• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför man köper Vintage..

Gummo

Joker
2-Faktor
Köper aldrig begagnat och lär nog aldrig göra det. Känslan av nytt slår allt annat :)
Thank you for sharing Torsten! Trevligt för dig att det pirrar till extra när du köper nya saker. Här i Vintage-delen rör det sig inte i första hand om begagnat utan om just vintage och historiskt intressanta klockor. Ibland tom även antika klockor. Klockor som just pga av sin ålder och det faktum att de ej längre går att köpa blir värda lite extra för oss som är intresserade. Det är helt enkelt omöjligt att köpa nytt om man är intresserad av t.ex. antikviteter, konst, möbler från 40-talet, veteranmotorcyklar eller gamla fina bilar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Thank you for sharing Torsten! Trevligt för dig att det pirrar till extra när du köper nya saker. Här i Vintage-delen rör det sig inte i första hand om begagnat utan om just vintage och historiskt intressanta klockor. Ibland tom även antika klockor. Klockor som just pga av sin ålder och det faktum att de ej längre går att köpa blir värda lite extra för oss som är intresserade. Det är helt enkelt omöjligt att köpa nytt om man är intresserad av t.ex. antikviteter, konst, möbler från 40-talet, veteranmotorcyklar eller gamla fina bilar.
Well aware about that, Gummo! Likaså är jag medveten om vilken del av forumet vi befinner oss i och jag ber om ursäkt om jag trampade på någon öm tå. Har haft åtskilliga gamla saker och de gör mig bara besviken men det är ju tur att smaken är som baken ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Well aware about that, Gummo! Likaså är jag medveten om vilken del av forumet vi befinner oss i och jag ber om ursäkt om jag trampade på någon öm tå. Har haft åtskilliga gamla saker och de gör mig bara besviken men det är ju tur att smaken är som baken ;)
Bra @Torsten att du vet var du befinner dig! Ditt inlägg i tråden som heter "Varför man köper vintage" kunde eventuellt tolkas som att du trodde att gjorde inlägg i "Varför vi köper nytt och inte tycker om begagnat". Tack för att du med dina inlägg så fint tydliggör att smaken är som baken, det är något som alltid, alltid är viktigt att påpekas. Ibland tycks folk glömma det så vi skriver det igen. SMAKEN ÄR SOM BAKEN (d.v.s delad vilket menas att människor tycker om olika saker).
Tack också för att du tydliggör var du står i detta:
Begagnat/gammalt=Dåligt, besvikelse!
Nytt=Bra!
Starkt, modigt och viktigt att du vågar uttrycka dig och visa att du avviker från vad @matage och många andra vintageälskare tycker!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra @Torsten att du vet var du befinner dig! Ditt inlägg i tråden som heter "Varför man köper vintage" kunde eventuellt tolkas som att du trodde att gjorde inlägg i "Varför vi köper nytt och inte tycker om begagnat". Tack för att du med dina inlägg så fint tydliggör att smaken är som baken, det är något som alltid, alltid är viktigt att påpekas. Ibland tycks folk glömma det så vi skriver det igen. SMAKEN ÄR SOM BAKEN (d.v.s delad vilket menas att människor tycker om olika saker).
Tack också för att du tydliggör var du står i detta:
Begagnat/gammalt=Dåligt, besvikelse!
Nytt=Bra!
Starkt, modigt och viktigt att du vågar uttrycka dig och visa att du avviker från vad @matage och många andra vintageälskare tycker!
Bah! Precis som @Per säger finns det fördelar med båda kategorier. Jag hade exempelvis gärna ägt en gammal hi beat SEIKO 6159-7001 men med tanke på att det i princip inte går att serva dem längre så är det inte så lockande.
Vintage: Mer själ
Ej vintage: Oftast mer bekymmersfritt ägande
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Bah! Precis som @Per säger finns det fördelar med båda kategorier. Jag hade exempelvis gärna ägt en gammal hi beat SEIKO 6159-7001 men med tanke på att det i princip inte går att serva dem längre så är det inte så lockande.
Vintage: Mer själ
Ej vintage: Oftast mer bekymmersfritt ägande
Nä men vad fint! Ännu en öppen dörr sparkas in likt "Smaken är som baken..." kommer nu det härligt rationella "Mer Själ vs. Oftast bekymmersfritt ägande...".
JLC, host, host... MR Bekymmersfrittägandejagacceteraraldrigmerän4sekavvikelseochallaklockormåstegåattdykamed
@yonsson NT: "Varför vi köper vintage" ej "Vintage vs Nyköp".
Du är dock nåt på spåren vad gäller varför när du pratar om själen. Känsla, feeling är det som allt som oftast avgör vår beslutsprocess när vi ska köpa nåt, hur rationella vi än inbillar oss att vi är.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bah! Precis som @Per säger finns det fördelar med båda kategorier. Jag hade exempelvis gärna ägt en gammal hi beat SEIKO 6159-7001 men med tanke på att det i princip inte går att serva dem längre så är det inte så lockande.
Vintage: Mer själ
Ej vintage: Oftast mer bekymmersfritt ägande
Därför man sysslar med vintagerollar. Finns delar för att hålla verken i skick i flera hundra år till. :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag har insett många gånger att man tittat snett på folk som köper lättmjölk eller lätta-margarin...
MEN sen insåg jag ju att då finns det mer äkta mjölk och smör kvar till mig... :)
Detsamma med klockor, låt folk köpa nytt så finns det mer fina klockor kvar till bättre priser.. :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
För att ingen mer ska gå apskit, like @Gummo, över mitt inlägg så kan jag förtydliga att det inte var meningen att hacka ner på någon.
Eftersom TS hade en syn på saken vill jag ge bara ge en annan :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Här följer en förklaring till Klocksnacks Pruseluskor:
@matage har hittat ett härligt, roligt och ironiskt klipp! En dryg och självförhärligande älskare av vintagebilar pratar oerhört nedlåtande om folk med alldeles för mycket pengar och alldeles för lite smak. Fantastiskt och överdrivet! Överför man det till klockor så blir det en skön ironisk kommentar till varför folk snöar in på vintage. Men det gestaltar också det (av vissa uppblåsta) "för eller mot förhållandet" som en del på riktigt verkar tro finns mellan nytt och gammalt. Ett roligt klipp för insöade att garva åt helt enkelt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Därför man sysslar med vintagerollar. Finns delar för att hålla verken i skick i flera hundra år till. :)
Väldigt sant men man måste fortfarande ha viss uthållighet. Min Tudorvridring har tagit 5+3 veckor att laga, det som behövdes var en bricka och ett inlägg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att bidra lite till varför:

Världens första automatiska kronografurverk, numera såld men väldigt fin och väldigt prisvärd.



8105-8000 - Underbar boett, tyvärr i princip omöjlig att få säkert tät, såldes därför.



KS5626 - Finns kvar av följande anledningar:
Underbar boett utifrån grammar of design.
Riktigt trevlig tavla med fina detaljer.
28800bph, dubbel quickset, bra gångavvikelse. Extern skruv för ruckning mellan bandhornen för att kompensera att klockan har monoquecase.

Vintage kan bli sjukt prisvärt!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tur att Zenithmaffian är så liten då. El Primero visades upp först (prototyp) men 6139 producerades och såldes först.
Jag anser också att Seiko var först, i alla fall så länge 6139:an sitter runt handleden. Kappan vänds säkert den dagen det sitter en El Primero där i stället...
image.jpeg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag älskar den oerhört märkliga stämningen i den här tråden, som @Strindberg så snyggt poängterade. Men mest av allt älskar jag Cage i klippet ovan! Garvade högt på bussen in till jobbet imorse.
 
Topp