• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför Piper digitalare?

_robban

Cartier
2-Faktor
Det är inte pipet ni hör när backlight aktiveras ni menar?
Många klockor och andra apparater har en sk EL panel som backlight funktion bakom just själva LCD biten som sådan och denna drivs med andra spänningar och frekvenser än resten av klockan. Man använder då en inbyggd converter som transformerar upp spänningen och frekvensen under den korta period som du trycker på light knappen och kan ju vara denna frekvens som du (och även jag) hör just då
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det är inte pipet ni hör när backlight aktiveras ni menar?
Många klockor och andra apparater har en sk EL panel som backlight funktion bakom just själva LCD biten som sådan och denna drivs med andra spänningar och frekvenser än resten av klockan. Man använder då en inbyggd converter som transformerar upp spänningen och frekvensen under den korta period som du trycker på light knappen och kan ju vara denna frekvens som du (och även jag) hör just då

Låter vettigt/troligt det med!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är inte pipet ni hör när backlight aktiveras ni menar?
Många klockor och andra apparater har en sk EL panel som backlight funktion bakom just själva LCD biten som sådan och denna drivs med andra spänningar och frekvenser än resten av klockan. Man använder då en inbyggd converter som transformerar upp spänningen och frekvensen under den korta period som du trycker på light knappen och kan ju vara denna frekvens som du (och även jag) hör just då
Ok, men driver man inte den med likström? Fast det skulle ju kunna hända saker vid upptransformeringen. Elläran ligger tryggt oanvänd och djup nedpackad 20 år ner i minnet... ;)
 
Topp