• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför så lite kärlek till Breitling?

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag syftade inte alls på medhåll om att jag gillar Breitling. Faktum är att det är väldigt få klockor jag inte gillar. Uteslutande gillar jag såklart inte replikor, men bortsett ifrån större delen av Patek, så tror jag att jag uppskattar de flesta klockor. Möjligtvis en och annan udda från ett märke här och där som inte faller i smaken. Det gäller även en del Breitling. De har några som är fruktansvärt fula.

Jag lät väl lite väl hård mot dig, men denna typ av trådstart slutar inte väl just nu. Diskussionen om Breitling har inte blivit givande på sista tiden utan det blir bara infekterat. Jag har inget mot diskussioner om designval, det främjar forumet, men just nu är det mycket anti-Breitling på KS. Det blir även mer och mer anti-Omega, allting ska kritiseras nu för tiden
 

Hugii

Audemars
Jag lät väl lite väl hård mot dig, men denna typ av trådstart slutar inte väl just nu. Diskussionen om Breitling har inte blivit givande på sista tiden utan det blir bara infekterat. Jag har inget mot diskussioner om designval, det främjar forumet, men just nu är det mycket anti-Breitling på KS. Det blir även mer och mer anti-Omega, allting ska kritiseras nu för tiden

Håller med dig. Det är synd att folk behöver gnälla och generalisera så mkt.
Diskussioner är vra men ibland blir det lågt. Alla kan inte gilla allt. Men förstår inte varför kan inte alla respektera varandras val. Jag gillar inte alla klpckor men låt folk inspirera oss.
Skall vi behöva dela på oss? Forum för ETA? Ska vi gå samma samma väg som bilnördarna?? Volvo, audi, bmw-forum osv
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
En vintage Navitimer gillar nog de flesta här! Varje märke har nästan alltid någon modell som är snygg och någon som är ful
 

Xaero

Omega
Jag lät väl lite väl hård mot dig, men denna typ av trådstart slutar inte väl just nu. Diskussionen om Breitling har inte blivit givande på sista tiden utan det blir bara infekterat. Jag har inget mot diskussioner om designval, det främjar forumet, men just nu är det mycket anti-Breitling på KS. Det blir även mer och mer anti-Omega, allting ska kritiseras nu för tiden

Det är uppfattat! Jag förstår! Jag är ny på forumet sedan igår, så jag är inte helt insatt i kulturen här. Det är lite därför jag också ställer min ursprungliga fråga. Jag uppskattar ditt raka och ärliga svar.
 

Xaero

Omega
Alltid kul med ny energi och nytt folk. Hur länge har du hållet på med klockor?

Jag har varit intresserad av klockor sedan tonåren, så kanske 20 år ungefär. Men det är inte förrän de senaste 4-5 åren som jag förstått skillnaden på olika klockor och tillverkare. Under många många år var det bara designen som spelade roll. Nu de senare åren uppskattar jag mekanik och historia mycket mer, även om jag fortfarande uppskattar en och annan mode-klocka för att de ser coola ut.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag har varit intresserad av klockor sedan tonåren, så kanske 20 år ungefär. Men det är inte förrän de senaste 4-5 åren som jag förstått skillnaden på olika klockor och tillverkare. Under många många år var det bara designen som spelade roll. Nu de senare åren uppskattar jag mekanik och historia mycket mer, även om jag fortfarande uppskattar en och annan mode-klocka för att de ser coola ut.
Kul med nytt folk! Rekommenderar starkt att du kikar på presentation av några av de mer profiliska medlemmarna av KS klockor, de ligger samlade under recensionsdelen :)
 

J86A

Omega
Den har jag missat!? Måste man ju kolla in när man har denna i sin ägo...
image.jpg

Fortsätter vi så här har jag snart publicerat alla mina klockor i tråden..:)
Ja det måste man ju verkligen kolla ;)
WP_20140809_18_18_43_Pro.jpg
 

svesam

Rolex
Hej alla! Jag är ny på forumet sedan igår, men har redan märkt att det inte visas mycket kärlek för Breitling här på forumet....

Välkommen till forumet :)

Hemma hos mig får Breitling massor med kärlek.
Just nu bor dessa därhemma.

image.jpg


Dessutom kan du söka reda på "Den officiella Breitlingtråden" så
kommer du att märka att det finns en del Breitlingsfans här på KS :)

Att man tycker olika är dessutom det som ger dynamik åt ett forum.
Tror faktiskt ingen tittar snett på någon för att man gillar "fel" klocka.
Vi delar ju trots allt samma passion och det är ju klockor i alla dess
färger o former, eller hur?!
 

billo

Cartier
Jag har aldrig ägt en Breitling, men jag kan säg att de var en Beitling Navitimer som väckte mitt klockintresse som liten.

Jag tycker märket är skit coolt, med många finna modeller. Sedan finns det en och annan modell som man kan tro att de ritat på fyllan. Men även solen har sina fläckar.

Breitling är ett märke som definitivt kommer finnas i min samling någon gång framöver.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Min största anledning till att jag inte har en breitling är för de är oftast så himla plottriga. Siffror och sträck överallt, de finns självklart undantag. Sen är de oftast väldigt stora och jag har små handleder så det är också där de ryker.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag gillar Breitling för att det är rejäla klockor som känns gedigna och av hög kvalitet. De äldre modellerna samt de allra senaste är riktigt snygga. Däremellan kom det många riktigt fula klockor. För mig är det ultimata att ha lite av varje i samlingen, några Breitling, några Omega och en Submariner känns som en fin mix för egen del. Klocka efter tillfälle och känsla.
5529282617_68832b0d4f_b.jpg
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Reflekterat lite kring allt som sagts i tråden. Känns som att flera av Breitlingmotståndarna i denna tråd har mer emot argumentationen som förs. Att ts i tidigare tråd dragit upp the big three, rolex, breitling, omega?? Det krävs inte särskilt mycket googlande på forum (detta och även andra) för att förstå vilka det egentligen handlar om. Rör du dig dessutom i kretsar där klockor är viktigare än syre (typ KS) så inser man ganska snabbt att PP, AP står väldigt högt i kurs. Dom ligger bakom några av vår tids mest hyllade modeller, royal oak & nautilus. Man har satt trender (sportiga stålklockor som kostade avsevärt mer än guldklockorna). Att här jämföra Breitling som tyvärr då även dom gör fina klockor inte står särskilt högt i kurs, med patek. Det är nästan lite oförskämt i min mening.
Se till andrahandsvärde som referens för vad folk tycker om märken. Det är helt oberoende av vems urverk som är finast eller dylikt. Handlar endast om tillgång och efterfrågan. Generellt tappar breitling en betydande del av sitt värde direkt när du köper den medan Ap Rolex PP VC Lange Söhne Jaeger Breguet och många andra "exotiska" består.
Ju mer man läser på och utvecklar sitt intresse för klockor, desto viktigare blir historia, klassiskamodeller med mera. Senaste modellen från t.ex. Breitling (eller även rolex för den delen) kommer bli tämligen ointressant. En ny sub är alltid en sub men en 1680 eller 5513 är ballare för dom som kan.

Tror att breitlingperioden eller för min egen del tagheuer (Köpte en ny carrera på nk i Stockholm utan att pruta... Varsågoda att skratta), är just en fas.

Oavsett vilken fas man befinner sig i tror jag det är bra att ha en ödmjuk ton mot the elders och deras graalar. Samt att aldrig någonsin nämna rolex omega och breitling som the big three, kort och gott för att ingen kommer ta dig på allvar.

Detta är mina egna reflektioner och inget annat.

Trevlig valdag allihopa och kom ihåg att man får göra precis som man vill, så länge patek går före breitling;)
 

Xaero

Omega
Reflekterat lite kring allt som sagts i tråden. Känns som att flera av Breitlingmotståndarna i denna tråd har mer emot argumentationen som förs. Att ts i tidigare tråd dragit upp the big three, rolex, breitling, omega?? Det krävs inte särskilt mycket googlande på forum (detta och även andra) för att förstå vilka det egentligen handlar om. Rör du dig dessutom i kretsar där klockor är viktigare än syre (typ KS) så inser man ganska snabbt att PP, AP står väldigt högt i kurs. Dom ligger bakom några av vår tids mest hyllade modeller, royal oak & nautilus. Man har satt trender (sportiga stålklockor som kostade avsevärt mer än guldklockorna). Att här jämföra Breitling som tyvärr då även dom gör fina klockor inte står särskilt högt i kurs, med patek. Det är nästan lite oförskämt i min mening.
Se till andrahandsvärde som referens för vad folk tycker om märken. Det är helt oberoende av vems urverk som är finast eller dylikt. Handlar endast om tillgång och efterfrågan. Generellt tappar breitling en betydande del av sitt värde direkt när du köper den medan Ap Rolex PP VC Lange Söhne Jaeger Breguet och många andra "exotiska" består.
Ju mer man läser på och utvecklar sitt intresse för klockor, desto viktigare blir historia, klassiskamodeller med mera. Senaste modellen från t.ex. Breitling (eller även rolex för den delen) kommer bli tämligen ointressant. En ny sub är alltid en sub men en 1680 eller 5513 är ballare för dom som kan.

Tror att breitlingperioden eller för min egen del tagheuer (Köpte en ny carrera på nk i Stockholm utan att pruta... Varsågoda att skratta), är just en fas.

Oavsett vilken fas man befinner sig i tror jag det är bra att ha en ödmjuk ton mot the elders och deras graalar. Samt att aldrig någonsin nämna rolex omega och breitling som the big three, kort och gott för att ingen kommer ta dig på allvar.

Detta är mina egna reflektioner och inget annat.

Trevlig valdag allihopa och kom ihåg att man får göra precis som man vill, så länge patek går före breitling;)


Ojdå, nu blev det visst lite tokigt. Det var inte jag personligen som benämnde Rolex, Breitling och Omega som "The Big Three", om du går tillbaka till den tråden och läser lite noggrannare. Hur det än är så tycker jag visst man kan jämföra alla klockor med varann, och för mig är det även vad man får för pengarna. Jag kan jämföra Patek med Invicta om jag vill, och det finns många Invicta jag skulle köpa innan jag köper en Patek. Personligen köper jag inte en klocka bara baserat på mekanik och historia, utan även baserat på hur den passar min livsstil, fritidsaktiviteter, arbete och klädstil.
 

V

Cartier
Reflekterat lite kring allt som sagts i tråden. Känns som att flera av Breitlingmotståndarna i denna tråd har mer emot argumentationen som förs. Att ts i tidigare tråd dragit upp the big three, rolex, breitling, omega?? Det krävs inte särskilt mycket googlande på forum (detta och även andra) för att förstå vilka det egentligen handlar om. Rör du dig dessutom i kretsar där klockor är viktigare än syre (typ KS) så inser man ganska snabbt att PP, AP står väldigt högt i kurs. Dom ligger bakom några av vår tids mest hyllade modeller, royal oak & nautilus. Man har satt trender (sportiga stålklockor som kostade avsevärt mer än guldklockorna). Att här jämföra Breitling som tyvärr då även dom gör fina klockor inte står särskilt högt i kurs, med patek. Det är nästan lite oförskämt i min mening.
Se till andrahandsvärde som referens för vad folk tycker om märken. Det är helt oberoende av vems urverk som är finast eller dylikt. Handlar endast om tillgång och efterfrågan. Generellt tappar breitling en betydande del av sitt värde direkt när du köper den medan Ap Rolex PP VC Lange Söhne Jaeger Breguet och många andra "exotiska" består.
Ju mer man läser på och utvecklar sitt intresse för klockor, desto viktigare blir historia, klassiskamodeller med mera. Senaste modellen från t.ex. Breitling (eller även rolex för den delen) kommer bli tämligen ointressant. En ny sub är alltid en sub men en 1680 eller 5513 är ballare för dom som kan.

Tror att breitlingperioden eller för min egen del tagheuer (Köpte en ny carrera på nk i Stockholm utan att pruta... Varsågoda att skratta), är just en fas.

Oavsett vilken fas man befinner sig i tror jag det är bra att ha en ödmjuk ton mot the elders och deras graalar. Samt att aldrig någonsin nämna rolex omega och breitling som the big three, kort och gott för att ingen kommer ta dig på allvar.

Detta är mina egna reflektioner och inget annat.

Trevlig valdag allihopa och kom ihåg att man får göra precis som man vill, så länge patek går före breitling;)
Ditt inlägg är säkert skrivet i all välmening, men för mig visar det på en riktig von oben-mentalitet som dels inte är alltför klädsam och dels tyvärr med jämna mellanrum visar sig på forumet.
Det är alltså lite fiiiinare att vara intresserad av PP, VC etc. än att ha ett brinnande intresse för Breitling, Omega, Tag Huer och övriga aktörer utanför The big three? Man förstår bara inte bättre utan det är en fas? Ursäkta ordvalet, men vilket jäkla trams och hyfsat oförskämt, (för att använda dina egna ord), mot en ganska stor mängd medlemmar på KS.

Detta var bara mina reflektioner och inget annat ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ojdå, nu blev det visst lite tokigt. Det var inte jag personligen som benämnde Rolex, Breitling och Omega som "The Big Three", om du går tillbaka till den tråden och läser lite noggrannare. Hur det än är så tycker jag visst man kan jämföra alla klockor med varann, och för mig är det även vad man får för pengarna. Jag kan jämföra Patek med Invicta om jag vill, och det finns många Invicta jag skulle köpa innan jag köper en Patek. Personligen köper jag inte en klocka bara baserat på mekanik och historia, utan även baserat på hur den passar min livsstil, fritidsaktiviteter, arbete och klädstil.

Att du anser det innebär inte att det är rätt.
 

DrDre

Patek
Det behöver väl inte vara fel att benämna Breitling. Omega och Rolex som "the big three". De är väl de tre stora bulkproducenterna av lite finare massproducerade klockor (tror jag i alla fall). Ibland hör man ju folk prata om de tre stora och menar då VC, PP och AP och det är ju då något annat man syftar på.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Ditt inlägg är säkert skrivet i all välmening, men för mig visar det på en riktig von oben-mentalitet som dels inte är alltför klädsam och dels tyvärr med jämna mellanrum visar sig på forumet.
Det är alltså lite fiiiinare att vara intresserad av PP, VC etc. än att ha ett brinnande intresse för Breitling, Omega, Tag Huer och övriga aktörer utanför The big three? Man förstår bara inte bättre utan det är en fas? Ursäkta ordvalet, men vilket jäkla trams och hyfsat oförskämt, (för att använda dina egna ord), mot en ganska stor mängd medlemmar på KS.

Detta var bara mina reflektioner och inget annat ;)

Jag är absolut inte bara intresserad av en viss typ av klockor, nu när jag läser inlägget igen förstår jag dock att det kan upplevas så. Får backa lite och be om ursäkt för felformuleringen. För egen del är jag väldigt förtjust i andra märken, senaste köpen har varit swatch och tudor. Gällande fasen har jag utgått från mig själv. När intresset började var det nytt som gällde. Var förtjust i både tag och breitling men med tiden så ändrades smaken och det är den fas jag menar. Alla har rätt att tycka precis som dom vill men jag tror att några av er känner igen sig i hur intresset förändras.

Ber om ursäkt för formuleringen i tidigare inlägg.
 
Det behöver väl inte vara fel att benämna Breitling. Omega och Rolex som "the big three". De är väl de tre stora bulkproducenterna av lite finare massproducerade klockor (tror jag i alla fall). Ibland hör man ju folk prata om de tre stora och menar då VC, PP och AP och det är ju då något annat man syftar på.


Uttrycket "The Big Three" är, och kommer alltid att vara en benämning på AP, PP och VC. Inga fler. Inga färre.
Använder du det uttrycket om andra märken så kommer tämligen få insatta ta dig på allvar alls och anse att du inte har koll på det du pratar om, men försöker få det att framstå som det.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Ojdå, nu blev det visst lite tokigt. Det var inte jag personligen som benämnde Rolex, Breitling och Omega som "The Big Three", om du går tillbaka till den tråden och läser lite noggrannare. Hur det än är så tycker jag visst man kan jämföra alla klockor med varann, och för mig är det även vad man får för pengarna. Jag kan jämföra Patek med Invicta om jag vill, och det finns många Invicta jag skulle köpa innan jag köper en Patek. Personligen köper jag inte en klocka bara baserat på mekanik och historia, utan även baserat på hur den passar min livsstil, fritidsaktiviteter, arbete och klädstil.
Jag förstår att man kan välja klockor av olika anledningar. Tycker bara att det är fel att diskutera ETA mot patek. Gällande klädstil och annat så passar självklart olika klockor bra i olika sammanhang och där tror jag vi alla är överens om att vissa märken går före andra, oberoende dess historia.
 
Topp