• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför så lite kärlek till Breitling?

Xaero

Omega
Hej alla! Jag är ny på forumet sedan igår, men har redan märkt att det inte visas mycket kärlek för Breitling här på forumet. Det förvånar mig lite och jag undrar varför det är så? Jag förstår att Breitling inte är i klass med Audemars Piguet, Vacheron Constantin eller Patek Philippe utan snarare i klassen Omega, Tudor/Rolex, Tag Heuer och kanske strax under Panerai. Jag tycker ändå att Breitling borde vara mer uppskattat än så? Det är fina klockor med trevlig solid historik som står för ett par innovationer inom flyghistoria där andra märken tagit efter.

Jag förstår också värdet i skillnaden mellan att ett märke använder in-house tillverkade urverk och att använda basverk som ETA med flera. Breitling använder en hel del ETA verk i sina modeller under 50.000.- klassen, men in-house verk i de lite dyrare. Att de använder ETA i de lägre klasserna ser jag inte som en nackdel, utan snarare tvärtom. ETA-verken är grymt pålitliga och håller hög kvalité och det finns en bra anledning till att hundratals märken och modeller använder ETA-verk.

Jag ser många andra ETA-baserade märken här på forumet som får betydligt mycket mer omtanke (Omega, Tudor osv.), så vad är det egentligen som gör att Breitling får så lite kärlek här på forumet anser ni? Ser fram emot era synpunkter och åsikter!
 

par

Patek
2-Faktor
Ju längre in du kommer i ditt klockintresse desto mindre kommer du snegla på Brattar. Du förstår när du är där:)
Ang tex tudor och omega så pratar vi klockor för 20-30 när vi pratar ETA snarare än 50 som breitling tar.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi har massor av medlemmar som gillar Breitling och massor av andra märken, det är bara att surfa runt...

Sen kan jag rent generellt tycka att det är lite konstigt att påstå att alla på KS är rolexfanatiker. Helt enkelt för att det inte stämmer.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag uppskattar Breitling Aerospace m.m. men jag ogillar verkligen större delen av deras chronografer då det är så mycket skit på urtavlor osv. Så plottrigt att man nästan inte kan utläsa tiden.

Jag har haft ett antal vintage Breitlings och dem har jag både uppskattat, avnjutit och till viss del kanske också ångrat att dem fått gå. Tycker Breitling har på sätt och vis skapat sig en lite egen nisch i modern tid och antingen så gillar man dem eller inte, för min del är det undantaget några få modeller.

Genom åren har dessa passerat

Eqh3WJJ.jpg

ZerY4vX.jpg


1_26_zpsb9f1696e.jpg



Breitling_4kopia_zps14dc80e7.jpg

Breitling_2kopia_zps7b216722.jpg


Top-Time
1_17-jpg.26591


och ytterligare ett antal vintage brattar, men kikar på på mycket av deras utbud idag så har dem förlorat mig en aning, inte så stor förlust för dem kanske då jag är mycket i vintage träsket och sprattlar :)
 
Breitling VAR bättre, men det var för att många av deras "konkurrenter" låg på en lägre nivå.
Rolex uppdaterade samtliga länkar & lås och en del boetter för inte så många år sedan = De gick om Breitling om att ha bättre kvalité utvärtes.
Att köpa ett (knappt) modifierat ETA-verk för över 20.000kr är ganska absurt enligt mig.

Även deras "In-House" är inte Manufacture-värk (100% byggda av Breitling) och att de är så pass dyra enligt mig är ganska meningslöst.

Ett ETA-Verk kan jämföras med en rysk traktor, i bemärkelsen att den är mångsidig, kan lagas med väldigt primitiva verktyg och tuggar på ett bra tag. Men. Det är ingen stil och finess på det, det är heller inget som kommer att hålla i 50-60 år (Till skillnad från Rolex, PP osv.)

Kort sagt: Den kostar för mycket för kvalitén du får. (I min åsikt som blivande urmakare.)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är ju inte bara urverket man köper direkt. Breitlings länkar, tavlor och boetter håller utmärkt klass och är (enligt mig) många gånger mera intressanta än Omega exempelvis.

Sen kör ju IWC med moddade ETAs också utan att bli ansedda som paria här. De är ju inte direkt billigare än Breitling.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är mest Rolex som får kärlek i denna forumdel. Det är helt enkelt det märket flest äger eller drömmer om. Rolex är störst helt enkelt. Sedan har vi en annan faktor, det är vad jag vill kalla "stilren"-sjukan. Nordbor är kända för minimalism och därför hamnar Breitling lite utanför. Med detta sagt har breitling gjort mycket fint, speciellt Chronomat som sedan blev Navitimer. En odödlig klassiker som borde finnas med i alla seriösa samlingar. Breitling är inte på modet och det har blivit lite koolt att se ned på dem tyvärr. Sedan är det som vissa redan sagt, tex viklås och vridringar är inte riktigt tillräckligt bra om man jämför med många andra.
 

Brogren

Cartier
Jag gillar inte Breitling speciellt mycket men är jag tvungen att gilla ett klockmärke bara för att jag gillar klockor?
Alla individer kan inte ha samma preferenser och detta forum består av olika individer. Om majoriteten inte gillar Breitling mer än andra märken så visar det sig genom att inte lika många trådar/diskussioner skapas om Breitling. Det är vad som gör att Breitling får "mindre kärlek här" tror jag.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag gillar inte heller Breitling, inte de nyare då. Vintage uren kan vara riktigt fina, och jag ser gärna en vintage Breitling i samlingen.

Fast om man ser det så, så är oddsen att jag köper en ny Rolex lika stora som att jag köper en ny Breitling, dvs. minimala.
 

Turbotom

Omega
Smaken är som baken! Och lin gissning är att många på KS har bra smak helt enkelt! [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag älskade Breitling när mitt intresse för klockor startade! Men ju mer klockor man prövat desto längre ner kommer breitling på listan dessvärre!
 
Topp