• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför SBBN017 är den bästa Tunan.

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Köpte mig just en SBBN017. En så kallad "Tuna". När mitt klockintresse tog sin början så dröjde det inte lång tid innan jag fastnade i Seiko-träsket. Seiko är klockornas motsvarighet till kokain. Man testar en gång och tänker Fan, det här var SÅ mycket bättre än jag kunnat föreställa mig *. Man testar ett par gånger till och sen är man hooked. Om jag hamnar i en situation där jag tvingas välja mellan Seiko och familjen så ska jag överväga att ge upp beroendet ;)

(lånad bild)
SBBN017(b).jpg


Tunan var en Seiko-modell som jag aldrig trodde jag skulle testa. Första gången jag såg den på bild tyckte jag den var så otroligt ful. Inte lika ful som Orange Monster men nästan. Varför ens prova en klocka som har en diameter på 48mm UTAN krona, det kan väl inte funka? Jag som knappt klarar av 44mm.


Tuna.jpg


SBBN007
Min första bekantskap i Tuna-serien som motbevisade alla mina farhågor om dess storlek. Den var tunn och satt grymt på handleden. MEN, det var ett par detaljer som jag störde mig på:

- Avsaknaden av MarineMaster-texten på tavlan.
- Ringarna runt indexen.
- Stjärnskruvar som håller fast shrouden.
- Avsaknad av Seikos "S" på kronan.
- Z-22 gummi.
- Rostfritt inlägg.
- Kupat glas.

Vissa saker gick ju lätt att ändra på så som insert och gummiband. Men det var inte tillräckligt för att den skulle få stanna. De dyrare Tuna-modellerna lockade! Och efter att ha provat don_segundos SBBN019, White Dolphin, så fanns det ingen återvändo. Jag hade även fått tillfälle att klämma på Andreas K’s SBDX011, även känd som THE Tuna, kejsaren, Darth-tunan, men där snackar vi stor klocka… Det var out of the question för min del. Det fick istället bli en:

716207CC-063D-4613-A596-0664BCCA4852-38319-00002743645EC30C.jpg


SBBN013
Lite bredare och lite högre än 007 men fortfarande absolut bärvänlig även för tunnare handleder. Vid en snabb anblick är den lätt att förväxla med den automatiska SBDX011 men liksom i 007 så sitter det ett 7C46 quartzverk i 013. Boetten är i titan och shrouden är i keramik och då är det klart att man ska safta på priset lite! Jag skulle gärna sett lume i inserten som på 019. Mmm, det hade varit killer men då hade det säkert blivit några tusenlappar till på den prislappen. Det enda jag kan klaga på, om jag nu måste klaga på något när det gäller 013, är att klockan känns så lätt då boetten är i titan. Blir fel på något vis. Kanske bara en vanesak.

017lume_zpsbe8d427d.jpg


SBBN017
Angående lumen så är alla Tunas helt klart mer än godkända som ni kan se. Ovan är en SBBN017 men med utbytt vridring. Varför då inte köpa en SBBN015 undrar ni, så får man ju svarta insertet på en gång! Visst det kan man göra men jag tycker att länken som kommer med 015 inte är det minsta snygg och en Tuna ska enligt mig bäras på gummi eller eventuellt på mesh. Jag anser att det är värt att spara in ca 2K, få världens bästa gummiband istället och sen bara byta insert. Köper man dessutom en 017 så behöver man bara betala hälften av vad en 013 kostar. Man får även allt som 007 saknar dvs, MarineMaster-texten på tavlan, de snygga indexen, insexskruvar som håller fast shrouden (känns lite mer hi-tech), Seikos ”S” på kronan, bästa gummibandet och domed crystal. Storleken är även den i mina ögon ett plus då den är lite mindre än 013. Det man inte får på 017 är titanboett och keramikshroud men det ser jag inte som något negativt, tvärtom. Klockan får lite tyngd och efter att ha läst om flera incidenter där keramikshrouds spruckit efter en hård smäll så kör jag hellre en shroud med repor som är hel än en repfri shroud som är sprucken.

Så, vad blir kontentan av allt detta svammel? Jo, har du tänkt köpa Tuna och fortfarande funderar på vilken modell du ska köpa så rekommenderar jag att slå till på en beggad SBBN017. Där har du mest bang for the buck! En lite dyrare Tuna men med de coola detaljerna från de dyrare :D



* Osäker källa. Läst på internet.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Bra recension! Tuna dykarna har iof aldrig varit några favoriter hos mig, då kanske man inte kan kalla sig för ett riktigt Seikofan isåfall :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för det! Det finns ju en del modeller helt klart.
Har bara en liten fråga. Är det inte så att alla NYA tunas oavsett modell har insex istället för stjärn-skruvar...?
 

ottwon

Omega
Så jävla cool!

Precis som du hade jag väldigt länge väldigt svårt för Tunan. Men senaste månaderna har den växt på mig, och förra veckan fick jag hem en SBBN015. När man väl kommit över tröskeln och börjat se att coolheten väger upp fulheten, så är det svårt att gå tillbaka till att vara skeptisk :D

Tycker dessutom att den är fullt bärbar, trots storleken. Måtten ser (mycket) värre ut på pappret än på armen.
 
Topp