• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför plötsligt så enorma behandlingstider på paket från utanför EU?

D

Deleted member 35505

Guest
Tja,

För nu ganska exakt en månad sen bestämde jag mig för att beställa lite Sovjetleksaker från Ebay. Tre klockor, en från Bosnien, en från Moldavien och en från Ryssland.

Klockan från Bosnien nådde tullen för cirka 2 veckor sedan, betalade avgiften omedelbart men inget brev eller paket i sikte.

De övriga två har inte ens nått tullen, eller åtminstone har jag inte meddelats om det. Tracking fungerar ej för den ryska klockan och den från Moldavien har inte uppdaterats sedan 21 juli då den var någonstans i Slovakien.

Ganska rädd för att de kommer returneras så fort de kommer fram.

Är verkligen Covid hela orsaken till att det går så sakta? Eller är det vår tull som är usel eller jävlas? Beställt frön till kryddor från Nya Zeeland som kommit fortare.

samtliga tre säljare är välkända och välrespekterade handlare på Ebay med åratal av positiva omdömen.

Inga större pengar som går i sjön, kanske 4000 totalt men surt speciellt då jag letat länge efter en av klockorna jag beställde.

Nån annan som beställt utanför EU av privatperson den närmsta tiden? Upplevde ni samma sak? Och kom de fram tilll slut eller väntar ni också?
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Finns en hel del diskussioner i ryska tråden angående beställningar från öst. Kort sammanfattat så verkar det vara ett lotteri hos tullen då det ibland, med inte fullständiga uppgifter, kommit igenom paket och ibland blir det tillbakaskickat trots att allt ska vara korrekt.
Ibland får man betala tull och ibland inte. Så det är bara sitta ned i båten. Personligen har jag ett paket som köptes i april som fortfarande inte är hos mig och ett annat kom hit på två veckor.

 
D

Deleted member 35505

Guest
Finns en hel del diskussioner i ryska tråden angående beställningar från öst. Kort sammanfattat så verkar det vara ett lotteri hos tullen då det ibland, med inte fullständiga uppgifter, kommit igenom paket och ibland blir det tillbakaskickat trots att allt ska vara korrekt.
Ibland får man betala tull och ibland inte. Så det är bara sitta ned i båten. Personligen har jag ett paket som köptes i april som fortfarande inte är hos mig och ett annat kom hit på två veckor.

Har du koll på vilka länder osv? Bosnienklockan är ju i Sverige, men postnord har hållit på den i två veckor trots att jag betalade samma tag brevet trillade ner.

Att Ryssland kunde bli krångligt förväntade jag mig. Men Moldavien har jag handlat från flera gånger innan och det har aldrig tagit mer än strax över 14 dagar. Dessutom från samma handlare.
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Har du koll på vilka länder osv? Bosnienklockan är ju i Sverige, men postnord har hållit på den i två veckor trots att jag betalade samma tag brevet trillade ner.

Att Ryssland kunde bli krångligt förväntade jag mig. Men Moldavien har jag handlat från flera gånger innan och det har aldrig tagit mer än strax över 14 dagar. Dessutom från samma handlare.
Jo, Ryssland är "värst". Oftast går det på 1-2 månader, ibland längre, men det mesta verkar handla om arbetet hos tullen. Armenien, Bulgarien, Polen har gått snabbare enligt mina erfarenheter. Övriga länder kan jag inte svara på.
 
D

Deleted member 35505

Guest
Jo, Ryssland är "värst". Oftast går det på 1-2 månader, ibland längre, men det mesta verkar handla om arbetet hos tullen. Armenien, Bulgarien, Polen har gått snabbare enligt mina erfarenheter. Övriga länder kan jag inte svara på.
Misstänkte att ryssen kunde ta en månad
Jo, Ryssland är "värst". Oftast går det på 1-2 månader, ibland längre, men det mesta verkar handla om arbetet hos tullen. Armenien, Bulgarien, Polen har gått snabbare enligt mina erfarenheter. Övriga länder kan jag inte svara på.
misstänkte att ryssen kunde ta sin tid, särskilt från Nizhniy Novgorod. Men sådana här problem från Bosnien och Moldavien var nytt för mig.
 

ChalleJKPG

Breitling
Tull-lotteriet är verkligen hopplös!
Jag beställde ett ETA2801 urverk + 2st 2824 bommar från Schweiz. Paketet hamnade hos den svenska postnordtullen efter 2 dagar. Efter några dagars väntan ser jag att försändelsen är returnerad. Jag ringer Postnord för att få en förklaring. Jag får veta att värdesumman är ifylld korrekt, och att det på deklerationen står ”Movement and stems”, därefter blir det tyst… till slut kommer svaret som lät otroligt krystat att det inte räcker med ”Movement and stems”. Jag frågar exakt hur det skall deklareras då jag tidigare köpt urverk utan några som helst problem. Ska jag be avsändaren att skriva på svenska? Hans svar var att det borde stå ”watch spare parts” istället…. Det lät dock som en gissning.. så det känns som att lotteriet fortsätter…
 
Topp