• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför säljer folk nyservade klockor?

tomrum

Breitling
Kan vara fel, men jag har alltid sett det som att man säljer klocka med en liten premie när man känner till servicehistoriken. När det beskrivs som okänd servicehistorik så säljs klockan för ex. % mindre än vad service skulle kosta. Med känd historik så kanske man kan utan vidare lägga till 2-3% utöver den redan tilllagda kostnaden man har lagt ner på servicen. Är väl som att renovera en lägenhet innan man säljer den, man hoppas på att få mer betalt?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tycker det ger ett seriöst intryck genom att serva klockan innan den går vidare. Jag har svårare att förstå hur någon kan sälja en 70-talare med okänd servicehistorik. ska det vara så svårt att hålla en klocka i ett bra skick till nästa ägare?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar inte att sälja saker som jag är osäker på rent funktionellt så därför har det ibland hänt att jag skickat en klocka på service för att själv vara på den säkra sidan. Då är det ju redan bestämt innan jag skickar den på service att den ska säljas. I andra fall har jag tröttnat på klockan under tiden den är på service och säljer den då när den kommer hem. Det är roligare att både sälja och köpa klockor man vet mår bra.
 
Senast ändrad:

kmg

Patek
2-Faktor
Jag gillar inte att sälja saker som jag är osäker på rent funktionellt så därför har det ibland hänt att jag skickat en klocka på service för att själv vara på den säkra sidan. Då är det ju redan bestämt innan jag skickar den på service att den ska säljas. I andra fall har jag tröttnat på klockan under tiden den är på service och säljer den då när det kommer hem. Det är roligare att både sälja och köpa klockor man vet mår bra.
Hedervärd inställning.
Alternativet är att man är extremt tydlig med skicket (eller oklarheterna där kring) och tar betalt därefter.
På köp och sälj finns nog en salig blandning av objekt, säljare och beskrivningar.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Den är mera lättsåld som nyservad än med okänd servicehistorik. Säkrare för köparen och minimerar risken för jobbiga överraskningar samt som säljare så känns det bättre för mig att skicka iväg något som jag vet är i bra kondition. Det är även möjligt att få ut ett pris som är högre än service kostnaden jämfört än om den säljs med okänd servicehistorik.
Som köpare så vet jag att den är som den ska om den nyligen har vart på service och jag vet att jag inte behöver lämna bort den x antal veckor (månader) någon gång de närmaste åren. Jämförelsen med att lyxrenovera köket innan en försäljning haltar lite, det måste man inte men en klocka behöver service ibland och väntar man för länge kan det bli väldigt dyrt. Samt att lyxrenovera ett kök handlar mycket om personlig smak, inte för att säkra att det fungerar som det ska vilket service på en klocka handlar om.

Så som köpare: ger säkerhet och och jag behöver inte skicka iväg den själv inom den närmaste framtiden (dvs. vara utan sin nyköpta klocka)
Som säljare: Förutom det att man kanske inte saknade den när den var inne och tycker det kan vara en bra anledning att sälja så lättare att sälja samt att det är möjligt att få ett högre pris som betalar service och kanske lite mera.
Något som också kan spela in är att om den nyligen vart inne så är den under servicegaranti vilket ger en trygghet för både säljare och köpare.
 
Senast ändrad:

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
En nyligen servad klocka, garanti på 1-2 år och garanterad äkta vara. Om den är gjord hos en AD, förståss. Köparen slipper oroa sig, i stort sett, under användningen med vetskapen att den är i topptrim (utbytta o-ringar och säker tätning för undervattensbruk). Oftast billigare än att köpa en ny. Är den dessutom polerad av en AD, så är det nästan ingen skillnad på en butiksny.

Det är vad jag kommer på just nu.
 

Anthon

Breitling
En nyligen servad klocka, garanti på 1-2 år och garanterad äkta vara. Om den är gjord hos en AD, förståss. Köparen slipper oroa sig, i stort sett, under användningen med vetskapen att den är i topptrim (utbytta o-ringar och säker tätning för undervattensbruk). Oftast billigare än att köpa en ny. Är den dessutom polerad av en AD, så är det nästan ingen skillnad på en butiksny.

Det är vad jag kommer på just nu.

Att polera är det att föredra innan försäljning? Jag tänker mig att det kan dra ner priset något, då människor tenderar att vilja ha i ursprungsskick?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Även om säljaren inte kan räkna med att få tillbaka hela servicekostnadenvid försäljning så tycker jag att det hedrar säljaren ändå. Gissningsvis är det många klockor som säljs där säljaren antingen vet eller eller anar att det är dags för service och ändå säljer som "servicehistorik okänd".
 

M.U

Rolex
Som nämnts ovan är den mycket mer lättsåld om den är nyservad än om den är i "servicebehov"? Hur sugen är man på att köpa en klocka (även fast man får den för x-antal tusen mindre) om man måste lämna in den direkt?
 

A.J.

Panerai
Helt klart mycket roligare att både sälja OCH köpa en nyservad klocka... och framförallt att använda en dito och veta att allt är i fullgott skick och verkligen tål att användas på det sätt som klockan är avsedd för.. :)
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Att polera är det att föredra innan försäljning? Jag tänker mig att det kan dra ner priset något, då människor tenderar att vilja ha i ursprungsskick?
Sant, givetvis beror det på hos köparens intresse. Är det guld kanske man vill undvika det. Men den som är ute efter "nytt", kan gärna lika snegla på ett nästintill nytt. Om du förstår hur jag tänker.

Själv älskar jag när en brukningsvara ser brukad ut. Men alla delar inte samma uppfattning.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Själv skulle jag tveka starkt att köpa en oservad klocka, som säljare får man mer för den och så är den mer lättsåld
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag vet inte om jag har precis samma erfarenhet.
En hel del som säljes servat, givetvis. Men jag tycker nog att raden "okänd servicehistorik, men går bra" är betydligt vanligare än motsatsen.
...kanske beror på att jag tittar på snikiga klockor, iofs! ;)

Skämt åsido. Det är ju, som alla redan sagt, betydligt mycket lättare att bli av med en nyservad klocka än en som "går bra".
Tvivlar dock på att man får tillbaka pengarna för service. Men som sagt - hedervärt!
...och så klart tryggt att veta även för säljare. Risken att köparen skulle komma tillbaka med något är ju närmast minimal.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Man tröttnar på en klocka som varit borta i tre månader. Iaf jag gör det
Jag hade en klocka inne på service i 6 månader, skulle tagit 3. När jag fick tillbaka den hade jag tröttnat och blivit sugen på annat. Var inte bra ekonomiskt beslut, men jag tyckte det kändes bra att sälja klockan nyservad med garantikort. För övrigt valde jag att inte polera.
 

ChumpTime

Panerai
Tack för svaren, det blev lite klarare. Och jag håller med om att det är hedersvärt att sälja en dokumenterat välfungerande klocka. kalkylen för klockor med mkt hög servicekostnad går dock fortfarande inte ihop för mig. Inte tusan kan man t.ex få ut 15000kr mer när man säljer sin royal oak bara för att den är nyservad?
 

David

Bödeln
De få gånger jag sålt en klocka har jag alltid servat den först så att det finns noll utrymme för diskussion om skick, och det finns garanti från AD att nyttja om något ändå skulle vara fel.
 
Topp