• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför så få "slitna" rolex till salu?

Gustav

Omega
De två Danskarna som huserar i säljdelen verkar allt som oftast ha bedömt sina ur som 80 % "stand" och däröver. Vissa exemplar ser rätt så vissna ut ändå.
 

Magnusc

Omega
2-Faktor
Här kommer en bild på min Explorer som Jacob nämnde, svetsades fast på generatorn till en 1750 Bertone alfa... Se 14 resp 21 på ringen...
y8yde3y7.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Magnusc

Omega
2-Faktor
Här kommer en bild på min Explorer som Jacob nämnde, svetsades fast på generatorn till en 1750 Bertone alfa... Se 14 resp 21 på ringen...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
C

China

Guest
Det är väl ingen hemlighet att det både finns teknik och vilja hos många säljare att renovera gamla vrak till praktexemplar?;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är väl ingen hemlighet att det både finns teknik och vilja hos många säljare att renovera gamla vrak till praktexemplar?;)

Fast knappast på dessa svennebanan Rolex vi talar om.. Är inte riktigt lönsamt att lägga ner jobb på dessa.. Vad Rolex gör är extremt hållbara klockor vad det gäller verk, boetter, täthet osv. Allt sammanräknat innebär att du får en jeep som klarar det mesta utan att lämna större spår..
 
C

China

Guest
Fast knappast på dessa svennebanan Rolex vi talar om.. Är inte riktigt lönsamt att lägga ner jobb på dessa.. Vad Rolex gör är extremt hållbara klockor vad det gäller verk, boetter, täthet osv. Allt sammanräknat innebär att du får en jeep som klarar det mesta utan att lämna större spår..

Jo, det kan du ha rätt i. Men samtidigt så tycker jag att utbudet av vintage i mycket bra skick ökar ständigt, och där har nog gossarna som kan hantera en microsvets en del på sitt samvete. Egentligen så handlar det inte om åldern, utan hur mycket man tjänar på en renovering. Att Rolex skulle vara i en klass för sig, det har jag nog ganska svårt att se. Visst handlar det om en mycket bra kvalité, men det kan man säga om många tillverkare.
 

ErikGBG

Audemars
Jo, det kan du ha rätt i. Men samtidigt så tycker jag att utbudet av vintage i mycket bra skick ökar ständigt, och där har nog gossarna som kan hantera en microsvets en del på sitt samvete. Egentligen så handlar det inte om åldern, utan hur mycket man tjänar på en renovering. Att Rolex skulle vara i en klass för sig, det har jag nog ganska svårt att se. Visst handlar det om en mycket bra kvalité, men det kan man säga om många tillverkare.
Om man räknar arbetstimmar och utrustning käns det som man ska upp till rätt dyra modeller .innan det är värt ett sådant ingrepp.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som många redan sagt så används sällan rollar vidare hårt. Det är en prestigeklocka som de flesta vårdar väldigt ömt. De som förr i tiden använts på riktigt har i regel alltid polerats. Oftast ganska risigt.

Sällan man ser riktigt använda moderna sportur. Blev nästan lite glad i senaste Talking watches på Hodinkee där denna Aquanaut visades upp. :)

image.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jo, det kan du ha rätt i. Men samtidigt så tycker jag att utbudet av vintage i mycket bra skick ökar ständigt, och där har nog gossarna som kan hantera en microsvets en del på sitt samvete. Egentligen så handlar det inte om åldern, utan hur mycket man tjänar på en renovering. Att Rolex skulle vara i en klass för sig, det har jag nog ganska svårt att se. Visst handlar det om en mycket bra kvalité, men det kan man säga om många tillverkare.

Det håller jag med dig om, jag tror inte ett dugg på dessa"safe queens" som är helt orörda i boett men med blekta insert och gulnade index. Där tror jag precis som du att de flesta är fixade. Bara något så löjligt som att påstå att boetten är orörd och så är ovansidan på luggarna fint matta och knappt utan spår av användande. Löjligt att tro att de inte fått en fin liten puts..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På samma vis finns det få, om något, annat fabrikat som har så polerade boetter som just Rolex på begagnatmarkanden.
Ganska exakt min tanke. Att serva en Rolex innebär för många att polering ingår som standard, till skillnad från hos många andra märken. Där polering är ett tillval.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Min poäng var att användandet gör väldigt mycket för hur en klocka slits.
Spännet är en känd repmagnet.

Tror dock inte folk som köpte Rolex på 60-talet behandlade de annorlunda än andra klockor. De byggde stabila klockor med vattentäta boetter vilket innebär att tavlorna ej är fuktskadade och boetterna relativt intakta. Oyster var klockor gjorda för hårda tag vilket få andra tillverkare levererade.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer såklart Spencer66. Det är väl en kombination av service, kvalitet och (under senare år) försiktigt användande. Det finns ju även billiga klockor där boetterna är helt ok. Det finns många GSar också från 60-talet som är i bra skick.

Som exempel kan jag nämna att jag har två 60-tals Omegor i samma modell som köptes samma dag. Den ena tillhörde min farfar som var försiktig med den (den är idag i kanonskick) den andra tillhörde min pappa och är idag i rätt kass skick. Pappa duschade alltid med klocka på och åtgärdade sällan lätt spruckna glas.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Instämmer såklart Spencer66. Det är väl en kombination av service, kvalitet och (under senare år) försiktigt användande. Det finns ju även billiga klockor där boetterna är helt ok. Det finns många GSar också från 60-talet som är i bra skick.

Som exempel kan jag nämna att jag har två 60-tals Omegor i samma modell som köptes samma dag. Den ena tillhörde min farfar som var försiktig med den (den är idag i kanonskick) den andra tillhörde min pappa och är idag i rätt kass skick. Pappa duschade alltid med klocka på och åtgärdade sällan lätt spruckna glas.

GS:ar från 60-talet i bra skick? Nu har jag faktiskt ingen aning om vad du pratar om....:D
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
När det gäller Submariner o Seadweller så används 99% av dom inte till det dom var tänkta till.
Nej det är väl så. De flesta (inklusive mig) köper ju klockorna för att de är snygga och "andas" något speciellt. Om man sedan har ett behov av funktionerna på klockan (typ vid dykning) så kanske man väljer ett billigare alternativ att använda vid just dessa tillfällen. Då blir det ju inte så mycket slitage, tyvärr. Jag hade ju kunnat tänka mig att köpa en rätt så sliten och "rugged" Sub att ha när man är ute på havet och hobbydyker eller går runt på öar och liknande. Det drar man ju sig lite för när man har en i fint skick.
 
C

China

Guest
Det håller jag med dig om, jag tror inte ett dugg på dessa"safe queens" som är helt orörda i boett men med blekta insert och gulnade index. Där tror jag precis som du att de flesta är fixade. Bara något så löjligt som att påstå att boetten är orörd och så är ovansidan på luggarna fint matta och knappt utan spår av användande. Löjligt att tro att de inte fått en fin liten puts..

Absolut, och i den här ekvationen så får man kallt räkna in att det finns "fix och trixare" till lågpris utanför "the usual suspects" från US, GB och Hong Kong. Det handlar som sagt om stora pengar, och jag håller med dig om det löjliga i att s.k. "safe queens" många gånger inte ifrågasätts, särskilt med tanke på att de har en tendens att dyka upp hos vissa säljare.
 

UNO

Panerai
Kan vi inte vara överens om att använda våra klockor och njuta av dem varje dag även om de repas och dängs ?
Min Ingenieur slits snyggt och att den skulle vara i nyskick efter 5-6 år är löjligt och oväsentligt efter som jag själv efter snart 50 år har mina repor och törnar.
 
Topp