• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför så lite kärlek till Breitling?

par

Patek
2-Faktor
Breitlings in-house B01-04 slår väl de flesta tillverkares verk när det gäller gångtid. Det är inte så många andra (för utom någon veckomodell) som klarar 70-80 timmar, fortfarande med en noggrann gång. Bli först urmakare innan du kommer med dessa påstående.

Vad är en veckomodell? Hur många exempel vill du ha på klockor med mer än 70-80 timmar reserv?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
De hade väl även Rebberg eller vad de hette? Har något tredje i min Rolco med. Sedan hade de ju någon variant av valjoux 72 och senare el primero i daytonorna.


Har ingen koll på Rebberg Rolex, men ser gärna en bild på din Rolco! :)

Han tänker nog på att FHF och Valjoux tillhör ETA idag.
 

escargo

Omega
De flesta Breitlings är plottriga, svulstiga. Jag tror faktiskt inte alla gillar Rolex ovillkorligen här. T.ex toppar inte Rolex i guld här på forumet direkt. Så det handlar nog bara om det. Breitling Superocean heritege är supersnygg tycker jag.

soh_pair_01.jpg
 

hellbit

Cartier
Det är ju inte bara urverket man köper direkt. Breitlings länkar, tavlor och boetter håller utmärkt klass och är (enligt mig) många gånger mera intressanta än Omega exempelvis.

Sen kör ju IWC med moddade ETAs också utan att bli ansedda som paria här. De är ju inte direkt billigare än Breitling.

Fast IWC kör bara Eta på sina instegsur. Precis som Rolex, enda skillnaden är att Rolex döpt sina Eta baserade klockor till Tudor. Kanske borde IWC också gjort det. Men IWC har riktigt fin Haute Horlogerie verk och även i klockorna ifrån 100kkr och upp så kör de helt egna inhouse verk. Som i tex min IW500107. Kika gärna på IWC lite finare inhouse klockor, de har några fantastiska tex IWC Scafusia Siderale. Breitling Rolex osv har inte den typen av klockor och därför håller jag IWC högre än de 2 nämda:)
(som parantes kan jag nämna att jag har 3 Rolexklockor också och gillar märket starkt, men min IWC känns mer "fin" när det kommer till hantverket och själva klockverket)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
OK, tack. Då är jag med. Håller guld lite bättre då eller är det endast "for show". Frågar endast för jag vill lära mig

Guld är tungt vilket gör att du får bättre fart i rotorn vidare så kan en stålrotor rosta och korrodera. Guld är för evigt. Sedan har vi även materialet som fjädern är gjord av. Ett billigt ETA kan inte jämföras med Patek vad det gäller material.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fast IWC kör bara Eta på sina instegsur. Precis som Rolex, enda skillnaden är att Rolex döpt sina Eta baserade klockor till Tudor. Kanske borde IWC också gjort det. Men IWC har riktigt fin Haute Horlogerie verk och även i klockorna ifrån 100kkr och upp så kör de helt egna inhouse verk. Som i tex min IW500107. Kika gärna på IWC lite finare inhouse klockor, de har några fantastiska tex IWC Scafusia Siderale. Breitling Rolex osv har inte den typen av klockor och därför håller jag IWC högre än de 2 nämda:)

Rolex Tudor, vad menar du?
 

Cryssarn

Rolex
Guld är tungt vilket gör att du får bättre fart i rotorn vidare så kan en stålrotor rosta och korrodera. Guld är för evigt. Sedan har vi även materialet som fjädern är gjord av. Ett billigt ETA kan inte jämföras med Patek vad det gäller material.
Tack så mycket för redogörelsen. Uppskattar en riktig förklaring framför jämförelser med andra ting.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
hellbit Njä, riktigt så är det är det inte längre. Finns inga Rolex och Tudormodeller som är samma.

Det är möjligt att IWC kör ETA i "instegsuren" men dessa kostar 40 papp och uppåt (3777xx exempelvis). Varför är det då "mindre fel" än att Breitling gör det i en klocka för 20k? Det är tycker jag är en mycket intressant frågeställning. Du är med på att Breitling har in-house verk i de dyra modellerna också?
 

hellbit

Cartier
Nej Tudor är inte Rolex.

Ok då har jag missförstått detta.

Rolex SA offers products under the Rolex and Tudor brands.
Tudor[edit]
Montres Tudor SA has designed, manufactured and marketed Tudor brand watches since March 6, 1946. Rolex founder Hans Wildorf conceived of the Tudor Watch Company to create a product for authorized Rolex dealers to sell that offered the reliability and dependability of a Rolex, but at a lower price.[19]
Tudor brand watches are manufactured by Montres Tudor SA using movements supplied by ETA SA.
Tudor brand watches are marketed and sold in most countries around the world including the United States, Australia, Canada, India, Mexico, South Africa, most countries in Europe, South Asia, the Middle East and countries South America, particularly Brazil, Argentina and Venezuela.
Montres Tudor SA discontinued sales of Tudor branded watches in the United States in 2004.[20] Tudor returned to the United States market in the summer of 2013.[21]
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ok då har jag missförstått detta.

Rolex SA offers products under the Rolex and Tudor brands.
Tudor[edit]
Montres Tudor SA has designed, manufactured and marketed Tudor brand watches since March 6, 1946. Rolex founder Hans Wildorf conceived of the Tudor Watch Company to create a product for authorized Rolex dealers to sell that offered the reliability and dependability of a Rolex, but at a lower price.[19]
Tudor brand watches are manufactured by Montres Tudor SA using movements supplied by ETA SA.
Tudor brand watches are marketed and sold in most countries around the world including the United States, Australia, Canada, India, Mexico, South Africa, most countries in Europe, South Asia, the Middle East and countries South America, particularly Brazil, Argentina and Venezuela.
Montres Tudor SA discontinued sales of Tudor branded watches in the United States in 2004.[20] Tudor returned to the United States market in the summer of 2013.[21]

Ja men dåså, då är en Skoda Audi....

Vidare så förklara du det själv...

Tudor brand watches are manufactured by Montres Tudor SA using movements supplied by ETA SA.
 

hellbit

Cartier
Ok då har jag missförstått detta.

Rolex SA offers products under the Rolex and Tudor brands.
Tudor[edit]
Montres Tudor SA has designed, manufactured and marketed Tudor brand watches since March 6, 1946. Rolex founder Hans Wildorf conceived of the Tudor Watch Company to create a product for authorized Rolex dealers to sell that offered the reliability and dependability of a Rolex, but at a lower price.[19]
Tudor brand watches are manufactured by Montres Tudor SA using movements supplied by ETA SA.
Tudor brand watches are marketed and sold in most countries around the world including the United States, Australia, Canada, India, Mexico, South Africa, most countries in Europe, South Asia, the Middle East and countries South America, particularly Brazil, Argentina and Venezuela.
Montres Tudor SA discontinued sales of Tudor branded watches in the United States in 2004.[20] Tudor returned to the United States market in the summer of 2013.[21]


Kanske inte så att de är exakt likadana men det är heller inte IWC inhouse jämfört med eras ETA serier. IWC kunde ha valt att döpa om sina bililgare klockor med Eta verk till något annat och på det viset ökat försäljningen i mellansegmentet. Det ä ju i princip det som Rolex har gjort med Tudor.
 

Per Hamrin

Breitling
Det är som att jämföra en Volvo med en Rolls Royce.

Allt är annorlunda, men har (oftast) samma beståndsdelar i grunden.
Det är bättre material, kunnigare urmakare som arbetar med det, (Oftast) MYCKET högre krav på kvalité och hållbarhet.
Pateks klockor är byggda för att hålla i generationer. Därav slagorden "You never really own a Patek Philippe, you merely look after it for the next generation."
Tjena
Snacka om att svälja en slogan med hull och hår
Med regelbunden och korrekt utförd service håller ett urverk lätt 50-60 år oavsett om det står Patek eller Eta på verket
Så är det med den saken
Huruvida en klocka är för högt prissatt sett till material/finish/urverk kan man älta om i all evighet
En bra marknadsföringsavdelning är dock av störst vikt oavsett märke, vissa lyckas bättre än andra
Gällande Pateks slogan, jag kommer troligtvis aldrig kunna köpa en Patek, men jag skulle gärna göra det
Om jag mot förmodan skulle kunna knalla in i en butik och lämna med en Patek på armen så är det fan i mig MIN klocka och ingenting jag förvaltar till mina barn, även om det är någon av mina söner som skulle ärva den när jag lägger näsan i vädret :)
 

hellbit

Cartier
Fast Skoda har ju inte liknade eller nästan identiska bilar.
Jag menar en Tudor Day date eller en Tudor Submariner är ju väldigt lika Rolexvarianterna till det yttre.
Ingen stridsfråga det här. Jag bara säger att IWC skulle kunnat döpa sina ETA modeller till något annat och då hade ingen brytt sig:)
 

hellbit

Cartier
Jag tycker heller inte att jämförelsen är korrekt. Rolex skapade Tudor för att kunna sälja billigare klockor.
WV group har ju knappast skapat Porsche, de har förvärvat märket.
Audi har inte skapat Lamborghini osv.[/quote]
 

Kairo

Panerai
Tror att de flesta inte är så bevandrade som de ger sken av att vara. Tråkigt nog får negativa anmärkningar större uppmärksamhet. Men kör, posta på om Breitling! :)
 

DrDre

Patek
Jag gillar Breitling. De gör många lite udda modeller, men de går också sin egen väg och gör klockor som inte liknar ngt annat.

Gillar även Eta. Ruskigt stryktåliga och bra urverk. Alla urmakare kan fixa dem och till rimliga priser. Jfr tex en 30 år gammal klocka från ett "fint märke" och ngn vintage dykare med eta 2824. Om jag vill serva den fina klockan svarar man "visst, det fixar vi! Vi skickar ned den till geneve för vi har inga delar här. Du kan hämta den om fem månader. Det kostar bara 18 000." När du vill serva ett 2824, så betalar man 1500-2000 kr. Senast jag servade ett sådant, så bjöd urmakaren på delarna med kommentaren "de kostar så lite så de bjuder jag på".

Ingen kritik mot finklockor, jag gillar dem och det fina hantverket och jag kan självklart förstå varför man köper dem, men det kanske kan vara nyttigt att föra fram dessa argument också om vi ska prata framtidssäkert etc.
 
C

China

Guest
Jag gillar Breitling. De gör många lite udda modeller, men de går också sin egen väg och gör klockor som inte liknar ngt annat.

Gillar även Eta. Ruskigt stryktåliga och bra urverk. Alla urmakare kan fixa dem och till rimliga priser. Jfr tex en 30 år gammal klocka från ett "fint märke" och ngn vintage dykare med eta 2824. Om jag vill serva den fina klockan svarar man "visst, det fixar vi! Vi skickar ned den till geneve för vi har inga delar här. Du kan hämta den om fem månader. Det kostar bara 18 000." När du vill serva ett 2824, så betalar man 1500-2000 kr. Senast jag servade ett sådant, så bjöd urmakaren på delarna med kommentaren "de kostar så lite så de bjuder jag på".

Ingen kritik mot finklockor, jag gillar dem och det fina hantverket och jag kan självklart förstå varför man köper dem, men det kanske kan vara nyttigt att föra fram dessa argument också om vi ska prata framtidssäkert etc.

Varför ens jämföra massproduktion med ett hantverk?

Man kan tycka vad man vill om servicekostnaderna, men det blir som att jämföra äpplen och päron. Det handlar trots allt om två helt skilda sätt att producera och olika prisklasser.
 

V

Cartier
Varför ens jämföra massproduktion med ett hantverk?

Man kan tycka vad man vill om servicekostnaderna, men det blir som att jämföra äpplen och päron. Det handlar trots allt om två helt skilda sätt att producera och olika prisklasser.
Om argumenten för hantverket förs fram i tråden är väl det motsatta fullt rimligt?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Varför ens jämföra massproduktion med ett hantverk?

Man kan tycka vad man vill om servicekostnaderna, men det blir som att jämföra äpplen och päron. Det handlar trots allt om två helt skilda sätt att producera och olika prisklasser.


Tror jämförelserna började med den här kommentaren...

Ett ETA-Verk kan jämföras med en rysk traktor, i bemärkelsen att den är mångsidig, kan lagas med väldigt primitiva verktyg och tuggar på ett bra tag. Men. Det är ingen stil och finess på det, det är heller inget som kommer att hålla i 50-60 år (Till skillnad från Rolex, PP osv.)
Kort sagt: Den kostar för mycket för kvalitén du får. (I min åsikt som blivande urmakare.)


Edit:
(Dck tycker jag traktor är en bra jämförelse, men på ett positivt sätt) :)
Var också tveksam till att ett Patekverk skulle hålla så mycket längre tid än ett ETA om båda fick rätt service.
 

par

Patek
2-Faktor
Varför ens jämföra massproduktion med ett hantverk?

Man kan tycka vad man vill om servicekostnaderna, men det blir som att jämföra äpplen och päron. Det handlar trots allt om två helt skilda sätt att producera och olika prisklasser.

Precis, en service på en Ferrari är många gånger dyrare än på en golf. Vill man åka billigt köp en moped(Quartz) båda fordonen tar dig från a till b men det är en skillnad på hur du tar dig dit och vad du får ut mer än att bara läsa ur tiden.
 

UNO

Panerai
Det finns mycket kraft,glädje & stickåbrinn i det bling och plottrighet som vissa föraktar.
Breitling har en egen stil och det är a l l t i d kul.
Såg en av landets mer kända Patek-bärare i går, svart urtvättad t-shirt i alla lägen.
Breitling eller Patek, bara det inte likgiltigt!
 

Cryssarn

Rolex
Sen har Skoda och Audi riktigt mycket delar gemensamt. Menar då det mekaniska och slitage delar.
Men det är OT. jag ifrågasatte endast för jag var nyfiken och ville lära mig, inte för att vara jävlig. Men nog måste väl ett ETA kunna hålla om man sköter service osv?
 
Topp