• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför olika bezelringar på samma modell Rolex?

JLC

Silver
2-Faktor
Nu kanske jag får påhopp!?

Undrar varför Rolex genom tiderna gjort så många olika bezelringar på samma modell.

Vad var den urspr iden och tanken?

Tänker ex på engine turned, fluted, flat, nya fluted till Datejust.

De flesta verkar ju ändå tycka(och beredda betala mer för) att Fluted är snyggast...

Undrar varför Rolex genom tiderna gjort så många olika bezelringar på samma modell.

De flesta verkar ju ändå tycka(och beredda betala mer för) att Fluted är snyggast...
I nuläget genererar detväl trots allt mer sälj. Även om fluted garanterat säljer mest så finns det många som köper en slät, eller varför inte en av varje. Rolex har ju alltid flera alternativ, länkar, tavlor och några bezels att välja på. Gör ju att folk vill ha mer I guess.

Rätta mig om jag har fel, men Engine turned var väl en "funktion" i sig? Att märkena i bezeln var till för att skruva ner/fast glasringen. Eller har jag drömt?

I nuläget genererar detväl trots allt mer sälj. Även om fluted garanterat säljer mest så finns det många som köper en slät, eller varför inte en av varje. Rolex har ju alltid flera alternativ, länkar, tavlor och några bezels att välja på. Gör ju att folk vill ha mer I guess.

Rätta mig om jag har fel, men Engine turned var väl en "funktion" i sig? Att märkena i bezeln var till för att skruva ner/fast glasringen. Eller har jag drömt?

Ringen har alltid varit pressad först över plastglaset/en kant på ovansidan av boetten och senare över en plastring som sitter runt glaset och som sitter på boetten. Samma princip på modeller med vridring men där sitter vridringen över det jag försökte förklara ovan. Lite svårt att förklara, ska se om jag hittar en bild...

Ringen har alltid varit pressad först över plastglaset/en kant på ovansidan av boetten och senare över en plastring som sitter runt glaset och som sitter på boetten. Samma princip på modeller med vridring men där sitter vridringen över det jag försökte förklara ovan. Lite svårt att förklara, ska se om jag hittar en bild...
Jo precis, men tror att engineturned var utformad så att ett verktyg/man med ett verktyg lättare skulle få dit den? Fan att jag inte kommer på vart jag har läst det. Anyway! Tror att alternativen har med 100% mersäljstänk att göra.

Hittade en bild. Som du ser pressas bezeln rakt ner över glaset, dvs skruvas inte räfflorna gör inte operationen enklare.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    87.8 KB · Visningar: 204

Gissar att det är den delen på klockan som gör mest skillnad på utseendet till minst tillverkningskostnad. Samma boett, men annan glasring = nytt utseende!
Detta tillsammans med alla tavelkombinationer gör ju att "alla" kan hitta just sin favorit.

Du får påhopp av mig i alla fall!
Fluted bezel är det fulaste som finns. Hur kan man ens komma på att förvandla t.ex en stilren DJ till en blingande sak som endast faller oljeshejker i smaken?
Well, det är för det första klassiskt? FlutedBezel är ju en av rolex ikoner. Köper helt att det inte klär alla Modeller, men det är nog fan den som är mest tillverkad iallafall.

Nu vet jag inte hur många klockor Rolex sålde back in the days men gissar på att det är fler än Patek. Således är det väl inte fel att kunna välja olika konfigurationer för att skoja till det en aning åtminstone.

Slät ring på en Datejust är inte kosher, jag kan inte komma på en enda logisk förklaring till att köpa en Datejust med slät ring annat än att de i regel är billigare.

Tillbaka
Topp