Rullar klockan på höger, högerhänt, bara blivit så sedan första klockan vid sex års ålder. Det bara känns rätt helt enkelt.
 

Coromo

Omega
Har alltid haft den på vänsterarmen men det är nog för att ens far och farföräldrar alltid haft det. Känns mest naturligt så, har faktiskt aldrig tänk på det tidigare
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
du stoppar väll inte upp hela armen under ett toabesök? tvättar händerna?

Om man nödgas använda offentliga inrättningar vill jag ogärna ta av klockan, vill heller inte med klockarmen vara någonstans i närheten av porslinstronen.

Alla har säkert olika teknik, men jag föredrar ha klockan på den "fria" handen
 

_z_

Omega
Någon som kan tipsa Bengt Feldreich om den här tråden? Det är bara han som saknas för ett komplett Snillen spekulerar.
Här kommer mitt bidrag. Andelen vänsterhänta varierar mellan olika länder med mellan fem och tio procent. Den absoluta majoriteten av världens befolkning är med andra ord högerhänta. När armbandsur introducerades var det med andra ord ganska naturligt att de konstruerades för att sitta på den "passiva" vänstra handen för att inte vara i vägen eller skadas. Armbandsur vid den tiden var mekaniska utan självuppdrag. Om ni föreställer er en klocka som dagligen behöver dras upp, av praktiska skäl gärna utan att behöva tas av handleden, och som av tidigare angivna skäl bör bäras på vänster handled, vart skulle ni placera kronan?
Förstår inte vad ni dividerar om, svaret finns ovan + att för 90% av världens befolkning så är högerhanden den aktiva handen, vibrationer & mekaniska ur, ja ni förstår. En snickare med mekanisk klocka bör inte sätta den på hammarhanden.
 
Topp