• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför slutar det alltid med Rolex

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Jag står i liknande tankar.. Jag började mina dagar som "riktig" klockägare med en 114060, men nu när den har fått handledstid på en ny gubbe så står jag i valet och kvalet mellan 116610lv och AT skyfall... Hjälp?!
Båda har distinkta urtavlor som lyser upp tillvaron och sina helt olika egenheter, men prisskillnaden är ju ytterst radikal. åsikter och pointers mottages gärna!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag står i liknande tankar.. Jag började mina dagar som "riktig" klockägare med en 114060, men nu när den har fått handledstid på en ny gubbe så står jag i valet och kvalet mellan 116610lv och AT skyfall... Hjälp?!
Båda har distinkta urtavlor som lyser upp tillvaron och sina helt olika egenheter, men prisskillnaden är ju ytterst radikal. åsikter och pointers mottages gärna!
Omega AquaTerra är en fantastisk klocka. Frågan du måste ställa dig är: kommer jag i längden vara nöjd med ATn eller kommer jag gå runt och fundera på om inte den där Rolexen ändå var trevligare...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Omega AquaTerra är en fantastisk klocka. Frågan du måste ställa dig är: kommer jag i längden vara nöjd med ATn eller kommer jag gå runt och fundera på om inte den där Rolexen ändå var trevligare...

Med största sannolikhet så kommer ju den funderingen att infinna sig oavsett om han väljer Rolex eller Omega. Det är ju precis det som är giftet med här förbannade intresset...att man oavsett vad man har på armen så gott som alltid har andra klockor i tankarna.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Omega AquaTerra är en fantastisk klocka. Frågan du måste ställa dig är: kommer jag i längden vara nöjd med ATn eller kommer jag gå runt och fundera på om inte den där Rolexen ändå var trevligare...
Eller så köper han Rolexen och funderar dagligen på om prisskillnaden är rättfärdigad. :rolleyes:
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Omega AquaTerra är en fantastisk klocka. Frågan du måste ställa dig är: kommer jag i längden vara nöjd med ATn eller kommer jag gå runt och fundera på om inte den där Rolexen ändå var trevligare...
Ja visst är den det.
Det är en mycket bra fråga som onekligen tåls att tänka på, sitter just nu i "pros and cons" scenariot med en vän.

Det är verkligen två helt olika klockor med olika fördelar, men något som jag hakat upp mig lite på är claspen och Omegan's avsaknad av justeringsmöjlighet. Någon jag verkligen nyttjade och uppskattade med min förra nodate var glide-lock lösningen.
Sen är ju frågan om en glide-lock funktion är värd ett 100% prispåslag.

Men det är klart, ingen klocka behöver ju stanna för evigt och sen är ju en Rolex alltid en Rolex! :)
 
Omega är målet, Rolex blott en hållplats på vägen. Så har det varit för mig i alla fall :D Satsa du på AT'n - det är den ultimata kompromissen mellan dress och sport, den är perfekt i alla sammanhang.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Med största sannolikhet så kommer ju den funderingen att infinna sig oavsett om han väljer Rolex eller Omega. Det är ju precis det som är giftet med här förbannade intresset...att man oavsett vad man har på armen så gott som alltid har andra klockor i tankarna.
Ja jag vill ju tro att det är så... Tur man håller de tankarna kring klockorna och inte när de kommer till kärringen :D ;)
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Omega är målet, Rolex blott en hållplats på vägen. Så har det varit för mig i alla fall :D Satsa du på AT'n - det är den ultimata kompromissen mellan dress och sport, den är perfekt i alla sammanhang.

Vänligen
Forumets undersköterska
Jag tänker så det knakar, det optimala hade ju varit en kompromiss där jag köper båda och känner efter :p Men är nog inte riktigt där än!
Men har ju iofs redan ägt en Rolex så det kanske är dags för en Omega nu?!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Med största sannolikhet så kommer ju den funderingen att infinna sig oavsett om han väljer Rolex eller Omega. Det är ju precis det som är giftet med här förbannade intresset...att man oavsett vad man har på armen så gott som alltid har andra klockor i tankarna.
Visst kan det vara så, men risken är nog större att han har Rolexen spökandes i huvudet om han köper ATn än tvärtom..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
När du ägt en Rolex så kan du ju släppa allt prestigetänk och ge dig på roligare klockor.
Riktigt så är det inte. Jag har som enda (vettiga) klocka en Rolex Explorer från -95 och i den klockan finns inte mycket prestige att tala om. Ändå är jag otroligt förtjust i den. Att tro att alla som bär Rolex skulle göra det av prestige är nog att göra det väl enkelt för sig.
IMG_20161022_185000.jpg
 

jabla

Sarlacc
Omega är målet, Rolex blott en hållplats på vägen. Så har det varit för mig i alla fall :D Satsa du på AT'n - det är den ultimata kompromissen mellan dress och sport, den är perfekt i alla sammanhang.

Vänligen
Forumets undersköterska
Kan hålla med dig, men låt alla få stiga av på Rolex-hållplatsen och se om de hamnat rätt innan de går vidare mot nirvana. :)
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Eftersom du är intresserad av båda klockorna så kommer du vilja prova dem förr eller senare. Mitt råd är att köpa den som står sig bäst i värde. Bär den ett tag och byt sedan ut den mot den andra. Då vet du vilken du vill ha.
Det är också ett bra alternativ, får bara hoppas att jag köper den jag vill behålla som nummer två.
Men jag tror att du har rätt i det du säger, så det smartaste lär väl vara att köpa den billigare klockan (AT) först och sen kliva upp ett steg om man inte blir nöjd.
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Det slutar nog inte där för mig men med Rolex så känns det dels bra att ha investerat (nej inte miljardbelopp) i något man kommer ha under en lång tid, som man verkligen uppskattar och tar hand om.

Även att det finns en Rolex för nästan alla!
Sport & dressklockor med en riktig finess och odödliga designklassiker.

Sen är det billigare (fortfarande dyrt förstås) med Rolex än t.ex PP, AP & VC osv vilket gör att man (jag) kanske hellre har 3+ Rolex än en Nautilus just för det större ekonomiska klivet vilket gör att iaf jag får ha fler kanonklockor istället för typ 1 toppenklocka.
 
Jag vet inte om det är "rätt" att direkt dra slutsatsen att man köper en Rolex för prestigens skull.. Men du får gärna definiera roligare klockor? :)

Roligare står i betraktarens ögon, men det finns ju inte direkt någon brist på roliga modeller från ovanligare märken, ofta väsentligt mycket billigare.

Riktigt så är det inte. Jag har som enda (vettiga) klocka en Rolex Explorer från -95 och i den klockan finns inte mycket prestige att tala om. Ändå är jag otroligt förtjust i den. Att tro att alla som bär Rolex skulle göra det av prestige är nog att göra det väl enkelt för sig.
IMG_20161022_185000.jpg

Jag tvivlar inte på att du är förtjust i den. Jag tvivlar dock mycket på om du köpt den om det inte stod Rolex på urtavlan.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Roligare står i betraktarens ögon, men det finns ju inte direkt någon brist på roliga modeller från ovanligare märken, ofta väsentligt mycket billigare.



Jag tvivlar inte på att du är förtjust i den. Jag tvivlar dock mycket på om du köpt den om det inte stod Rolex på urtavlan.
Det märkliga är att du hade aldrig sagt samma sak om jag haft en PP, AP, Constantin, Panna, omega mm mm på armen. Det påstående du nämner gäller märkligt nog bara Rolex. Dock har vi för många trådar där denna diskussion tar över från TS ämne så därför tycker jag att vi fokuserar på det istället. Spännande är dock att en Rolex kan man inte äga för att man är förtjust i klockan utan man har köpt den av andra orsaker...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det märkliga är att du hade aldrig sagt samma sak om jag haft en PP, AP, Constantin, Panna, omega mm mm på armen. Det påstående du nämner gäller märkligt nog bara Rolex. Dock har vi för många trådar där denna diskussion tar över från TS ämne så därför tycker jag att vi fokuserar på det istället. Spännande är dock att en Rolex kan man inte äga för att man är förtjust i klockan utan man har köpt den av andra orsaker...

Fast ungefär lika märkligt som att påstå att en person inte kommer "nöja sig" med en AT och förutsätta att han kommer att fortsätta tänka på Rolex, eller hur?

Personligen skulle jag gärna mellanlanda hos Rolex för nästa klocka, men det skulle absolut inte vara ändhållplatsen. Gillar jag deras klockor? Jajamensan...på samma sätt som jag skulle kunna vara owg med en svart Ingy 3229 skulle jag kunna vara det med samma DJ som @Kejsaren har. Otroligt mångsidiga och för mig estetiskt tilltalande klockor båda två.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Fast ungefär lika märkligt som att påstå att en person inte kommer "nöja sig" med en AT och förutsätta att han kommer att fortsätta tänka på Rolex, eller hur?

Personligen skulle jag gärna mellanlanda hos Rolex för nästa klocka, men det skulle absolut inte vara ändhållplatsen. Gillar jag deras klockor? Jajamensan...på samma sätt som jag skulle kunna vara owg med en svart Ingy 3229 skulle jag kunna vara det med samma DJ som @Kejsaren har. Otroligt mångsidiga och för mig estetiskt tilltalande klockor båda två.
Kul att höra att du kan vara OWG med min DJ.. Tuxedo is tha shit!
Jag skulle kunna tänka mig en igny också. Kanske OWG.

Det är en intressant frågeställning om varför det alltid slutar med Rolex, förmodligen får man skylla på deras effektiva och målmedvetna reklamavdelning i kombination med deras återhållsamma modellförändring/förädling.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Fast ungefär lika märkligt som att påstå att en person inte kommer "nöja sig" med en AT och förutsätta att han kommer att fortsätta tänka på Rolex, eller hur?

Personligen skulle jag gärna mellanlanda hos Rolex för nästa klocka, men det skulle absolut inte vara ändhållplatsen. Gillar jag deras klockor? Jajamensan...på samma sätt som jag skulle kunna vara owg med en svart Ingy 3229 skulle jag kunna vara det med samma DJ som @Kejsaren har. Otroligt mångsidiga och för mig estetiskt tilltalande klockor båda två.
Håller med. Jag tänker att vi måste sluta förutsätta att folk köper sin klocka av ena eller andra anledningen och istället tänka att personen ifråga helt enkelt gillar klockan.
Varför skulle man INTE nöja sig med en Audemars Piguet...
Varför skulle man köpa en Rolex för statusen...
Jag är rätt trött på alla dessa som tror sig veta varför nån annan gillar sin klocka.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul att höra att du kan vara OWG med min DJ.. Tuxedo is tha shit!
Jag skulle kunna tänka mig en igny också. Kanske OWG.

Det är en intressant frågeställning om varför det alltid slutar med Rolex, förmodligen får man skylla på deras effektiva och målmedvetna reklamavdelning i kombination med deras återhållsamma modellförändring/förädling.
Men det gör ju inte alltid det.... Slutar med Rolex alltså. Många landar med en annan klocka och älskar den. Å andra sidan kan man även landa med en Rolex och vara sjukt nöjd med det.
 
Kan du inte dra den OWGlistan...
Blev nyfiken.
Hehe absolut, med reservation för att det är en owg lista som är genomförbar i nuläget (ganska lågt på klockkontot). I drömmarnas värld är den något annorlunda :)
Utan inbördes ordning:
1. DJ 116200 tuxedo
2. GMT pepsi/rootbeer
3. Omega SM300
4. Omega AT skyfall
5. Zenith el primero 36000 vhp
Bubblare:
Seiko smbg011
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hehe absolut, med reservation för att det är en owg lista som är genomförbar i nuläget (ganska lågt på klockkontot). I drömmarnas värld är den något annorlunda :)
Utan inbördes ordning:
1. DJ 116200 tuxedo
2. GMT pepsi/rootbeer
3. Omega SM300
4. Omega AT skyfall
5. Zenith el primero 36000 vhp
Bubblare:
Seiko smbg011
behöver väl inte kommentera det, men för tillfället kan jag ochmin dinka hälsa att 116200/tuxedo funkar hyfsat... Även om man går i otrohetstankar...
 
Topp