• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför stängs intressanta trådar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Har jag missat någon intressant tråd?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Dock är många sidor borta som nämns ovan.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Har jag missat någon intressant tråd?
För att sammanfatta har en ”approved dealer” sålt en klocka till medlem och föreslagit ett frakt/skatteupplägg som gör att köparen slipper betala moms och säljaren får till en affär då han sockrar dealen med 25-30k.

Allt gick sen Tits up och resten är så att säga historia.

Då detta verkar var säljarens norm när det kommer till affärer på forumet, har ledningens omdöme kring utnämnandet av epitet approved dealer ifrågasatts. Om det är det eller att det finns risk att hela förehavandet är brottsligt som gjorts att tråden stängts kan endast ledningen svara på.

Intressanta nu vore att se om köparen kommer tulla för den importerade stulna varan. Blir väl en tullfråga när ärendet kring var ”paketet ändrade vikt” är utrett.
 

mao

Cartier
Tänk om det istället fanns ett community som drevs av communityt självt, då hade man tillsammans kunnat definiera vad Approved betydde - eller förmodligen talat klarspråk och kallat det "Betalande annonsör".

Ingen "ägare" hade heller behövt sätta ned foten och informera om just ägarskapet, eller sortera bort kritik om sig själv.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tänk om det istället fanns ett community som drevs av communityt självt, då hade man tillsammans kunnat definiera vad Approved betydde - eller förmodligen talat klarspråk och kallat det "Betalande annonsör".

Ingen "ägare" hade heller behövt sätta ned foten och informera om just ägarskapet, eller sortera bort kritik om sig själv.
Iofs kanske alla kan lära sig något av detta. Lita inte blint på KS approved dealers och var tydlig innan köp med hur klockan ska fraktas och vem som tar smällen ifall något händer. Man har alltid ett eget ansvar också.
 

mao

Cartier
Iofs kanske alla kan lära sig något av detta. Lita inte blint på KS approved dealers och var tydlig innan köp med hur klockan ska fraktas och vem som tar smällen ifall något händer. Man har alltid ett eget ansvar också.
Visst har man det. Min kritik riktar sig mot formuleringen "Approved Dealer" som inte alls betyder det som anges.

Den andra delen i kritiken är att kritik mot detta rensas bort. Vi får väl se om detta inlägg också raderas.


Min cyniska tolkning är att "ägarna" vill bygga varumärke genom att vissa får kalla sig "Approved". Men den enda motprestationen verkar vara att man slantar upp. Inte så "Approved" i mina ögon.
 

FlipSwede

Rolex
Vi tar kontinuerligt till oss förbättringsförslag och ska givetvis diskutera om vi behöver definiera om ”approved dealer”.
Det ar nog lite olyckligt att anvanda just ordet Approved. I dagligt tal sa blir ju en direkt oversattning fran engelskan Godkand pa svenska.
Godkand av vem?
Vad kravs for att man ska bli Godkand?
Hur sakerstaller man ( och framforallt vem) att Godkannandet uppratthalles?
Kan Godkannandet dras in? Isafall for vad? Och vem har den auktoriteten?
Vid ev tvist har den Godkanda saljaren forbundit sig att folja vissa i forvag satta regler? Ungefar som foretag som foljer ARN oavsett utgang?

Lite funderingar som kanske kan vara nagot for framtida ramverk ( eller sa ar det bara att kasta)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Visst har man det. Min kritik riktar sig mot formuleringen "Approved Dealer" som inte alls betyder det som anges.

Den andra delen i kritiken är att kritik mot detta rensas bort. Vi får väl se om detta inlägg också raderas.


Min cyniska tolkning är att "ägarna" vill bygga varumärke genom att vissa får kalla sig "Approved". Men den enda motprestationen verkar vara att man slantar upp. Inte så "Approved" i mina ögon.
Tror ägarna är hyfsat lyhörda och tar till sig av detta och som Leben skriver här ovanför så verkar det som de kommer revidera formuleringen Approved dealer.

Kan fatta att man vill ta bort snack om skattefiffel eftersom det är olagligt och man inte vill att det ska gå att hitta tips om det på siten.
 
  • Like
Reactions: mao

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Visst har man det. Min kritik riktar sig mot formuleringen "Approved Dealer" som inte alls betyder det som anges.

Den andra delen i kritiken är att kritik mot detta rensas bort. Vi får väl se om detta inlägg också raderas.


Min cyniska tolkning är att "ägarna" vill bygga varumärke genom att vissa får kalla sig "Approved". Men den enda motprestationen verkar vara att man slantar upp. Inte så "Approved" i mina ögon.
All moderering är inte 100%ig. Exempelvis har jag inte rensat i den här tråden.

Approved dealers har lång erfarenhet av köp o sälj på ett eller annat sätt.
 

mao

Cartier
Tror ägarna är hyfsat lyhörda och tar till sig av detta och som Leben skriver här ovanför så verkar det som de kommer revidera formuleringen Approved dealer.

Kan fatta att man vill ta bort snack om skattefiffel eftersom det är olagligt och man inte vill att det ska gå att hitta tips om det på siten.
Vi får väl se.

Återigen säger min cynism att inläggen om de skattebrott säljaren sannolikt underlättat tagits bort då säljaren inte vill råka i trubbel snarare än att tips kan finnas. Men vad vet jag 🤷‍♂️
 

Rivalen

Rolex
Skulle vara intressant att veta hur väl @aosehus beskrivning av hur tydligt och gemensamt överens man var stämmer med @Bergsman s uppfattning? Stämmer aosehus beskrivning så blir det väldigt tydligt hur det gått till och ansvarsfördelningen blir tydlig.

Min historia: Köpte en Rolex från Canada för länge sedan. Den kom som "watchparts Value CAD 70.-". Inget jag bett om. När jag frågade säljaren så sa han att så gör han alltid för att köparen skall spara momsen och dom flesta vill ha det så. Hade aldrig förlorat en klocka under transport och trodde inte han skulle få några problem att få full ersättning av sitt försäkringsbolag om något skulle hända. Men det var väl 15 år sedan iofs. Inget nytt under solen.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Låt nu inte diskussionen dra iväg åt fel håll så vi behöver stänga den här tråden också.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Låt nu inte diskussionen dra iväg åt fel håll så vi behöver stänga den här tråden också.
Har jag tolkat det korrekt att om jag postar ett inlägg om smuggellagen 2000:1225 (speciellt paragraf 8-11) så är det något som ej får diskuteras på forumet?
Fortsätter i så fall med att posta motljusbilder på nyförvärvet upplagt på Porschen istället.

Trevlig kväll
 

mao

Cartier
All moderering är inte 100%ig. Exempelvis har jag inte rensat i den här tråden.

Approved dealers har lång erfarenhet av köp o sälj på ett eller annat sätt.
Då missförstår jag kanske när jag tror att det bara är att betala?
IMG_20210612_215300.jpg

Kan inte vem som helst uppgradera sig? Berätta gärna mer om processen, jag är övertygad om att det är många som är genuint intresserade
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Lägg ner.
Diskussion om moms och skattefiffel.
Spekulation om vad säljare och köpare kommit överens om.
Därför stängdes tråden.
Frågan är vad KS Approved Seller betyder. Beskrivningen som täcker bland annat säkra försendelser är ju motbevisad. Vad krävs det för att uppnå denna i era användares ögon tillförlitliga titel?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp